Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5858 ggr
Perla
0

Hur börjar man?

Jag har tänkt mig att börja med LCHF men hur startar man?

Är det bara att köra igång med LCHF-kosten eller är det något man bör tänka på i övergången?

Hur vet jag om det är GI, LCHF eller LC som är det bästa för mig?

Jag brukar äta qourn istället för kött - går det att kombinera med LC (LCHF och GI)?

Jag har kikat runt bland trådarna här men blir bara snurrig av alla recept (som låter goda) och tanken på att trycka i sig så mycket fett.

Skadlig
0

LCHF är det jag, och många andra här misstänker jag, tycker är bäst. Om du slutar tvärrt med kolhydrater så kan du få abstinens dvs att du mår lite risigt de första dagarna eller veckorna. Det händer dock inte alla.

Dessi101
0

Jag började med GI fas 1 (max 20g kolhydrater/dag) enligt GIViktkoll.se. Det fungerade bra! Fortsatte så i 4 månader och gick ner 4 kilo i vikt utan sockersug och utan ångest :)

Eftersom GIviktkoll.se inte rekommenderar att man äter enligt fas 1 i mer än ca 2 veckor försökte jag byta till fas 2 några gånger, men tyckte det fungerade dåligt. Vikten stod stilla och jag fick sötsuget tillbaka.

Jag hittade då till en LCHF-blogg och blev nyfiken vilka skillnader det fanns mellan GI fas 1 och LCHF. Se där! Jag kunde ju fortsätta äta enligt fas 1 med GI (fast lite mindre kolhydrater) som jag trivts med så bra :)

Inkörsporten för mig var alltså GI fas 1.

Wildrat
0

Du börjar med att läsa så mycket som möjligt, här och på Annikas sida. Sen köper eller lånar du böcker i ämnet. Skaldeman har flera, GI-noll är bra för att komma igång med ätandet (recept och tips).

Har du dåligt tålamod börjar du med att sluta med godis, chips och läsk. Sen drar du ner på potatis, ris och pasta. Byt ut frukosten till bacon och omelett eller nåt liknanade, nåt som är helt på tvärs mot vad du vanligtvis äter. Innan du fortsätter bör du ha läst en hel del av det rekommenderade ovan.

Lägg succesivt till mer fett i maten, smör helst. Använd fetare och fetare produkter hela tiden så vänjer du dig snart vid fetthalten.

Om du läst GI-noll är det bara att välja inriktning och börja äta. Det tar ca en vecka för kroppen att vänja sig vid fettet, huvudet tar längre tid så därför är det bra att börja läsa om LCHF innan man ändrar kosten. Vid en radikal omställning av kosten kommer du troligtvis att få abstinens. Obehagligt men går över. Vi finns här och stöttar hela tiden…

Quorn går att kombinera med LCHF men många (de som inte är vegetarianer) tycker det är onaturlig mat och många andra kan inte äta det av olika orsaker. Med LCHF är det DU som bestämmer vad som är bra och vad som är dåligt. Du behöver dock veta att qourn har mycket fibrer och lite fett, vi brukar vilja ha det tvärt om…

Mimsivimsi
0

Tillåtet i LCHF:

-Kött o fisk av alla dess slag (gärna med fettranden kvar)
-Gröna grönsaker som växer ovan jord
-Feta mejeriprodukter och riktigt smör
-Ägg
-nötter, oliver, färska kryddor och örter

Ej tillåtet:
-Spannmål och fullkorn
-Rotfrukter
-Socker och frukt rik på fruktsocker
-alkohol ska helst minimeras, speciellt öl (flytande bröd)
-annan kolhydratrik mat

Amiechan
0

Nå, det finns ju inget som inte är tillåtet i lchf. De saker mimsivimsi räknar upp är saker som är problematiska för lchf:are.

spannmål och fullkorn - för att de innheåller mycket kolhdyrater (och för dem som tänker på hälsan vill undvika fytinsyror)

rotfrukter - för att det innehåller mycket kolhydrater (men jag har morot i min cole slaw) 

socker och frukt rik på fruktsocker - för att det innehåller mycket kolhydrater

alkolhol - för att det innehåller mycket kolhydrater eller avbryter fettbränningen och för att "där vinet går in går vettet ut" (men inte 17 har jag slutat dricka vin för det! Jag gör det mer sällan och i mindre mängder bara)

Din matt = ditt val. Men det är bra att veta att undviker man sakerna ovan undviker man vanliga kolhydratfällor!

LillaMe
0

Jag tycker att man i början kan fokusera på att dra ner på kolhydraterna istället för att lägga till överdrivet mycket fett i maten, om man finner det obehagligt. Efter ett tag på kosten kommer du kanske att märka att din kropp längtar efter fett, då är det lättare att lägga till mer och fettet kommer inte längre att kännas oaptitligt. Bara för att många här gillar att äta smör med sked betyder inte det att du måste det, speciellt inte under invänjningsfasen. Däremot är det viktigt att du inte går hungrig för då kan suget efter kolhydrater bli för stort, ät istället mer protein och grönsaker om du inte får ner fett. Fettet har annars egenskapen att det håller en mätt länge. Och efter övergångsperioden, när du är i full fettförbränning, blir man inte lika akuthungrig och kolhydratsugen som man kan bli i början - det blir helt enkelt lättare att hålla sig till det hälsosamma. Lycka till!

venuseva
0

Ägg är bra föda och en drink på ägg+fett+vatten är jättegott.

Quorn har 5gr kolhydrater per 100 och är helt ok.

Royalwithcheese
0

Dessi101 - Jag har en liten fråga om giviktkoll. Jag skulle gærna vilja ha ett hjælpmedel før att rækna efter hur mycket jag får i mig varje dag, ær det något du kan rekommendera?

Får man hålla sig i Fas 1 hur længe man vill? Kan man sjælv ændra varifrån energin ska komma? Alltså førdelningen fett/protein/kolhydaret?

venuseva
0

du kan lägga in vad du äter på www.minmat.net- en gratissida.

På tasteline.com, glykemiskt index-klubben finns beskrivet fas1 och vad du skall äta. också gratis.

Royalwithcheese
0

Åh tack Eva! Ska jag kolla in. Men nu gæller det alltså att væga och mæta varenda grej man stoppar i min. Øgonmåttet ær nog inte att lita på!

venuseva
0

Det viktigaste att väga och mäta är kolhydraterna. Om man nu behöver ha det exakt?  Är själv en vägare av vana, men jag lär mig på ett ungefär vad saker väger.

Sagittaria
0

Jag håller med de övriga: du behöver inte äta så mycket fett, i alla fall inte till att börja med. Lyssna på kroppen och vad den vill ha just för dagen (inom rimliga gränser, förstås Förvånad). Så småningom kanske det blir så att du automatiskt ökar andelen lite. Själv tyckte jag ganska snabbt att det var bra att äta rätt mycket fett eftersom det mättar så bra, och innebär att man inte får något sug alls efter någonting onyttigt. Men det är förstås en avvägning!

Jag hör till dem som äter mycket vegetariskt och jag äter ganska ofta quorn. Man kan ju göra många trevliga rätter med det. Du kan söka på "vegetarisk" eller "vegetariskt" med hjälp av sökfunktionen här så får du flera tips på recept och annat. Det finns en del gamla trådar med bra tips.

Tilda-T
0

Håller med dom som säger att man inte behöver överdosera fett från början. Hade jättesvårt att få i mig extra fett från början och nu går det av bara farten och jag tycker att det är gott också, så börja med att ta bort dom värst kolisarna och låt det där med fettet komma så småningom.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Perla
0

Tack allihop för era svar. Härligt att ni är så hjälpsamma för jag har en känsla av att jag nog kommer att behöva ställa många frågor. :)

Frukost är nog det som kommer att bli värst att ändra på. Brukar bara ta en hård macka med Becel och Kaviar till en kopp te med honung. Men det kommer nog att bli lika svårt att ta bort pasta och potatis..tror jag..

venuseva
0

Börja med att slänga Becel och köp Bregott. Kaviar med ägg under är gott.

LillaMe
0

Om du tycker om ägg så kommer du inte att ha några problem med frukosten. De går att variera i oändlighet. Har du bråttom på morgnarna kan du koka ägg på kvällen och sen äta dem på morgonen med smör eller majonnäs.

Om du inte vill ge upp brödet helt så kanske du kan nöja dig med en halv skiva med ett tjockt lager smör eller bregott och ost, kaviar, köttpålägg mm.

Det sitter mycket i psyket också. Många tror att det är svårare att låta bli kolhydraterna än det sedan visar sig vara. Åtminstone för mig var det så.

Lasselars
0

På Kostdoktorn.se finns även en nybörjarsida

magma
0

Hua, Becel..! Flört 

I början, om du har svårt med frukosten, kan du ju prova med naturell yoghurt. Om inte annat under en övergångsperiod, nu vet jag inte varför du äter LCHF men om du vill gå ned i vikt så kan yoghurt ställa till det- men bry dig inte om det under omställningsperioden är mitt råd…

Annars så är ett bra tips att du skaffar dig en bok som du kan ha att bläddra i, tex Skaldemans "Ät dig ner i vikt" eller "GI-Noll". Den sistnämnda innehåller mer recept, men den förstnämnda tycker jag personligen är mer ingående.

Välkommen hit, och lycka till!

Skadlig
0

Pasta och potatis får jag säga är det jag saknar minst. Jag har viserligen aldrig varit så glad i pasta men som jag ser det så har man övergått till att bara äta det goda och skippar utfyllnaden.

Något vi gör ibland när vi fuskar lite är att vi tar en potatis, skivar den och ungsteker den med smör, chili och massor av vitlök. Sen brukar vi äta det till keftedes. Inte nog mycket potatis för att ta över måltiden utan bara som lite tillbehöver. Vi upptäckte att en potatis var ganska lagom för att stilla vårt ringa potatis behov.

Amiechan
0

Hur har det gått Perla? :)

Perla
0

Det går bra, tack. Jag har tagit bort pasta, potatis och ris och äter bara "ovan-jord-grönsaker" sedan 11 dagar tillbaka.

Det svåraste jag har att skiljas ifrån är det söta. Första veckan gick det bra för då var jag förkyld och kände ingen smak och inget sug öht men nu kommer det i full styrka. :)

Jag har gått ner 1,5 kg och det är kul men den största vinsten är att jag orkar mycket mer än tidigare. Det är visserligen lite tidigt att säga något säkert om men jag tror att det kan bero på det minskade intaget av kolhydrater, socker eller både/och att jag också känner mindre av mina värkande muskler och leder nu.

Jag tänker iaf fortsätta med den här kosthållningen. :)

DrAnna
0

Va' kul !

Lynxx
0

Lycka till Perla! Glad

vikingmormor
0

Intressant diskussion, hur gör man när man äter enligt LCHF? Det finns bara ett svar, man äter väldigt lite kolhydrater, så lite att det räknas i gram. Gör någon jämförelsen med SLVs tallriksdiet, så skulle i teorin alla som äter mindre kolhydrater än det de rekommenderar äta LCHF - det gör de naturligtvis inte.  Äter man potatis regelbundet, så äter man inte LCHF, äter man frukt dagligen, bröd dagligen etc, så blir det inte heller LCHF, det kan vara bra ändå, tillräckligt för en enskild individ att gå ner och hålla sin vikt, men det blir inte LCHF. Som sagt, mycket intressant.

Observera att jag är medveten om att det jag just skrivit kan verka provocerande, det är inte det som är meningen, utan det handlar om en definition.

Wildrat
0

Den här diskussionen har vi haft förut, Vikingmormor och definitionerna är lika många som de som äter LCHF.

Själva uttrycket betyder low carb high fat och lägger sig inte i vad varken kolhydraterna eller fettet kommer ifrån. Som vanligt är det upp till vad man vill och vad man kan äta som bestämmer. Är man alltför fördömmande och dogmatisk skrämmer man bort många…

Jag tycker vi ska vara stolta över att ha en så fri tolkning av begreppet. Det gör att många känner sig välkomna och alla som testar blir ju friskare och DET är ju vad som är viktigt, eller hur?

SvartKaffe
0

#24 Hur många gram kolisar är gränsen för LCHF? Och vem har bestämt den gränsen?

Perla
0

Jag glömde bort att jag inte heller äter bröd eller frukt.

Det fett jag äter kommer ifrån SMÖR, grädde, kokosfett eller mjölk. Jag har slutat med quorn och börjat äta kött ifrån nöt och gris istället. Är t o m sugen på det. Fisk blir tonfisk från burk, torsk eller lax. Det var inte ofta jag gjorde iordning fisk när jag käkade vanlig blandkost så det ska bli kul att se om jag förändras där också.

Om jag måttar med ögonen så ser det inte ut att vara många gram kolhydrater men om det är en strikt LCHF kan jag inte bedöma.

Margareta
0

Det låter som LCHF på riktigt Perla - grattis till välmåendet!!!

Numer pensionär i Nynäshamn

Wildrat
0

Perla, Låter ganska strikt men väldigt bra…

Jag har precis köpt ett fruset paket naturella makrillfiléer som jag tänkte testa vid tillfälle. Det är väl den fetaste fisken man kan äta? Jättegod rökt, ok i tomatsås om man tar bort såsen. Blir intressant att testa naturell…

Är inne i en laxfas just nu. Lax nästan varje dag, blir sugen på det. Men det är bättre än chips Skrattande

Perla
0

Makrill är ingen dum fisk. Tror jag har ett par burkar hemma t o m. :)

Jag föll igenom på sötsuget ett par dagar och åt (fet) och mörk blockchoklad och måste hitta något annat att stoppa i mig istället för det söta. Första veckan åt jag Goudaost men den tycker jag smakar är för salt nu…

Amiechan
0

Härligt Perla! :D

Royalwithcheese
0

#19 Jag kan se dig och Amiechan framfør mig: Kundvagnen full med køtt, smør, ægg och sedan EN potatis haha ;)

Skadlig
0

#32 Du glömde yoghurten :)

hade varit intressant att någon gång får höra hur kassörskorna tänker när de ser vad man köper :)
Misstänker att det börjar bli mindre konstigt nu, YAY, än när vi började dock :)

Amiechan
0

#32: :D