Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-billiga-ingredienser
Läst 4661 ggr
Cowboy
0

Bacon

Jag har hittat billigt bacon på Willys. Det är svenskt bacon som inte fått åka till polen för paketering. Det säljs i förpackningar om 1,5 - 2 kg och kostar strax under 50 kr/kg.

Eftersom min frukost oftast  består av bacon , ägg och tomat passar en större förpackning bra.

Det är också fint, fett bacon. 

[Norum]
0

Visst är det den sorten som är lite tjockare skivor? Nästan som fläsk?

Wildrat
0

Heter det nåt särskilt? Och jag vill också veta om det är tjocka skivor…

ulrikaberg
0

Jag köper alltid storpacken på Willys. Det är lite tjockare bacon och salthalten varierar från gång till gång. Det är inte lika tjockt som fläsk, men tjockare än det "vanliga" baconet. Eftersom jag måste ha knaperstekt bacon (klarar inte av att äta det annars) så passar baconen från Willys mycket bättre eftersom det inte blir bränt lika fort.

Wildrat
0

Jag gillar inte tjockt bacon (än?) utan föredrar icas bacon. Tunna skivor och bra sälta när man knapersteker. Relativt billigt också…

Cowboy
0

Ja det är lite tjockare skivor och det heter Eldorado. Finns bara på stora Willys inte på Willys Hemma.

Gojkan
0

Apropå Willys så har de en djupfryst blandning skaldjur som heter seamix. Jättegott att göra soppa på. Jag kokar i grädde och reder med äggula. Allra sista blandar jag i en klick smör. Kan med fördel blanda i lite knaperstekt bacon också.

[Norum]
0

*6 Jag har också köpt den men är tveksam till bläckfisken… Älskar bläckfisk men dessa bitar är lite väl… mindre aptitliga för min del. Så jag brukar pilla bort dom… Generad

andreas0
0

Hm.. kanske borde kolla upp vad närmaste willys-affär ligger.

Brukar köpa tulips resturangbacon, 75 spänn kilot, så då vore ju 50 spänn att föredra.

ullna
0

Ica´s bacon har jag slutat med eftersom det är E621 = natriumglutamat i den. Jag har skrivit till Ica och bett dem sluta med det.

Tills dess blir det Scan. Förutom att jag ofta köper enrisrökt sidfläsk på bit och karvar själv. För att ytterligare variera min frukost köper jag Ungersk Gyulai- korv och steker i tunna slantar till äggen. På Coop Forum kan man ibland hitta Italiensk Pancetta som är lufttorkat bacon. Lite saltare och utan röksmak men omväxling förnöjer.

Arnedanc
1

En del här använder Tulips restaurang bacon, finns iaf på Coop Forum.
Lika tjockt som Willys och luktar bättre när man steker det.

mizztlur
0

Försöker alltid undvika danskt kött (tulip)…dom grisarna har inget bra liv….svenska grisar mår mycket bättre..särskilt de ekologiska….

suneb
0

Köper också Willys bacon och tycker den är rätt ok, i alla fall efter den har legat i vattenbad över natten innan man steker den så att man får bort det mesta saltet.

blodtopp
0

Tulips restaurangbacon finns i alla fall på vårat Ica Maxi, så det kan nog finnas på fler ica. Kostade 65 kr för ett kilo tror jag det var =)

Cowboy
0

Knaperstekt = misslyckat . Varför variera när man hittat bra frukost.

Besika
0

jag kan bara äta bacon om jag äter det i små bitar stekt tillsammans med strimlad purjolök. gott!

ulrikaberg
0

Tulips storpack har jag endast hittat på Coop forum vid något enstaka tillfälle varje år. Willys storpack finns dock alltid så därför köpar jag den.

Wildrat
0

#9 Det är inget E621 i ICAs bacon… Ingredienserna är som följer: Griskött, vatten, salt, antioxidationsmedel (E301, E331), konserveringsmedel (E250, E252, E262). Lite många E:n men vissa behövs annars är det inget bacon…

#14 Knaperstekt eller inte är väl upp till en själv. Jag gillar inte slemmigt fett och vill ha riktigt salt smak, smaken kommer inte fram ordentligt om det inte är knaperstekt. Tror du fått bränt bacon och trott det var knaperstekt…

ulrikaberg
0

Det är stor skillnad mellan knaperstekt och brännt bacon! Knaperstekt är gott, brännt smakar inte gott. Har man för hög värme blir det fort brännt så det är viktigt att ta det i rätt tid. Jag klarar inte av att äta det när det är brännt, men kan inte heller äta mjukt bacon.

starhawk
0

#14: Jag håller definitivt med: Knaperstekt = misslyckat

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Clara41
0

Jag äter två skivor Änglamark's ekologiska bacon (knaperstekt) till frukost tillsammans med äggröra på 2 ekologiska ägg.

Räknas det som O.K.? Är ny här på saiten!

Mona-Stina
0

Det är helt ok Clara, ser ut som en bra frukost. Blir du inte mätt kan du ta lite mer bacon.

Arnedanc
0

2 skivor? Jag tror jag äter minst lika många som ett paket á 8 skivor, vet jeg säkert därför att jag delar dom i två, enklare att steka då. 12-16 halva skivor (130-150g ) blir det säkert till 4 ägg, ekologiska Änglamark, storlek L.

Clara41
0

Tack Mona-Stina och Arnedanc!

Mina ägg är också storlek L. Efter frukost dricker jag kaffe med en skvätt vispgrädde och står mig fram till 13-tiden. Var mest orolig för baconet, att det skulle bli för mycket!