kebabsallad
Hej på er! Någon som har näringsvärden på kebabsallad? Tänkte lägga in det eftersom det är en maträtt jag äter ibland när det inte finns något annat som passar.
Köper en färdig eller gör du själv.? Om man köper färdig så står det kanske på burken.

Hur kan man göra kebabsallad själv inom LCHF:s gränser?Eftersom jag aldrig ätit kebab och ännu mindre kebabsallad måste jag fråga.
Vad är kebabsallad? Vad är det som ingår i en sån? Låter gott men måste erkänna att jag aldrig har ätit någon och visste inte ens att det fanns… 
Kebabsallad finns på de flesta kebabmatställen. Det är grönsallad, tomater och gurka, kebabkött (nöt) och vitlöksdressing/stark tomatsås. Och så brukar man få peperoni.
Kebabsallad finns kanske i lite olika varianter beroende på vart man köper den? Kebabkött (urpsrungligen lammkött tror jag? Men numera mest nötkött?) som skärs från en "rulle" i strimlor, en dressing på yoghurt, vitlök etc och sallad, peperoni och sedan har jag inte koll på vad som mer är i.
Ja, men då ska vi väl kunna äta den? Det låter ju så i vart fall… Blev riktigt sugen!
Måste kanske förtydliga mig lite, äter aldrig korv och hamburgare och sånt. Det är väl därför som jag inte visste om att det fanns…

Brukar också äta kebabsallad ibland, när man är tvungen (?). Jag tycker att det är jättegott, men har lite koll på vad som är i själva kebabrullen och vad som finns i såserna. Tror inte det är så farligt iaf.
//Karin
Man får väl höfta litet när man får den serverad, och sedan skriva in i MinMat eller liknande för koll av näringsinnehåll mm. Bör kunna fungera som LCHF om man inte tar alldeles för mycket tomatsås.
Jag tror att det bara är ett enda egentligt problem som går att avhjälpa - det blir för magert helt enkelt.
Numer pensionär i Nynäshamn
Kebabkött kan vara kyckling eller lamm. Här i Sverige gör man den med nöt. Salladen består av isbergsallad, tomat, gurka pepparoni. Såsen är vitlökssås.
jag brukar ta till det i nödfall. Bor jämte två pizzerior…
Det är en sås till, vet tyvärr inte vad den är gjord på… ,)
Jag gör eget kebabkött.
800g nötfärs el. blandfärs, 2 ägg, salt, kebabkrydda
Blanda köttfärs med ägg och kryddor. (Det går åt ganska mycket salt och kebabkrydda) provsmaka färsen så du känner att den är lagom kryddad.
Kavla ut ca 1-11/2 dl köttfärs mellan två smörpapper tunt, knappt 1/2 cm tjockt. Dra av översta papperet och grädda i 225 grader i ca 5 min. Klipp i längder eller bitar. Servera med sallad lite tomat och några ringar lök. Jag brukar servera tzaziki till i stället för kebabsås
#11 Den kallas tarator och är gjord av pressad vitlök, citronsaft, sesampasta, salt och lite vatten.
Hej sniwa och välkommen hit!
Hoppas Du skall trivas med oss!
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag äter kebabsallad och vad är det för onyttigt med det? Kött, sallad och vitlöksås. Bröd ingår ju inte, det finns ju bara i kebabrulle.
På "vår" pizzeria kan man beställa kebab eller kycklingsallad som egentligen ska ha ris i. Men jag beställer utan ris (givetvis) och ber att få fetaost på istället, supergott. Beställde senast en igår, maken fyllde år, Kyckling, sallad, gurka, tomat, fetaost och en sås till. Så skönt att man kan äta sånt utan dåligt samvete.
Hm, jag tror det ær socker i sådan dær "vit sås" de har på pizzerior. Finns det ingen pizzabagare (ha - troligt!) hær som vet vad den innehåller? Men att fetta till den med fetaost låter ju perfekt. Men tror jag skippar såsen faktiskt :P
Eftersom man har en pizzaælskande karl så ær det ju bra att jag också kan få i mig något gøtt på pizzerian.
Førresten på tal pizza.. Ær jag helt størd som tænkt tanken på att bestælla pizza utan brød?? Føreslog det før mina kollegor men det tycke INTE det læt som någon bra ide haha! Alltså jag menar, varfør inte bara ta fyllningen på en plåt? Det vore superbra mat ju..

tror det är en yoghurt sås i kebaben, tror inte alls den har så mkt mer kolisar än vanlig fet yoghurt, möjligen vitlök o lite andra kryddor.. Tomatsåsen däremot är nog lite mer kolisar..
oh vad hungrig jag blir!

Hos våran pizzabagare får vi såsen i en liten burk, man behöver ju inte hälla på den om man inte vill.
Jag tror nog att kebabsallad kan vara ett bra alternativ om man verkligen är hungrig och är ute på stan någon gång. Men man får se upp, det är väldigt fettsnålt. Sen kan nog såsen vara sockrad, så man kan ju be att få utan sås.
Gå in på en mataffär och köp en bit 125g smör att ha till 

Oluf-38a så är det hos våran pitzzabagare också..
Man behöver ju inte äta såsen om man inte vill. Eller blanda till en egen fetare sås…med mindre socker i.

#20# man kan även hälla över riven ost… har provat, gott.
Smör var ett bra tips.
Men jag har dock en fundering kring just kebabköttet, jag får en känsla av att det är någon slags smakförstärkare, för som ni så tar jag också det när det är brist på annat….. men mår ändå inte "bra" efteråt…..
Oj va många inlägg det blev om kebabsallad! Kul! Det är ju såsen som kan vara problemet tror jag. Men om det är yoghurtsås med vitlök och tomatsås utan dåliga tillsatser så är det bra. Fast jag tror inte personalen eller pizzabagaren i allmänhet har koll på sånt. Kebabsallad är i alla fall bra att kunna ta till ibland. Jag sitter där med min tallrik och min Loka och maken sitter med sina pommes frites och sin läsk. Och så klagar han över sin växande kula.

#17. När jag blir sådär olidligt pizzasugen så beställer jag en calzone(inbakad) med extra fyllning. Sen skrapar jag ur fyllningen och äter den. Brödet slänger jag. Gott med pizzasallad till.
Rika73 det är också en variant 
#23: Jo, det måste absolut vara smakförstärkare i kebabköttet, tyvärr. Det känns tydligt när man inte ätit smakförstärkare på länge. Du vet den där salta metalliska smaken
#23/28 Om man gör sökningar på kebab och ingridienser så är det relativt svårt att hitta kebabkött som inte innehåller E621. Har inte kunnat hitta sådant kött som de flesta pizzerior använder dock.
Det finns kebabkött över gränserna, och det finns även under när det kommer till kolhydrater. Annars finns det även recept på hemmagjort kebabkött här i menyhögen på vänster hand, detta om man vill undvika vissa e-tilsatser. :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Det kebabkött man köper i påse i affären innehåller ca 7-8 koliar /100g. Det känns som om det kebabkött de har på pizzerior är mer 'rent'.
Älskar för övrigt kebakbsallad. Särskilt när man får riven ost (alt fetaost) o oliver, lite sallad…mums..Enda jag petar bort är ev majs, tomat (ibland), annanas. O sen tar jag lite nätt av såsen.
Shit, nu blev jag ju sugen..
En av våra pizzerior har kebabsallad med kebab, sallad, tomat, gurka, lite majs, rå lök, pfeferoni, oliver och anitngen fetaost eller gorgonzola. Sås i burk bredvid. Helt OK som snabbmat.
Kommer man bara ihåg det kan man be dom låta bli att lägga i majsen annars går det ju att peta bort.
Jag tror att i den såsen som jag fick med var det socker i. För en stund efter jag ätit upp maten blev jag allergisk och började nysa och blev jättesnorig.
Så i framtiden om det ska ätas kebab alt kycklingsallad så ska jag ta utan sås och göra en egen.

De flesta ställen har "pressat" kött som jag antar innehåller typ potatisflingor för att dryga ut det dyra köttet. Sista gången jag åt pressat kött var det riktigt slabbigt. Smakade knappt kött.
Det finns dock undantag som har riktigt kött med muskelfibrer och tuggmotstånd. I Malmö tex. köper man sin kebabsallad (kebabtallrik utan pommes) på Amanos.
#34 I malmö så gillade jag att äta på kebabstället i saluhallen. Riktigt flottiga kebaber, på nivån att brödet nästan löstes upp :)
Var ett par år sen jag var där dock