Fikatips?
Gokväll kära vänner!
Ska börja arb.träna på ny arb.plats nu på måndag efter att ha varit sjukskriven i snart ett år…
…känns lite pirrigt måste jag medge.
Nu undrar jag om ni kan ge tips på nåt som passar till fika för mig när dom andra fikar? Jag orkar inte börja förklara min kostomläggning, att jaginte äter bröd osv utan vill bara att det ska flyta på likssom…Vad kan jag ta till kaffet när jag inte vill "sticka ut"? För fikasugen lär jag ju bli när dom andra förmodligen sitter och smaskar i sig mackor mm.. Det lär ju defenitivt bli frågor om jag sitter där med en ihoprullad ostskiva bara och det orkar jag inte med.
Alla tips emottages med glädje!
En "tårbit" ur en Brieost eller Camembert sticker inte ut lika mycket som en ostskiva.
Numer pensionär i Nynäshamn
annars kan man ta litet beger creme fraiche med på jobbet och några buketter broccoli, paprika, ost-stickar och sen kan man doppa och njuta av dessa. Lovar, mumma!
Andra fika-tips är att gjöra små nöttekakor som finns recept på här, kokostoppar, pottkästkulor innrullad i köttpålegg, ostskivor, rökad lax eller annat är annat munngott som även passar till knytisar eller fäst.
Polarbröd hittar du med recept på här, du kan gjöra det naturelle eller ha nåt bacon i, sen går det att äta kallt, varmt med och utan pålägg :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Tack för tipsen! I och för sig gjorde jag ju cocosbröd i förrgår som jag kan ta med men de var inte lika goda idag som de var som varma och nygräddade…Ska testa polarbrödet kanske…
Gubben älskar det! Och kallt är det fingervännligt :) Hyvla på smör, ost, eller köttpålegg.. eller båda delar! :D och njut det :)

Ja det låter gott! Åker till affären i morgon och köper keso. 

En Apelsin..kanske..jättegott.
Nja, apelsin är mest socker. En tomat eller en bit gurka är bättre i så fall. Eller nån annan bra grönsak…
En enda apelsin är 10g kolhydrater 0g fett och mindre än 1g protein - det glir ganska dåligt ratio.
Ratio är när Sten Sture Skaldeman jämför summan av protein och kolhydrater med fett. Fettet bör vara den större mängden.
Numer pensionär i Nynäshamn

Oj …det låter väldigt mycket att en enda apelsin innehåller 10 g kolhydrater. Men tomater inehåller nog ändå mer kolhydrater….
Enligt Maria Tausons databas innehåller tomat 3,72 gram kolhydrat per 100 gram tomat.
Tomat innehåller 3,5 gram kolhydrater per 100 gram.
Apelsinen är ju sockersöt. Den skulle jag hoppa över.
miagumman, brödet du bakat med kokos eller nötter går ju bra, ta smör och ost på. Det är lättare så när man är ny. Behöver inte börja förklara direkt. Det kan man göra när man blivit lite varm i kläderna.

Eller gör en egen yoghurt på några hallon och så mkt creme fraiche du tycker du vill/kan ha. Stoppa det i en lagom stor plastbytta och ät direkt ur den med tesked (för att njuta så mkt som möjlligt….) och låtsas att det är som vilken yoghurt som helst. Om ni har kyl så kan du i en annan bytta ha lagom stora färdigskurna bitar kokosfett som du snabbt stoppar ner i muggen med kaffe eller te.