LIVSFARLIGA VERKET..
Hörde ni om SUKRALOS, sötningsmedel i läsk,youghurt,ketchup m.m. är GODKÄNT av livsfarliga verket 2005.Nu konstateras att fiskar kan DÖ av det i för stora koncentrationer. Livsfarliga verket påstår att "det går rätt igenom kroppen" och inte är farligt för oss människor!!!! Ja vad skall vi tro.Kanske bäst att vi tror på oss själva?

Suckralos är inte kul alls - när det blev godkänt kom Felix Ketchup utan socker.
Jag minns att jag reagerade positivt först och köpte den - var ju inne i min sockerfria period då - men så fort jag insåg vad suckralos är och gör blev det ingen fler sån ketchup.
Idag äter jag ingen ketchup och det lilla som går åt till barnen blir den ekologiska utan sötningsmedel - med vanligt hederligt socker… tänk att jag skulle skriva det till slut - det trodde jag inte…
Numer pensionär i Nynäshamn
jo ibland är alternativen så mycket sämre än just "vanligt hederligt socker". Därför använder inte jag sötningsmedel i nån form förutom det riktiga sockret och då ekologiskt, om jag nu behöver vill säga. Stevia har jag fortfarande inte prövat.
Jag reagerade som du först Margareta, men jag hann nog bara köpa två flaskor sucralosketchup innan jag slutade med den.
På tal om ketchup: Tänkte passa på att tipsa om att Heinz nu har en ketchup med mer än 30% minskad sockerhalt, och "utan artificella sötningsmedel" skriver de på framsidan. Men den är inte ekologisk, tyvärr.
Den kan vara bra ändå magma - jag skall testa den på barnen (mina försöksdjur) nästa gång. De brukade inte gilla Heinz (min favorit) när de var små - men jag har ju inga småbarn längre.
Numer pensionär i Nynäshamn

Ketchup använder jag med måtta och köper en sort med låg sockerhalt men inte sötningsmedel.
Livsmedelsverket är väl mer rädd om industrier och EU än konsumenter. I Danmark som också är med i EU går det ju att förbjuda transfetter men inte i sverige

Det är lätt att göra ketchup själv och då innehåller det inga kemikalier alls. Olja + tomat i en kastrull tillsammans med salt och peppar som får koka ihop en stund. Slå på lite vatten och det sedan koka ihop tills maängden reducerats till en lagom koncistens. Det blir till en underbar god ketchup utan några kemikalier och håller i kylen iaf minst en vecka.
Likadant kan man göra med en mängd grönsaker för att tillverka sin egen pasta/salsa att smaksätta maten med. Vår favorit är Chili-tomat-vitlökssalsa till hemmagjorda hamburgare.