Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1210 ggr
Skaldeman
0

Född köttätare

Syrran har börjat att ägna sig åt släktforskning. Idag har jag fått veta att jag är fjärdedels eller åttondels same på morsans sida. Det förklarar mycket.

Tack vara mormonernas inläsning av gamla kyrkoböcker har en väl

förborgad familjehemlighet kommit fram. Nu lutar det åt att samma

förhållande råder på farsans sida. Efterforskning pågår.

Härligt att man inte stammar från skånska potatisodlare…

/SSS

Margareta
0

Nu fick Du allt till det Sten Sture.

Det finns väl bra folk bland skåningarna också? Gås är väl fett och bra?

Numer pensionär i Nynäshamn

[Norum]
0

Då får du ju föda upp dina egna renar! Och fiska i samevatten… Blir inte alls grön av avund! Gråter  Älskar att fiska i de vattnen men har man flyttat från fjällen får man väl skylla sig själv…

clajo
0

Det kanske förklarar din förkärlek till kött!

Jag växte upp med fint kött, pappa jobbade som avbytare på bondgårdar och vi fick alltid köpa halva oxar och annat till bra pris. Vi hade själva ett par grisar, i perioder. Jag lär ha sagt "Åh nej, biff i dag igen.." vid nåt tillfälle som liten. Idag bor jag i dyra Norge och längtar efter fint kött. Här innehåller fläskfärsen bara 9 % fett. Undrar hur de lyckats med det…

kitabu
0

Potatisen kom sent till Sverige, tidigaste årtal jag sett är 1658 till Uppsala. Och senare till Skåne.

Potatisen fick sin höjdpunkt när man upptäckte att man kunde göra brännvin av den. Det gör man fortfarande. Absolut görs i Åhus.

I Skåne som dittills varit danskt åt folket mycket sill. Man kunde
stå på stranden i Skanör och Falsterbo och ösa upp sillen med
kar.Öresundssilver.
Den feta laxen var vardagsmat så sent som på 40-talet i Österlens kusttrakter.

[Saiva]
0

#2 Hur pass mkt sameblod måste man ha om man ska få skaffa renar och fiska i samevatten? Skrattande

Pasi
0

Saiva - Man måste vara renblodig same och dessutom vara arvtagare till en same som redan har tillstånd.
Funkar inte med ingifte….jag har kollat upp det…ifall att….

Mervi
0

Hårda bud!

[Saiva]
0

Pasi - Sk*t också! Skrattande

[Norum]
0

Är det SÅ svårt?? Trodde jag inte… När jag bodde i fjälen så köpte vi renkött på helvikt och fiskade allt vad vi kunde. Men det är klart, då bodde vi ju där.

venuseva
0

Det förklarar kanske varför du kan ladda in ordentligt på morgonen, SSS och sedan äta på kvällen igen. För det var väl så det var när man var ute på vandring?