Oxidativ stress
Läste just kommentarerna på fruktdiskussionen Andreas driver på kostdoktorn.se. Några handlade om fruktens antioxidanter, och Skaldeman påstod sig ha utmärkta nivåer av oxidativ stress, eller näst intill avsaknad av sådan kanske man skall säga trots avsaknad av antioxidanter i form av frukt.
Någon som känner till hur man kan mäta denna stress? Var gör man det, och vad kallas testet? Någon som gjort ett sådant?
Verkar onekligen mycket intressant då jag tror denna oxidation i kroppen är en stor förklaring till både åldrande och sjukdomar.

Jag har aldrig gjort nåt sånt test men det vore intressant att göra.
StenSture kan nog svara vart man skall höra av sig om man vill göra ett test.
Avsaknad av antioxidanter kan man väl inte säga att man får på den här kosten. Man får ju en hel del selen i sig, och det är en kraftig antioxidant. Även Vitamin E får man väl normala mängder av.
För övrigt så är det ganska logiskt, när man får i sig mindre dåliga fetter (dvs. från växtriket) som härsknar lätt, så behöver man mindre skydd mott härskning (vilket är ett annat ord för oxidation) .
Dessutom så ska tydligen förbränning av kolhydrater skapa en hel del oxidation, och den minimerar man ju också.
Med andra ord så tar man bort orsaken istället för att behandla symptomen, och det är ju alltid mycket bättre och effektivare. Var skaldeman testade sig kommer jag inte ihåg, han skrev om det i någon tråd för länge sen, men han svarar väl om han ser det här.

Den högre oxidativa stressen verkar i huvudsak bero på kolhydratförbränningen.
Bla vet man att insulin och kortisol går hand i hand vilket innebär att den som har högt insulin också normalt har högt kortisol. Kortisol minskar kroppens produktion av antioxidanter. Hur denna mekanism fungerar vet jag inte, men är en av många bra förklaringar varför högt insulin och kortisol ger högre cancerfrekvens.
En källa till fria radikaler verkar vara inflammationer. En ganska ny studie visade på radikalt minskade inflammationer i kroppen på LCHF trots stort intag av omega 6. Tänk så bra det kan bli om man minimerar intaget av detta inflammationsfett!?
Jag är ganska övertygad om att de bästa antioxidanterna tillverkas av kroppen på egen hand….
intressant inlägg!
Jag vet hur Sten Sture mätte sin oxidativa stress.
Det är en forskare i Uppsala som blev nyfiken på den här kosthållningen. Det är inget allmänt test på vanliga lab. När jag frågade SSS hur det gick till - svarade han att han stack fram fingret…
Det är alltså ett blodprov och en särskild maskin det är frågan om - om jag fattat allt rätt!
Numer pensionär i Nynäshamn
Pasi: Vet du vart man kan läsda studien i sin helhet?

darling - Ska kolla senare om jag hinner :-)