Kolhydratskräck?
Jag läser just nu en bok skriven av Martin Brunnberg som heter "Allt om näringslära".
Jag tycker den ger ett bra intryck. Om den är helt korrekt klarar jag inte av att avgöra men jag har inte hittat något som talar emot LCHF i boken,
Dock blev jag full i skratt då jag läste om kosttrender, han använde ordet "kolhydratskräck",,,,
Här brukar vi ju prata om fettskräck och man kan ju undra när det kommer att pratas om kolhydratskräcken,,,,

Ja,vem vet! I framtiden kanske dom undrar hur vi kunde vara så korkade och utsätta oss för denna livsfarliga diet.
Men just nu är den bäst……..
Det är första gången i mitt liv jag äter en kost som bara känns så rätt i hela kroppen. När jag får må så bra och känner hela tiden förbättringar så kan ingen människa på denna jord övertyga mej om att kosten skulle vara farlig. Jag har svårt att tro att kroppen ljuger.
Det känns nästan lite som en religiös upplevelse. Eftersom jag har lidit av "stress sjukdom" i flera år så känns det "inre lugnet" som infunnit sig enormt. Känns lite som att själen läker också och inte bara kroppen. Självkänslan ökar.
Jaa,,,ni hör väl
Lite religiöst låter det ju.
#2 Jag håller med i allt Shawy.
Visst får vi nog en "religiös" framtoning men om religion är livet så varför inte?
Själv har jag efter snart 3 års undvikande av kolhydrater gjort ännu ett lyft genom att minska ned proteinet till förmån mot mera fett och det lugn och stresstålighet som uppkommer är värdefullt.

Shawy - Jag håller med, inte kan något som känns så bra vara skadligt…och det känns nästan lite religiöst.
Fast det är det inte eftersom religion utmynnar främst ur det primära processtänkandet….nåt man fascineras över utan att vilja ifrågasätta…medans kosten mer handlar om att ifrågasätta hela tiden.

Tja för dom fettskrämda måste det ju framstå som om vi är kolhydratskrämda (långt och besvärligt ord förresten, endast en fettskrämd kan komma på något dyligt) men vi är ju knappast skrämda, vi bara väljer bort de högraffinerade kolhydraterna och håller resten på en vettig nivå
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#4 Kristendomens införande i Sverige var ju huvudsakligen ägnad åt att få mera makt,,,, Personligen håller jag mera på asatron, inte minst för att de åt bättre!
Jag tycker förresten att många dietister är som den gamla tidens kyrkliga företrädare - att till varje pris hävda sitt tolkningsföreträde utan ett uns av ifrågasättande.
Och varje ifrågasättande besvaras med ett väl inövat mantra,,,
Jag är inte så krigisk av mig så jag väljer Vanerna istället och deras fruktbarhetstro…
Det stämmer tycker jag för med den här kosten verkar det som om hormoner av alla slag påverkar kroppen med full kraft…
LCHF hälsning
.
Vad åt Adam och Eva i Edens lustgård?

#8 Det enda man vet att de åt var ju kunskapens frukt (som inte ens är sagt att det var ett äpple), sen blev de utslängda.
(Funderar på om din fråga är allvarligt menad eller om du är ironisk
Jag undrar verkligen det, för det är lite svårt att avgöra)

#8 & #9 Tyvärr var nog Adam och Eva inte asiater iallafall. För då hade de dom nog ätit upp ormen i stället för frukten och vi hade sluppit syndafallet.
#9 Seriös fråga.
Att frukten från kunskapens träd åts, var syndafallet.
Men vad åt de? Mina bibelkunskaper är tyvärr bristfälliga.

Frukten på kunskapens träd symboliserade just kunskap….det ville Adam och Eva ha…då blev de utkastade och bestraffade.
Mao ifrågasätt inte gud, tron…. och skaffa inte kunskap, för det är ett hot mot religionen….lita gärna på SLV oxå….osv.
#6 Ja, hos de styrande har alltid religion handlat om makt. Jag menade religionens betydelse hos folket….de som inte har makt och inte bör ifrågasätta. Varför de tror, egentligen!
(och alla troende…Ta inte illa upp, för jag försöker inte alls smutskasta vare sig er eller er religion….Jag är bara inte troende och har annan syn på det hela än ni.
)
#4: Märligt att du säger så Pasi. Min erfarenhet av religion är ju diametralt motsatt. Den kräver av mig och alla jag känner att ständigt diskutera, stöta och blöta allt som berör tron (och det är allt!) och tvivla för att växa. Det tycks för mig vara mycket lättare (=mindre anledning att tänka) att inte vara troende. Utan tro inget tvivel så att säga.
Själva ifrågasättandet är ju det som byggt upp den kristna bokskatten från 100-talet och framåt.
#6: Kristendomens införande i Sverige var förbluffande befriat från makt eftersom de som blev kristna var långt ifrån eliten. Det var slavarna och kvinnorna som blev kristna, antagligen på grund av frihets- och jämställdhetsmotivet i kristendomen. Det tog lång tid innan de ledande männen gav upp sin asatro och blev kristna de också. Men då gällde det för dem att få grepp om kyrkan för att inte förlora makten.
#12: Det där är en minst sagt enkel beskrivning av skapelseberättelsen Pasi, lite som "fett gör dig fet". Men du behöver såklart inte utmana dig själv med att tvivla på din åsikt :)

Vi har väl alla någon typ av tilltro till något. En del tror på vårt samhällssystem, andra tror på någon högre makt, några tror och hoppas på att det goda segrar över det onda, några har en hög självtillit och tror sig inte behöva förtrösta på någon eller något annat. Det finns ju ödesteorin som t.ex. hinduismen. Den som inte tror på något har nog på något sätt gett upp. Det står ju faktiskt i bibeln som är en väldigt intressant och ge genomtänkt bok (särskilt NT) att det största är tro, hopp och kärlek, det största är kärleken till sin nästa, och det sista som överger en är hoppet. Oj vad djup jag blev.
Sen vill jag tilllägga att Gud faktiskt var den första som dissade vegitabilisk föda.
Vill man så får man föra sådana här diskutioner också på jesus.ifokus om man kan uppföra sig på ett belevat sätt alltså :)
Om man är troende eller inte är var och ens eget beslut.
Just vad gäller Jesus så fanns det uppemot 300 liknande storys att välja mellan då det begav sig.
Själv är jag lite fascinerad av tiden då den katolska kyrkans präster bedrev pub efter predikningarna, man hade ju också fri lejd från kyrkan och slapp således reprimander även om man blev duktigt berusad.
Här tros det dock inte, vi vet att LCHF är det rätta!
#16 Vi kristna tror dock lika mycket på att gud finns som vi tror att du finns Tombola ;)
#17: Finns tombola?!