Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 11169 ggr
silvertopp
23

Apelsiner

Apelsiner, hur onyttigt är det? Jag hade inte ätit apelsiner på ca ett år, men nu efter jul kände jag att jag höll på att bli förkyld och åt två apelsiner. Dagen efter var jag frisk. Sedan dess har jag ätit ca en apelsin om dagen( och inte gått upp i vikt ) och varit frisk från förkylningar mmm. Innehåller Apelsiner mycket socker?

Pasi
0

Klarar du att äta apelsiner, magens känns bra så innehåller de antagligen inte för mycket socker för dig (kolla annars i länkar strax under pastabilden…finns länk till finelis livsmedelsdatabas där)).
Att apelsinerna höll undan förkylningen tror jag däremot inte….snarare att kroppens immunförsvar var bra och klarade av den.Glad

Wildrat
1

Det enda nyttiga apelsinen har hög halt av är c-vitamin. Många grönsaker innehåller lika mycket som eller MER c-vitamin än apelsinen men nästan inga kolhydrater (bla broccoli). Lever innehåller också mycket c-vitamin.

Så det beror på vad du är ute efter, vitaminer eller socker?

Margareta
0

100g apelsin innehåller 10g socker enligt SLV' databas.

Numer pensionär i Nynäshamn

silvertopp
0

Wildrat Jag är ute efter vitaminer… nartuligtvis..och apelsiner tycker inte jag känns så söta. Jag brukar känna det på smaken om ett livsmedel  är aldeles för sött.

Ulf-S
0

C-vitamin kan man lika gärna få från grönsaker…  ;)

silvertopp
0

Skaldeman skrev ju nägot om at han alltid är frisk av den här kosten, men jag har ätit lchf i ca ett år och under denna tiden har jag varit förkyld flera gånger (nästan mer än innan). Det var därför jag började äta apelsiner och jag har faktiskt kännt mig friskare sän dess.

Margareta
0

Har Du ätit lika strikt som Skaldeman silvertopp?

Jämför man sig med honom - måste man jämföra hela vägen och det är nog inte många av oss som klarar.

MaMaMade
0

Fundering på sug i största allmänhet, då ni talar om apelsiner.

Jag är periodare på det mesta. Sommartid är jag sugen på jordgubbar o äter massvis. Citrusfrukter kan jag få sug efter i perioder…äter i 1/dag i några v o sedan är det ngt annat som gäller. Har märkt att jag följer matens "tider" ganska så precis. När det är högsäsong för t ex clementiner tycker jag att de är jättegoda o vill gärna äta men efter några v svänger det över till apelsiner…äpplen… Nu blir det max 1/dag oftast varannan, var tredje dag men det är irrelevant, det är det där periodvisa suget jag är nyfiken på. Om det bara är sockret man är ute efter kan man ju stoppa i sig vad som helst!?

silvertopp
0

Nja jag har väl fuskat någon gång, men jag ju nått min idealvikt.

odezza
1

Jag har några gånger känt det som om en förkylning har varit på väg… och nästa dag har jag känt mig frisk igen, och det utan att äta apelsiner… och jag skulle säkert ha känt mig frisk, även om jag hade ätit en apelsin då…

Det är säkert många, liksom jag, som upplever att immunförsvaret blir bättre på denna kost, och i det läget gör nog apelsinen varken till eller från…

Nu i vinter har jag ätit blodapelsiner… annars brukar det bli rätt sparsamt med frukt, max 1 tomat om dagen, ofta inte ens det…

Men nu "frossar" jag i ca 4 blodapelsiner i veckan, aldrig mer än 1 om dagen…

Inte för att jag vill åt C-vitaminet, eller sockret… utan för att det är i stort sett den enda frukt jag fortfarande tycker är god, och för att det är säsong!  Och nog ska man väl kunna äta något för att det är gott, i rimlig mängd, om man tycker/känner att man tål det… Räcka ut tungan

"still lost in space and time"

silvertopp
0

På mitt jobb finns det folk som inte varit förkylda eller sjuka på flera år och dom äter helt varnlig mat och mycket lightprodukter. Det tycker jag är ganska konstigt.

Jennix
0

silvertopp: om du har nått din idealvikt och INTE får sug, då tycker jag du kan unna dig den frukt och de grönsaker du själv vill äta! Så länge du mår bra är det viktigast. Skrattande

#11  Alla fungerar ju olika, det är inte alla som är känsliga för lightprodukter, socker eller annat kemiskt skräp. Sen vet vi ju inte exakt vad dom äter hela tiden heller, dom kanske äter bra fett hemma fast du inte vet det? Dom kanske aldrig har bantat eller levt fettsnålt? Det kan nog spela roll, vad man ätit som barn. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Margareta
0

silvertopp - Sten Sture är extrem - både i sin viktminskning och i sin kost. Det är få kvinnor som kommer i närheten.

Om det krävs att vara så strikt för att hålla sig frisk så länge vet inte jag. Det jag vet är att jag själv äter hyfsast strikt och att jag varit frisk sen minst 2003. (Jag började nytt jobb då - så det är lätt att komma ihåg)

Min första förkylning har jag just nu (slem i halsen och vansinnig rethosta) och den fick jag när jag slarvat med några clementiner och lite glögg under december.

Tillfällighet eller inte kan jag inte heller svara på.

silvertopp
0

Jag vet att dom äter riktigt fettsnålt, inget smör, grädde mmm och bara en massa ligtprodukter(typ o,oooo1%fett). Jag tror knappast att dom smygäter fett hemma.

Jennix
0

#14  Nej, då lär dom må dåligt i längden även om dom mår bra nu. Lightprodukter och margarin är absolut jättedåligt för människor.

Det behöver ju inte betyda att dom blir förkylda ofta, dom kanske har bra immunförsvar.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

silvertopp
0

Ja tydligen har dom bra imunförsvar….Men jag tycker bara att det är konstigt att jag har varit förkyld flera gånger under detta året när jag ätit lchf. Jag borde åtminstonde varit friskare än jag var innan när jag åt vanlig mat.

silvertopp
0

obs …….Jag Känner mig piggare och så, på det viset håller jag med Skaldeman helt.

boiblg
1

Hej på er  Så säger KostDoktorn om apelsiner kontra Lever        http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/vitamin-frukt-agg-lever-makrill5000d2.jpg

clajo
0

Jag tror det kan ta tid att bygga upp ett bra immunförsvar. Tror heller alltså inte att man nödvändigtvis upplever att man blir sprudlande frisk och energisk på direkten, när man övergått till lchf! Det kan säkert ta upp emot ett år för en del. Andra har bra immunförsvar ändå… fast då vet vi inte hur cellerna och blodkärlen ser ut…

Själv känner jag först nu, efter 4 månader, att jag börjar få ny energi och känner mig piggare och har lättare att komma upp på morgnarna, t.ex.

Tror också att det kan bero på andra faktorer; t.ex hur naturlig maten är, som man äter. D.v.s hur mycket/lite besprutningsmedel, E-nummer (konservering-, färgämnen,mm) och annat som finns i maten. De som satsar stenhårt på ekologiskt framställda produkter (även kött), kanske blir mer friska än de som inte är så noga med det?

Tror alltså inte att det bara är köttet och fettet i sig som bygger upp immunförsvaret, även om våra celler gillar att få ordentligt uppbyggnadsmaterial!

silvertopp
0

Jag undviker nartuligtvis alla E- ämnen, så gått det går. Ekologisk mat har jag sedan länge satsat på att köpa och speciellt när det gäller kött. Jag håller med om att jag fått ny energi och känner mig pigg osv…Men jag har varit förkyld ett antal gånger och magsjuk, kräksjuk och det har inte gått över efter ett par timmar som skaldeman skriver att det gör för honom.

birma
0

Det är något med apelsiner…
Apelsiner är det som gått att få ner vid förkylningar/influensa. Så har det alltid varit för mig och jag hört flera som säger likadant. Tänker på den typ av sjuka där man så att säga blir helt utslagen och ligger pall i sängen. Då vill man inte äta någonting alls. Allt tar emot. Det är bara en sak man bli sugen på - apelsiner.

Sedan har man ju alltid gått omkring och trott i alla år att det är väldigt nyttigt också - med apelsiner. Ända till för två veckor sedan när jag blev bekant med något nytt - det heter lchf-kost. Nu vet jag inte längre…

silvertopp
0

Tja man blir ju tveksam med allt som skrivs…………..

Royalwithcheese
0

Silvertopp - Visst att det skrivs mycket, men i slutændan ær det faktikst du och din kropp som bestæmmer om något ær bra før just DIG.

Om du mår bra av dina apelsiner så klart du ska æta dem! En del hær kanske det skulle trigga søtsuget på (t.ex. mig tror jag..) men vi har ju inget med dig att gøra :P

magma
0

#22: Om du mår bra psykiskt och kroppsligt av att äta en apelsin då och då, så tycker jag du ska göra det. Inom en lite mer "tillåtande" LCHF-kost så ryms den kolhydratmängden, och det finns de som äter lite frukt och mår bra på det. Jag är en av de som inte kan äta frukt, för dels går jag upp i vikt, dels vaknar sockerklådan. Man får hela tiden jobba på att lära känna sig själv och sin kropp, och vad man själv personligen mår bra av.

telepatetisk
0

Håller med #23 och 24

du måste äta det som passar din kropp, se till att du inte äter frukt för nära andra måltider bara, inte för sent på kvällen och aldrig efter maten då detta höjer insulinet och ökar sötsuget. en halvtimme innan lunchen är en bra måttstock. för dem som klarar av att äta frukt och sånt (jag skulle inte överleva utan) är det bra för magen! Men alla funkar såklart olika!

men att kombinera frukt med andra matgrupper ger ofta matsmältningsproblem, dvs gaser.

Pasi
0

Telepatisk - Att äta en apelsin direkt efter en fet och proteinrik måltid höjer knappast insulinet någonting (jämfört med på tom mage), beroende på att magsäckstömningen då pågår mellan 3-4 timmar och sockret sipprar ut i kroppen mycket långsamt.Glad

silvertopp
0

Tack Pasi, jag brukar faktiskt äta en apelsin precis som du skriver efter en fet och proteinrik måltid.Och jag har int fått något direkt sockersug efter det.

MaMaMade
0

Citrusfrukter lättar liksom upp efter en rejäl bukfylla…

birma
0

MaMaMade #28 - tackar för de orden!Skrattande
Har lagt in dem i minnesbanken, för det verkar passa mig bra.

MaMaMade
0

Skrattande