Lasselars Laxribs
Lasselars laxribs
Måste tipsa om ett jättegott lax recept. I princip det enda jag lagar själv när det gäller lax, i övrigt blir det mest stekt makrill med dill och citron men det här är snäppet godare. En bild på hur det kan se ut bifogas.
Det man behöver
Traktörpanna med lock
500 gram benad laxfile med skinn
Blåmögelost av fetaste slag ca 60-70 gram räcker till 500g lax (men mer är inte fel
)
Smör
Citron
Dill
Salt och vitpeppar
Så här gör du
Först skrapar man av filens skinsida, medfjälls och man kan även torka av den med hushållspapper om man vill beroende på hur skinnet ser ut.
Sedan skär man jack över hela fiskfilén, i horisontellt över fiskens längd, dvs. från kortsida till kortsida ungefär med 1-2 cm mellanrum. Där i jacken mosar man ner mögelost efter behag.
Nästa steg är att lägga ner fisken försiktigt med skinnsidan i traktörpannan där smöret just fått en gyllenbrun färg. Man pepprar på vitpeppar, strör över några ordentliga nypor dill och skvätter över citron efter tycke och smak, citron och dill kan även duttas på lite senare mot slutet istället. Rätten blir dock klar relativt snabbt.
Har man på citronen tidigt så kommer den att ånga upp mot locket och det blir inte lika mycket citronsmak som man tror, men det blir dock en mer jämt fördelad och lite mjukare citronsmak. De som vill lyxa till det kan ta lite riven citron zest (det yttersta gula i citronskalet) samt någon smörklick till ovanpå.
När det är fart i pannan så dra ner värmen ordentligt (1-2 på en 6 skalig spis funkar) och lägg på locket på traktörpannan. Nu är det bara att vänta tills fiskköttet är lagom fast. När osten smälter ut är den klar i de flesta fall.
Till detta brukar jag göra lite sparris, men alla kanske inte gillar den kombinationen.
Något som är otroligt gott till denna rätt (men som jag inte längre gör, enligt fineli.fi är det ungefär 11.5 gram kolhydrater per dl sherry) är Sherrysås.
Sherrysås till lax
Det här behövs
1dl Sherry
2 dl fet creme fraiche
½ -1 grönsaksbuljongtärning (finns utan glutamat på hälsokosten, kan även skippas om man använder salt)
ca 1dl finhackad dill
ett par matskedar smör efter behag
eventuellt lite salt o peppar efter smak, har man buljong så minska på saltet, det gäller att smaka av innan man saltar eftersom olika buljonger är olika salta (tänk på att mögelost brukar vara ordentligt salta).
Gör så här:
Koka upp vinet med buljongtärningen och låt det koka ihop tills hälften återstår.
Tillsätt creme fraichen och koka ytterligare ett par minuter.
Tillsätt slutligen dillen och vispa i en klick kallt smör.
Tack!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Det låter hur gott som helst. Tack så mycket.
Och jag som fördärvat min traktörpanna… 
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Det går utmärkt att göra den i vanlig panna med, och tilll och med ugnen fungerar efter som det blir lite samma sak som en traktör med lock på, gradtal är osäkert men har man lite koll på den så brukar det bli riktigt bra det med. 

Jag som verkligen inte gillar fisk, lyckades t o m göra den här rätten.
Valde dock att värma på min köttfärslimpa och slängde på massa smör på den istället till middag ;)

_Jag har precis ätit denna goda rätt, slängde in laxsidan i ugnen och tog blåmögelost i ena änden och brie i den andra. Underbart blev det! Tack Lasselars för receptet!