Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 5006 ggr
MaMaMade
0

Gratinerad köttfärs med zucchini

Gratinerad köttfärs m zucchini.

500 g köttfärs

2 gula finhackad lök

4-6 finhackade  vitlöksklyftor

1 pkt krossade tomater (kan uteslutas)

1 buljongtärning el motsvarande pulver

några kvistar timjan

1 zucchini

4 dl grädde

2 dl creme fraiche

salt o svartpeppar

2-3 dl riven smakrik ost efter smak (en god mögelost blir också gott i)

Bryn köttfärsen o häll över i en gryta.

Låt hälften av den gula löken mjukna i en klick fett utan att brynas. Lägg ner hälften av vitlöken när den gula löken är halvfärdig.

Blanda ner lökblandningen, de krossade tomaterna + timjan i grytan m köttfärs. Häll på 2 dl grädde o låt puttra en stund tills grädden har kokat in. Smaka av m salt o peppar. Häll sedan över i en ugnsfast form.

Skär zucchinin i tunna skivor. Mjukna resten av den gula löken i lite fett o lägg därefter i zucchiniskivorna. Låt dem stekas tills vätskan kokat ur. Häll på grädde o creme fraiche o lägg ner resten av vitlöken. Smaka av m salt o peppar. Låt koka ihop ngt o låt sedan osten smälta ner. Blanda ordentligt.

Häll zucchinismeten över köttfärsen, ev lite mer riven ost över o låt gratinera till en gyllenbrun färg i 200 grader varm ugn.

Vill man kan man blanda zucchinin i köttfärsröran o ha bara ostsås ovanpå. Eller blanda ihop allting o skicka in i ugnen m lite ost ovanpå. Varför inte ta aubergine nästa ggn, el purjolök…bara fantasin sätter gränser.

andreas0
0

Låter gott, man kanske kan ersätta dom krossade tomaterna med en liten klick tomatpure, för att minska kolhydraterna lite men ändå få lite sådan smak.

Buljongtärning/pulver skulle jag inte ta i med tång, någon som har något bra tips på ersättning till det? Man kan ju koka riktig buljong, men det lönar sig inte om man inte kan göra mycket på en gång och spara i frysen, och jag har extremt lite plats i frysen eftersom jag delar den med resten av familjen. Jag har en låda till min LCHF mat, resten av frysen är fylld med vanlig mat, och den lådan är redan full av kött och liknande.

Mammeli
0

Varför inte strunta i buljong? Ta lite mer krydda/ört istället! Annars har jag hört att fonderna ska vara bättre men de är dyra. Jag har inte kollat själv, bara hört/läst det.

Margareta
0

Det finns buljong utan tillsatser på hälsokosten…

Numer pensionär i Nynäshamn

MaMaMade
0

Buljong är lätt att koka själv el så köper du på hälsokosten.

Tomatpuré går alldeles utmärkt.

MaMaMade
0

Gjorde en jättesats idag ungefär som recept ovn.

320 g gul lök (3 medelstora)
20 g vitlök (5 medelstora klyftor)
360 g buljong från julskinkan (ca 4 dl)
250 g zucchini
500 g krossade tomater
2 kg älgfärs
400 g fläskfärs
280 g västerbottensost
200 g creme fraiche
500 g grädde

Enligt utr i Min Mat hamnade det på
fett: 57%
protein: 37%
kolhydrater: 5%

Lite ungefärligt, fick ta skinkbuljong storhushåll,  älgstek istället för älgfärs o…ja, ni vet men det stämmer nog ganska så bra. Orkar inte räkna på 100 g av allt…dålig på matte.

Jag åt 130 g av gratängen tillsammans m 50 g creme fraiche vilket borde höja fett% ngt (kolisarna också men den summan tror jag blir försumbar i förhållande till fettet).

Har iaf ett flertal middagar färdiga. Det bidde 3,5 kg färdig gratäng…ungefär 28-30 måltider för en vuxen…kanske 10 middagar o ett par luncher för hela fam. Känns gott att ha i beredskap! Glad

Tiden tillät en snabb beräkning, min måltid på 130 g gratäng skulle ge ungefär:
fett: 56%
protein: 38%
kolhyddrater: 5%

Tillsammans m de 50 grammen creme fraiche gav det:
fett: 70%
protein: 26%
kolhydrater: 5%

Allt som allt har jag ätit:
fett: 78%
protein: 16%
kolhydrater: 6%

Då har jag glömt att räkna in ca 10 g cocosfett…

andreas0
0

#3, jo, men har den alla dom nyttiga ämnena som finns i hemmagjord?

Margareta
0

Troligen inte andreas0 - men i brist på hemmagjord.

Numer pensionär i Nynäshamn

MaMaMade
0

Visst, det är alltid bättre m hemmagjort…utom möjligtvis ungar då… Flört

Men…jag förstår om man har hus, familj o heltidsjobb…jag har fullt sjå fastän jag jobbar enbart hemma! Ibland får man faktiskt lov att jämka sig…