Äta rått kött?
Går det att äta rått kött som man köper från vanliga livsmedelsaffärer? Finns det nån fördel att äta rått kött?
Vore kul och höra från någon som provat. Jag inbillar mig ju att kött är en bakteriehärd med parasiter och allt möjligt. Tacksam för råd och hoppas jag inte skrämmer nån här :-)
Klart att det går att äta rått kött, men varför?? Vad skulle poängen vara med det?
Har det legat länge skulle jag akta mig men många käkar ju rå köttfärs utan att dö.
Det lär vara så att det är svårare att tillgodgöra sig näringen ur rått kött, den delvisa nedbrytningen av proteinerna vid tillagning gör att det redan är "halvvägs smält" när man äter det, och därför tillgodgör man sig tillagat kött bättre. Jag kan tänka mig att det behövs helt andra enzymer i magen än en modern människa har för att man ska ha glädje av rått kött.

Välj bara ett kött som inte riskerar att ha trikiner i sig och ha det gärna i frysen ett par veckor innan du testar så är det ingen fara.
Du kanske ska börja med nåt lätt-tuggat som lever och sen jobba dig uppåt mot tuffare köttsorter
..
Låter intressant….finns det trikiner och annat i mataffärerna? men borde det inte vara så att vi är skapta för att äta rått kött? Förstörs inte en del näringsämnen vid tilllagningen?
orsaken till att jag vill prova rått kött är att det blir ett stekande dagarna i ända och tycker jag har tidsbrist.Förr kunde snabbt ta en smörgås.
Svårt att avgöra om det finns trikiner eller inte. Nötkött brukar vara ok, den äter man ju oftast något röd i mitten ändå
TobiasJonsson - ett bra tips är att göra en hel stek och sen karv ur den. Vi varvar med olika sorters kött och skär i tunna skivor med skärmaskin. Sist gjorde vi en väldigt god fläskkarré - men det går bra skinkstek eller med nötstekar av olika slag också. Helstekt entrecote är inte helt fel…
För den som tycker det låter dyrt med helt kött - fläskkarrén ofta billig så här års - det blir över efter alla julskinkor verkar det som. Köttet är drygare än man tror - när man sen lägger till någon form av kryddsmör. Till fläsk är det gott med kryddsmör.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag skulle inte äta fläskkött eller kyckling rått, men vilt (ex. skogsfågel , hare och hjortdjur) och nötkött är väl bara att glufsa i sig. Och Grönstedt, om man äter råbiff etc någon gång i veckan så får man nog de nödvändiga enzymerna snart nog. Rått kött smakar gott. Samma sak med fisk.
#4 Ja, det är vi skapta för. Affärerna passar sig nog väldigt noga för att få med trikiner i köttet de säljer. Allt kött besiktigas och kollas för trikiner. Trikiner är farliga och motståndskraftiga för både värme och kyla. Som tur är är de extremt sällsynta. Jag vill minnas att man hittar trikiner i 0-3 av de vildsvin som kollas årligen i sverige, och det är MÅNGA! Äter man räv eller grävling är nog risken större dock.
Man ska ju heller inte glömma att inlagt, gravat, torkat och kallrökt också är rått. Mums.
Trikiner finns inte i kött som säljs i handeln.
Fläskkött, vildsvin och björn måste testas för trikiner (jägaren måste skicka in prov på djuret) om man sk sälja det vidare. Trikiner dör vid frysning.
Tips: Laga till allt kött en gång i veckan, förvara i kylen,det håller,( ev frys,) och ta fram det du vill ha till middag eller så. Går lika fort som en macka. #lätt som en plätt"
Förresten glömde jag: visst går det att äta rått kött, råbiff är ju egentligen skrapat, ej malet. Annars tror jag en vanlig biff är litet svårtuggad hur välhängd den är, men visst går det…
Jag antar att det nästan är omöjligt att tugga köttet.Ska man inte svälja bitar av köttet som jag tror köttätande djur gör. Hur smakar rått kött egentligen för jag tror att hjärnan spökar lite och man får äckelkänslor…..
I mitt hemland brukar man äta rått kött direkt efter man slaktat djuren. De äter också rått lever och rått lufrör men dessa ska vara i små bitar. Rått kött malar man med lök, örter och krydder och olivolja.

Carpaccio! Mums. Frys oxfilén först så att det går att skära riktigt tunna skivor!
Och råbiff på samma sätt. Skrapa den frysta oxfilén. Urgott
OT-Adam Alsing i Adam & Gry i morse föreslog kycklingcarpaccio, men han skämtade förstås. Uppmanas att inte ens försöka!
//Karin

Sashimi på biff borde vara ett bra sätt att äta rått kött. Man kan skära fryst rå (hälften upptinad) oxfilé i tunna skivor och när de är rumstempererade doppa dom i soya (med tex finhackad vårlök och kanske lite pressad vitlök, eller om man vill ha mer som vanlig sushi, med lite wasabi.
Eller lägga upp dem tinade på ett fat och hälla riktigt varm olja eller kanske ghee (gärna med lite smaksättning, tex ingefära, chili eller kanske schezuanpeppar ev. även lite sesamfrön som man häller på precis innan man häller fettet över köttet) över dom så blir de "tillagade" och råa på samma gång. Har för mig att det är vanligt är att man använder sesamolja men hur nyttig den är vet jag inte.
Bilden är tydligen Kobe beef sashimi
Färdigblandad köttfärssmet på knäckebröd eller tunnbröd, har jag ätit många gånger. Det är gott, men medför vissa risker.
Kille äter rå kyckling på youtube
Den där killen äter enligt Aajonus Vonderplanitz (galen raw food guru).
Bevisligen går det!
Själv äter jag ofta blodigt nötkött. Även nötfärs brukar jag äta när den fortfarande är röd eller rosa, trots att jag har haft väldiga problem med magen har jag aldrig blivit dålig av detta. Ett rått äpple å andra sidan…
Weston Price fann på sina resor att samtliga av stammarna han besökte åt någon form av rå animalisk föda. Enligt mig är det inte annat än naturligt!
Klart att det går. Själv har jag inte vågat prova, men kommer nog göra det någon gång i framtiden. Men antagligen inte särskilt ofta.

Kött från idislare är inga problem…bara att hänga det så det blir mört nog…krydda och ät…
Vill man möra kött själv så är det enkelt ..man tar köttet utan plast eller liknande på..lägger det på en bakplåtspapper..å låter det ligga tills man kan sticka in den trubbiga änden på en bordskniv i köttet och det inte fjädrar tillbaka…
När jag styckar rådjur gör jag alltid så här…och en del kött ligger bara några dagar..andra nästan 10 dagar…men allt blir hur mört som helst…sen kan man krydda å äta…

#18 Jag lägger ofta upp nötkött etc som jag har på en skärbräda (utan plast el dyl) i kylen där de får ligga några dagar. Blir kanongott och mört.
När det är riktigt mört är det bara att skära av så mycket man behöver.
Jag förstår inte riktigt vad poängen skulle va med att äta köttet rått, någon som kan förklara lite ?

suneb - Det skulle motsvara människans "riktiga" ursprungskost, med alla enzymer, mikroorganismer och vitaminer oförstörda, som människan (och alla andra rovdjur) behöver
slippa laga mat såklart, jag har ju ingen fru för tillfället :-)
smakade lite rå lever idag smakade fick lite kväljningar,men lyckades svälja två små bitar. Jag valde dock att steka i vanlig ordning,men smaken lockade fram djuret inom mig. Jag tror mest att det är hjärnan som spökar eftersom civilisationen har gjort mina smaklökar kräsna. Jag får väl ta lite då och då så jag vänjer mig.

Jag gillar verkligen rått kött i form av carpaccio och råbiff och tror absolut att det är väldigt lättsmält och oerhört nyttigt av de anledningar som Pasi nämner. Men att sätta tänderna i en stor bit rått kött lockar inte mig i alla fall…
Men om man nu har bråttom och vill ha något supersnabbt, varför inte stjälpa i sig 5-10 äggulor i lite grädde, kanske med en aning vanilj? Gott, snabbt, nyttigt!

Nåt jag har planer på att göra själv är att Skära upp en lax i tunna skivor och frysa in i plastfolie så jag snabbt kan få i mig lite färsk omega-3 varje morgon på ett naturligt sätt.
Liknande borde man ju också kunna göra med en fin och mör köttbit..
Att äta lever rått skulle nog ytterligare ta upp vitaminerna i den till en ännu högre nivå..
Att äta muskelkött rått är jag egentligen tveksam till att vi är anpassade för numer även om vår mage inte har nåt emot det.
Den svagaste länken hos oss är vår klena tuggapparat som har degenererat, antagligen pga att vi tillagat mat väldigt länge nu, kanske lika länge som vi nyttjat elden.
Råbiff ja - men sen….gulp…
Numer pensionär i Nynäshamn
Finns det något godare än en rejäl bit mör oxfilé som snabbt vänts i stekhet panna…
*mums*
Kryddsmör är dock inte att rekommendera till - den smälter inte eftersom köttet inte hinner bli särskilt varmt, men däremot en god hemmagjord bearnese och kanske några broccollibuketter… Det får nog bli det till middag i morgon. *mums*
Såg någon av er ett program som gick för kanske en vecka sedan, det hette något i stil med "Matfrisk", Matliv eller sådant på SVT. I det programmet så visade de ett par som la in (jag hörde aldrig vad det var för kött, men det såg ut som rådjursbogar eller lammskånkor eller dylikt) kött i saltlag i några dagar, sedan hängde de upp dem i snören i taket där de fick hänga och lufttorka. Skulle vara kul att prova!
Tobias, menar du på allvar att du överväger att äta rått kött för att du inte har tid att laga till det?Du borde nog ta en titt på hur du lagt upp ditt liv, har du inte ens tid för mat är det något som är fel.Inte ens LCHF kan få dig att må bra om du stormar fram utan att bry dig om vad det är du äter.Jag bara menar, rå lever är ju vidrigt, det gav man till stackars barn med järnbrist på 50-talet men togs bort när det inte hjälpte.
Om du inte lyckas fånga en matlagande fru kan du väl anställa en hushållerska (verkar vara sak samma)
Eller laga tjälknöl över natten, det inkräktar ju inte på din dyrbara tid vilket det råa köttet med sitt rejäla tuggmotstånd måste göra.
Trikiner finns ju även i hästkött o det har ju varit en ständig fråga om restaurangerna serverar hästkött när de säger att det är nöt.Då kan väl hästarna hamna i affärernas kyldiskar också,det verkar ju inte vara så noga där nu förtiden.Sen kommer Tobias rusande o sliter åt sig en nötbiff,tror han……..
Torkat kött då? Funderar själv på att testa nästa gång vi har tex biff hemma att torka en del som tunna strimlor i ugnen. Skära det tunnt, tunnt och låta ligga i ugnen på svag värme länge.
Inte för att jag har tidsbrist att laga mat utan för att det kanske skulle kunna vara bra som matsäck tillsammans med lite babybel och nån tvåa grädde.

Torkat kött är gott…helst torkat under 40 grader (mha skotork eller dyl).

Sara40 - jag håller med!! vändstekt tournedou eller oxfilet helt rå med knaperyta.. mmm
gör stekar, de sköter sig själva i ugnen.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
#33 precis, speciellt om de steks i lergrytan. Extra gott blir det.
#8: Får man enzymerna "på köpet" menar du? I så fall kan det nog vara bra att äta lite rått kött emellanåt, för rikare enzymflora i maggen kan väl inte skada? Går det inte på annat vis får man väl skära det i småbitar och skölja ned som piller.
#31: Evermat är en utmärkt uppfinning för torkning. Min sådan står och värmer hela huset på höstarna, fullmatad med örter. Jag försökte torka kött en gång, men det möglade nästan genast, fast det hade den "läderartade känsla" som rekommenderades i anvisningarna. Tips, Pasi? Kanske det inte skulle förvaras i burk?
Jag har redan fått en knäppstämpel av min omgivning för att jag BARA äter kött och fett, typ äter du inget till? osv . Skulle jag våga prova rått,blir det nog samma sak här…va steker du inte?….kan man inte vara bäst, får man vara värst :-) Det handlar om personlig utveckling och utmana sig själv att prova nya saker. Jag ville bara få ta del av andras erfarenheter.

#35 Det gäller att köttet är tillräckligt torrt annars börjar det mögla efter ett tag.