Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-kötträtter
Läst 10589 ggr
Pasi
0

Lever gott efter frysning, fattar inte!?

Gjorde en levergryta på kycklinglever, grädde och lök som giiiick att tryckaHemlis i sig om man fick nåt gott i munnen efteråt. Men levern hade den typiska leverkoncistensen…lite torr trots att den fortfarande var lätt rosa inuti.
Slängde in en burk i frysen som jag sedan tog fram igår.
Nu smakar den helt underbart (bland det godaste jag ätit!Räcka ut tungan)…levern är inte alls torr längre.
Är det mina smaklökar som ballat ur helt eller förrändras levergryta av att frysas….nån erfarenhet?Glad

reamdn
0

Tycker alltid kycklinglever är asgott. :)

ebet
0

Verkar spännande! Jag har just bunkrat en stor lever, ska absolut testa att frysa in. De kanske blir lättare att få i sig. Kul

[linda-pinda]
2

Jag läste din rubrik fel, och trodde att du hade frusit, men nu lever gott ;-)
Fast lever har jag aldrig gillat… får väl testa att frysa den och smaka igen!

Pasi
0

Linda-pinda - Ja, rubriken kan tolkas fel…Skrattande

[Norum]
0

Om man lägger levern i mjölk så att det får ligga och dra ur sig några timmar så blir den bättre. Personligen tycker jag om levern som den är så att säga men många drar ur den.

clajo
0

Skall definitivt testa. Är ingen leverälskare….men vet numera vilken näringsbomb det är.

Du är säker på att du inte fryste smaklökarna i stället?Skrattande

andreas0
0

#5, men drar man inte ut mycket av näringen som man är ute efter då också?

Själv har jag funderat på att hacka en liten mängd (25 gram kanske) och ha i frukostomeletten. Tror inte smaken tar över så mycket då, och 25 gram om dagen blir ju ändå ett rätt stort vitamintillskott.

MaMaMade
0

Det kanske är som m köttgrytor; smakar bättre dagen efter när köttet fått "dra till sig" allt det gottiga i såsen? Själv tycker jag all lever är god jämt…utom möjligen i pannan misshandlad lever.

Lasselars
0

Det finns ju dom som äter low carb kombinerat med rawfood. På Weston A Price finns en intressant sida om lever där det även finns tips på hur man kan äta rå lever.

Tydligen ska man frysa levern i 14 dagar för att ev bakterier etc ska dö. Det finns två modeller, antigen fryser man dom i kuber stora som ärtor och äter dom som vitaminpiller. Eller så fryser man levern i stora bitar som man sen kan riva på rivjärnets grova sida och hälla i vad man nu gillar, sidan rekomenderar det till mjölk, juice, gröt eller till ägg eller grönsaksmos.

Kanske funkar att strö över en omelett med lite tabasco och bara vika ihop den över om man inte gillar smaken?

Längst ner finns även en lista med olika leverrecept från hela världen som såg intressanta ut.

[Norum]
0

*7  Nej, man drar inte bort näringen vad jag vet. Däremot kan det komma lite blod, som alltid finns i levern, och sen blir det en mildare leversmak. Ju längre den ligger i mjölken, dessto mildare. Jag älskar leversmak så jag brukar bara steka den i bitar med lite lök och låta den puttra i grädde. Mumma!!

dufva
0

Hmmm?

Jag har nog slängt in en bit lever nånstans i frysen så jag får väl prova och jämföra.

Men visst borde mörheten öka när cellkärnorna spricker vid infrysningen Glad.

Wildrat
0

Men det vore intressant att testa om det är före eller efter tillagning som ger effekten. Har bara ätit lever en gång i mitt liv och kommer ihåg att jag gillade smaken men inte konsistensen. På det här viset kanske det fixar sig… Tack för tipset Pasi!

Mervi
0

Jag brukar också har kycklinglever i frysen ibland, har inte tänkt på att det skulle ändra sig på något sätt. Måste kolla.

monkan
0

Kul Pasi, jag hittade färsk kycklinglever i butiken häromdagen och gjorde en gryta med massa svamp, lök och grädde. Slängde sen in den i frysen då vi hade för mycket mat i kylen. Ska bli spännande att se hur den smakar nu.. (för jag är enig i det där med leverkonsistens…)