Dr Kwasniewskis formbröd
* 425 g äggvitor
* 100 g mjöl
* 3 msk ister, smör eller annat fett
* 2 tsk bakpulver
* liten nypa salt
Gräddas 1 timme i 165 °C.
Blanda mjöl och bakpulver ordentligt. Smält fettet och ställ det att svalna.
Vispa äggvitorna med en liten nypa salt till riktigt hårt skum. Tänk maräng.
Vispa försiktigt i mjölet pö om pö. Vispa sist försiktigt i fettet. Ett par tag med handvisp på slutet kan vara vettigt. Fettet har en tendens att gömma sig för hemulens elvisp.
Häll i en form, antingen bröad eller klädd med bakplåtspapper. En sån där mindre är lagom, tror min är 1.75 liter. Det gör inget om det blir lite råge på formen. Gräddas 1 timme i 165 °C. Låt brödet svalna ett tag i ugnen för att undvika att det kollapsar. Förvaras sedan i en handduk i kylen. Står sig jättelänge.
**Kommentarer.
**Enda ändringen jag gjort i doktorns recept är fettmängden. Han använder 100 g. För mycket fett gör att smeten faller ihop. Det blir bättre med bara lite fett. Man tar ju mycket smör på sen.
Tiden i ugnen. I min gamla ugn var 1 timme alldeles för länge. I min nya är det perfekt. Så håll koll i början.
Mjölet. Man kan använda vetemjöl eller bovetetemjöl. Man kan blanda in t.ex. havregryn mixade till mjöl och säkert annat också, men det måste nog vara en hel del vete/bovete för att bli bra. Blandningar som funkar för mig är t.ex. lika delar vete, bovete och havregryn mixade till mjöl och 1/3 durumvete och resten vanligt.
Brödet är lite blött när man tar det ur formen. Jag brukar låta det ligga framme på galler över natten med en handduk lite luftigt över så det får torka. Det är viktigt när man sedan rostar eller steker det att det blir ganska torrt. Är det en fuktig kärna i mitten känns det mer som omelett än bröd. Det bör kanske tilläggas att brödet KRÄVER rostning eller stekning. Blir bra skorpsmulor av det också.
Det är inte så krångligt som det låter. Det är buslätt och går jättefort att vispa ihop.
Just ja, kolisararna. Det beror ju lite på vad man har i och hur tjocka skivor man skär, men en "normaltjock" skiva innehåller ungefär 4.5 kolisar.
Bra tips, tack! 
Hur många äggvitor går det på 424g? Jag har ingen våg.
Ett tiotal tror jag. Ungefär 8 av mina, men de är väldigt stora. I doktorns recept står det 20, men de måste ha pytteägg i Polen. 
Jag råkar ha precis 425 g vita i en burk som jag just skulle frysa. Jag mätte upp det. 4,25 dl. Skumt. Trodde äggvita var tyngre än vatten.

Det borde vara tyngre än vatten, men densiteten varierar ju beroende på temperatur. Vad hade äggvitorna för temp?
*putt*

Ett tips! Det finns numera stenmjölsmalet mjöl och fullkornsvetemjöl att tillgå på de flesta större butiker plus alla andra bättre alternativ än vanligt vitt vetemjöl. Om man nu ska använda sig av vetemjöl så är det ju mkt bättre med ett som man inte tagit bort allt "nyttigt" och ersatt med annat tänkte jag.