Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1849 ggr
blodtopp
0

OT - Melatonin

Syrran berättade ikväll att hon läst om att det kommit ett nytt preparat utan biverkningar för sömnproblem på marknaden. Det visade sig vara melatonin(!). Det stod om det i dagens Aftonbladet, men på nätet är det bara PLUS-medlemmar som kan läsa om det (och det är inte jag).

Är det nån som har tidningen hemma eller är PLUS-medlem som skulle kunna referera lite om vad det står, eller kanske (om nån orkar vill säga… Flört) rent av skriva av hela texten om den inte är för lång. Det känns lite överkurs att åka till Statoil så här dags på dygnet för att köpa dagens tidning…

Sagittaria
0

Det står inte så himla mycket matnyttigt tycker jag. Melatonin är naturligt hormon och sömnmedel bla bla. Någon gång i vår kommer medlet Circadin att säljas på recept i Sverige. Vill du veta hur det funkar i kroppen och lite annat som står så kan jag mejla dig lite mer.

Det här citatet är ju intressant om inte annat ur mer allmän forskningsvärderingssynpunkt:

---början citat--- 

Jan-Erik Broman, chef för sömnutredningsavdelningen vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, är försiktigt positiv.

– Det är främst ett alternativ för dem som är lite äldre. Det är oklart om det helt kan ersätta andra sömnmedel, säger han.

– Melatonin säljs i dag som kosttillskott i USA. Man vet inget om de långsiktiga biverkningarna ännu och det finns de som hävdar att det är det sämst kontrollerade läkemedlet. Å andra sidan är det så många amerikaner som använder det, så att vi borde känna till eventuella effekter.

--slut citat-- (min fetstilsmarkering)

Hmm, kan en sömnforskare uttala sig så, och ett läkemedel bli godkänt på de grunderna, kanske en dietist eller näringsforskare skulle kunna säga "att lchf visserligen inte är kontrollerat i studier, men det är ju så många som äter så att vi borde känna till eventuella (bi-)effekter", eller hur?  Flört Varför hårdare krav på kostråd än på läkemedel?

andreas0
0

Undrar om det var så dom resonerade när dom utformade dom nuvarande kostråden…

"Det är så många som äter kolhydrater, att vi borde känna till effekterna av det"

Wildrat
0

Men eftersom de alltid säjer att vi ska äta mer frukt, grönsaker och fibrer eftersom vi äter för lite av det finns det alltså ingen erfarenhet av en större folkmängd som verkligen äter så. Hur kan de då veta att det är nyttigt för alla?

Sagittaria
0

Ja hör ni, visst verkar det oerhört genomtänkt, alltihop? Man blir så imponerad - eller inte. Skrikandes

Pasi
0

Man blir imponerad….verkligen!Skrattande

blodtopp
0

#1 Tack! Det var det du skrev jag ville veta Glad Hur det funkar i kroppen vet jag, jag ville bara veta lite om hur de uttryckte sig eftersom det inte varit tillåtet att sälja det förut. Och de sa väl ungefär det jag misstänkte Räcka ut tungan

Det är som vanligt med alternativa (naturliga) kosttillskott/mediciner. De är ju sååå farliga. Sen att folk har använt sig av 'såna' preparat i åratal utan biverkningar, det verkar som vanligt inte ha nån betydelse. Blir så trött på svenska forskare som måste ha allt vetenskapligt bevisat och undersökt Skrikandes

Placeboeffekten är ju knappt godkänd ens! Och den är ju verkligen inte att underskatta. Kan man bli frisk på ett verkningslöst medel, bara för att man tror att man äter medicin, det är ju hur bra som helst! Men det tycker tydligen inte många ändå *suckar*