Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1651 ggr
bluegoose
0

Aj aj aj

Måste bara få beklaga mig lite. Flört Igår eftermiddags fick jag för mig att jag skulle ta årets första joggingtur. Förvånad Jag gjorde allting "rätt" - tog min astmamedicin i god tid, satte på mig reflexväst, promenerade och värmde upp rejält innan jag började jogga… Hann inte mer än 10 meter in i skogen innan jag snubblade/halkade över en rot, damp i backen och stukade foten riktigt rejält. Skrikandes 

Det tog sin lilla tid att linka hem igen… :-(

Så nu ligger jag här med foten i paket (i högläge - tur man har bärbar dator!) och irriterar mig. (Tredje gången med samma förbaskade fot, så jag kan rutinen nu) F*n så dumt!

Ont har jag också. *Mutter mutter mutter.*

Detta är ju bara en bagatell, men fasen så irriterande. "Tur" att jag jobbar hemifrån och endast behöver sitta still framför en dator hela tiden, så arbeta kan jag fortfarande… (Och det är ju huvudsaken, eller?!) Flört

magma
0

AJ! Jag vet hur det känns, stukade foten riktigt illa i augusti, det tog nästan två månader innan foten gick att använda till annat än seg promenadtakt. Och fortfarande är den vristen lite stel och öm när jag belastar den lite extra!

Nu kanske du hade det redan, men om inte så tycker jag du ska köpa riktigt bra vriststöd på en sportaffär. Jag hade inte hittat mitt den gången jag stukade mig, hade jag haft det så kanske det inte blivit riktigt så illa som det blev… Jag rekommenderar ett rejält stöd, ett sådant som man lindar runt och fäster med kardborrband-inte bara en "strumpa". Krya på dig!

MaMaMade
0

Ajaj gåsen! Jag vrickade mig när jag var i Kina för för exakt 2 år sedan o har fortfarande problem m den vristen när jag går mkt.Fundersam

Önskar att jag också kommer att skutta ner o uppför fjällbranterna igen men…knäet krånglar också. Sista svängen höll jag inte på att ta mig ner från fjället. Ledsen

Såg att du gått en sväng efter Kungsleden…vilken etapp? Jag o Guben gick Hemavan-Ammarnäs för 1000 år sedan. Året efter blev det Ammarnäs m Aigert-svängen då vi fuskade m båt över Tjulträsket första svängen. Efter det har vi bara gjort dagsturer, barn o mitt krångliga knä är orsaken men nog längtar jag efter den totala stillheten mitt ute i ingenting! Rapadalen vore ju en höjdare men där är det ju oledat så det skulle bli ännu svårare att gå…

Vad kan man jobba m hemifrån om man inte vill sälja…blir lite avis må jag säga! Vill jobba lite men Gubens arbetstider ställer till det, svårt m barnomsorg, resor osv.

Wiskie
0

Hej,

jag vet precis vad du pratar om. Jag blev själv avslängd av en häst för 6 år sedan och har numera ett uttänjt ledband i foten. Under de första åren stukade jag samma fot ett par gånger varje år. Då använde jag vriststöd och så fort jag inte hade på mig det stukade jag foten eftersom de stabiliserande musklerna i foten försvagades.

Mitt recept för att undvika ledbandskador är balansplatta och styrketräning för att bygga upp de små musklerna i underbenet och i foten. Om skadan någon gång är framme gäller det att snabbt som attan linda foten hårt så att blodcirkulationen i foten minskar. Låt lindan sitta i 20 min, linda av i 5 min, linda hårt i 20 min, linda av i 5 osv, upprepa 4-5 ggr. Sen gäller högläge resten av dagen. Börja gå på foten så snart som möjligt, ta gärna smärtstillande så att du inte behöver halta för mycket. Vristskyddet använder jag numera enbart när jag spelar innebandy är håller på med andra akiviteter där påfrestningen på fotlederna är exra stor.

Krya på dig och lycka till

bluegoose
0

MaMaMade - ja det är trist när knän och vrister inte är med på noterna!

Jag gick från Abisko till Nikkaluokta. Det var väldigt lättgånget - spänger och broar överallt, så man behövde aldrig vada eller så. Eftersom jag gick ensam ville jag gå en led som var lite mer "befolkad". Men visst är Sarek oslagbart.

Nu satsar jag på att stärka leder o knän successivt under våren och sommaren och dessutom är det "fjäderlätt" packning som gäller. Absolut maxgräns blir 15 kg packning - inklusive tält, sovsäck, mat för en vecka. Om man kör lättpackning o dessutom övernattar i stuga borde det vara möjligt att komma under 10 kg, eller rentav neråt 7… (Lite svårt om man bär barnens packning också kanske…)

bluegoose
0

#3 - Tack för tipsen Wiskie! Ja, jag ska låta min gamla balansplatta komma till heders igen. Den har varit leksak åt mina barn ett par år nu. Flört

MaMaMade
0

Vi var ju 2 så min säck vägde bara 10 kg. Jag tog bådas sovsäckar o så fick han ta tältet. 10 kg är nog max vad mina axlar fixar även fast jag har en jättebra rygga. Vi hade som mål att gå mellan stugorna även fast vi hade tältet med (man vet ju inte vad som kan hända däremellan), ca 2 mil/dag. Det var precis lagom för en klen o konditionsmässigt mkt slak MaMaMade! Generad

Mervi
0

Sådan otur, hoppas på snar förbättring.

BitteS
0

Åh, vilken otur du haft. Det blir att ta det lugnt ett tag framöver nu då. Tur du kan jobba hemifrån i alla fall.

Här i Heby snöar det för fullt. Ligger ett tjock lager uppe på all is som klär alla vägar. Så nu får man försiktigt hasa sig fram på promenaderna, hi hi. Man ser nog rätt rolig ut. Jag har ingen lust att halka så det är försiktighet som gäller. Blev tvungen att byta arbetstider denna vecka så jag jobbar mellan 15 och 23. Tänkte jag skulle få bli lite belyst av solen då jag normalt inte kommer ut till den då jag jobbar dagtid. Hm, i måndags var det "lite lite" sol, men därefter har jag inte sett skymten av den. Men, men. Det är i alla fall skönt att få sova på mornarna. Annars ska jag vara på jobbet kl 6 så då har man inga sovmornar.

Hoppas nu att din onda fot snabbt blir bättre så du kan ge dig ut igen.

ullna
0

Stackars, stackars lilla gås! Kram/ullna

bluegoose
0

#2 o #6 - Jag jobbar som frilansöversättare och har kontoret hemma i radhuset. :-) Extra skönt i dag när det snöar lovvikavantar också. :-) - Ang. dina onda axlar och knän - förhoppningsvis kommer LCHF-kosten att göra gott även för dem. Du ska se att fjällvandringarna inte är utom räckhåll för dig ändå! ;-)

Tack alla för era uppmuntrande tillrop, det värmer!

MaMaMade
0

Aha, har en kompis som är översättare. Skulle ha fortsatt skolan o läst språk…hade fallenhet för det men nu är jag inte lika snabb i hjärnvindlingarna längre.

Vi ska upp till Tärna 1 v i sommar…kanske vi tar en natt på fjället så flickorna får prova på. Sonen har tältat men inte tjejerna.

volley
0

Ja, att stuka foten är inte roligt. Även om smärtan går över inom rimlig tid, utan att det är så lätt att stuka foten igen.

Krya på dig! Glad

Margareta
0

Krya på Dig från mig också!

Numer pensionär i Nynäshamn

Bookjones
0

Jag med vrickade foten för ett par år sen och ortopeden gav mig tipset att "skriva alfabetet med tårna" liksom rita det i luften för att förhindra förstelning och uttänjning av senan. Det satt jag i soffan och gjorde under tv-reklamen. Har inte haft några men av det direkt.

Vrickade foten på jobbet mitt i natten. Ville titta på kattungarna som "våran" adopterade vildkatt hade bakom byggnaden. Klättrade över stängslet med en kopp kaffe i handen, trillade och vrickade foten rejält men spillde inte en droppe fika!

clajo
0

Åh, stackars blågås! Nu kan vi halta ikapp: du med din stukade fot och jag med min hälsporre…. Glöm inta att försöka röra försiktigt på foten och hålla cirkulationen igång.

Krya på dig!