Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4123 ggr
shintaida
0

När man svettas

Har fettförbränningen börjat när man svettas väldigt mycket?

Jag gör det om nätterna, nämligen….

Någon som vet?

// Shintaida

Pasi
0

Fettförbränningen är alltid igång, åtminstone om man inte äter kolhydrater.
Om du menar att man bränner extra mycket fett för att man svettas - Nej, det behöver det inte innebära.Glad
Men det finns ju goda förutsättningar för det om man är varm.

shintaida
0

*suck* Jag som trodde "det var igång på riktigt nu"!!

Svårt att svettas dagtid när det är -10 grader ute…*fniss*

Jaja…jag fortsätter att kämpa på….

Jag kan ju alltid packa in mig i gladpack….då är jag både glad, packad och varm! *kass humor, men jag tyckte det var kul*

Tack för svaret, Pasi!

// Shintaida

Wildrat
0

Kan det vara klimakteriet som är på gång? Då svettas man på nätterna…

miagumman
0

HAHA!! Den med gladpack va bra!Skrattande

shintaida
0

#3 Wildrat

Jag är 43, så det kan nog inte vara klimakteriet redan, väl? Fundersam 

Har mina PMS-besvär varje månad än…

// Shintaida

Gittanglad
0

Jag svettas också på nätterna, och klimakteriet har jag långt bakom mig. Jag äter en östrgentablett varannan dag för att inte för evigt stanna i klimakterieträsket. Mitt klimakterium var ovanligt jobbigt. Varför svettas jag på nätterna?

miagumman
0

Säg inte det du, jag är 47 och tycker jag har känt av övergångsbesvär i många år redan!!Ledsen SUCK!

ullna
0

Jag har garanterat mitt klimakterium bakom mig och jag svettas också på nätterna! Jag har två teorier.

1. Det är fettförbränning, men då skulle ju killarna också svettas på nätterna väl?
  2. Den här kosten är hormonell och med hormonpåslag kanske man kan börja svettas eller?

I alla fall är det så här den känns när man svettas på nätterna och ÄR i klimakteriet, tjejer!   Gonatt Kyss

Wildrat
0

"De flesta kvinnor går mellan 45 och 55 års ålder in i övergångsåldern, klimakteriet."

Taget härifrån

Om du har rökt eller röker så kommer klimakteriet tidigare står det också…

Mona-Stina
0

Jag är i klimakteriet nu, får svallningar ibland på dagarna det känns i förväg när dom kommer genom hjärtklappningar.

Svettas på nätterna också men på ett helt annat sätt än tidigare då svallningarna var som värst, Jag är säkert på väg ur mit klimakterie tack och lov.

Har funderat lite på detta, i och med att jag gick över till LCHF har svettningarna avtagit betydligt så det har kanske påverkat lite i alla fall. Tidigare fick jag "anfall" kanske tjugo gånger om dagen men nu bara tre fyra stycken i veckan.

LillaMe
0

Vad bra att du tog upp den här frågan, hade själv tänkt göra det faktiskt.

Jag har börjat svettas på nätterna efter bytet till LCHF-kost (snart fyra mån sen). Är bara 25 år så klimakteriet borde väl vara uteslutet. Försöker tänka efter om det kanske var bättre en period och undrar om det inte kan ha ett samband med även små kostförändringar. Svettades t.ex. ymnigt efter att jag tog bort grädden och ersatte den med äggmjölkgrädden. Mer fett, mindre kolhydrater. Samband?

Pasi
0

Äter man mycket mat på LCHF så har kroppen en viss förmåga att höja ämnesomsättningen samt faktiskt slösa med energi (ett sätt att kompensera)…bla börjar mitokondrierna i cellerna göra ATP som den sen kör reverserat vilket förbrukar ATPn, vilket i praktiken innebär att bara värme skapas.
Detta betyder dock inte att den käkar kroppsfett…men det är klart större förutsättningar än om man är kall och har låg ämnesomsättning.Glad

LillaMe
0

Fast det är det jag tycker är lite märkligt, Pasi. Jag har alltid varit frusen av mig och även om det kanske blivit en aning bättre nu (önsketänkande) så är jag fortfarande ofta kall om händer och fötter och/eller fryser. Och i alla fall svettas jag på natten. Varför just på natten? Kanske går inte ämnesomsättningen och blodcirkulationen hand i hand? Eller är kroppen fortfarande i ett omställningsläge? *eftertänksam men snurrig*

miagumman
0

Mitt problem är inte svettningar utan värmekänsla och krypningar i fötterna när jag ska sova. Det känns som dom kokar men utanpå känns de bara lite varma…Typ. restless legs.

Ligger i timmar och vrider och vänder på mig innan jag somnar och måste röra på fötterna ideligen. Brukar sova med öppet fönster samt ha en kylklabb i fothuset som jag lägger fötterna på. Jag har varit så här i flera år men det har blivit mycket värre det senaste året pga att jag äter sertralin ( zoloft ) Det är en av alla biverkningar man kan få av denna medicin och i mitt fall förstärktes de problem jag redan hade, suck! Det är vidrigt helt enkelt! 

Ska börja arb.träna nästa vecka och är orolig för hur det ska gå…Ledsen Sömnen blir ju så lidande pga detta…

anki1
0

14, Det är nog restless legs, det kan yttra sig så. Jag har samma problem. När det var som värst fick jag ha en kink med kallt vate ni badrummet och stoppa ner fötterna i fleragånger om natten. men nu är dom bättre, med medicin.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

miagumman
0

anki, vilken medicin? Börjar bli desperat på det här nu!!Ledsen

Bra tips det där med kallt vatten i hink bredvid sängen, ska testa det i natt!

Undrar varför det är som värst på natten…?

ebet
0

Jag hade stora klimateriebesvär innan 'frälsningen' Men nu när jag läser tråden så kommer jag på att mina värmevågor och svettningar har lyst med sin frånvaro efter ca 2 månaders LCHF kost. Vilken trevlig upptäckt.

blodtopp
0

#16 Restless legs kan bero på järnbrist. Men om du äter mycket kött och gröna grönsaker så borde det vara ok. Testa annars äta mer kött el köp järntillskott (hemjärn är bäst och det är det som finns i rött kött).

Wildrat
0

Magnesium hjälper mot restless legs! Minst 500mg per dag, gärna mer om magen tål det. Man märker snabbt om det blir för mycket eftersom man blir lös i magen av att överdosera.

Det hjälper på en gång också, man behöver inte vänta en massa… Köp på hälsokosten, Apotekets har för låg koncentration. Jag använder Ledins magnesium och det funkar perfekt…

shintaida
0

Själv blev jag remitterad till sömnlab i Avesta och fick diagnosen RLS (restless legs syndrome) och PLM (periodic limb movements), men det härrör sig från en hjärnblödning som jag hade för ca 7 år sen. Jag fick mediciner mot det. Magnesiumet hjälpte inte mig.

Kroppen reparerar sig ju när man sover. Så jag VILL tro att den även bearbetar överskottsfettet - därav svettningarna.

// Shintaida

ullna
0

#20, Ja, då tror du och jag på det Shintaida. Jag vill också gärna tro att det har med fettförbränning att göra!

miagumman
0

Jag har ätit järnmedicin pga för lågt ferritinvärde men besvären har kvarstått ändå.

Wildrat
0

Magnesium!

miagumman
0

Äter även multivitaminer för kvinnor i övergångsåldern som innehåller magnesium men ingen skillnad…

Margareta
0

Magnesiumdosen i de tabletterna brukar vara för låg - vi brukar säga 400mg per dygn som är hälsokostens rekommendation.

Numer pensionär i Nynäshamn

Wildrat
0

Jag tar 500mg per dag (kväll) för att det ska funka. En del kan behöva ännu mer. Känner ibland att jag behöver högre dos tex vid PMS eller om jag varit dålig i magen…