Ombörjare: Helen
Jag fick ett förslag att börja på en ny tåt. Bra idé, tack felixifokus!
En liten resume. Jag började mitt liv som lowcarbare 7 augusti 2007. Jag hade migrän ca en gång i veckan, som jag lyckades få ner till en gång i månaden vid hormonsvängningen i samband med mens. Jag började på en vikt av 83 kg till mina 172 cm, nu står jag på ca 75 kg.
Jag måste passa på att tacka min kära Tant NancyAlke för allt puschande, stöd och tålamod framför allt som hon haft för mig.
Jag började att fuska mer och mer och till slut över julen gick allt över styr. Jag började frossa i kakor, speciellt platta gammeldags rån. Kakor, läsk, bröd, potatis etc. Det va ingen hejd på frossandet.
När jag kom hem från mina föräldrar där jag spenderade julen och nyår kände jag att det var dags att börja om på ny kula och komma tillbaka som lowcarbare.
Den 2 januari började jag om, då med en vikt av 75,8 kg. Samma kväll gjorde jag slag i saken och beställde Skaldemans nya bok GI-Noll. Idag damp den ner i brevlådan.
I morse stod vågen på 74,8 kg!!!!! 
Det kanske var plånboken som lättat? 
Kan finnas risk för det…… Va ju på Ikea mfl affärer i Sundsvall. Måste ju passa på när man kommer ner. Jag fick en ny vattenpump till min gamla bil. Så nu går den som aldrig förr…. 
Nu har jag läst en ca 50 sidor ur GL-Noll. Jag är så glad att jag köpte boken. Att få grunderna på nytt, trevlig läsning. Det är nå visst med att läsa en bok, det ger lite mer sporre. Å så många bra recept. Tillbaka till naturlig matlagning! De e grejor det. Jag som älskar mat.
Jag har glömt bort att berätta att jag några dagar innan julen slutade med den antidepresiva medicin som jag har ätit de senaste åren. Vågar knappt räkna efter, ca 6 år tror jag. Det har inte varit nårga större problem, kanske bidrog lite till frossandet av kakor. Det lustiga är att lusten har kommit tillbaka. Både sexlusten och lusten till livet. Jag har väl aldrig varit så aktiv å skrivit här inne på forumet. Det är faschinerade vad allt samman har förändrats för mig på de senaste 4 månaderna. Arbetsträningen, lowcarbare, sluta medicinen. livet börjar komma tillbaka. Eller kanske jag ska säga, är det så här det känns att leva?
Helen - det är nog så här det känns att leva. Tänk när livet slutar vara en enda lång transportsträcka.
Numer pensionär i Nynäshamn
Ja precis så känns det. Det är så att man får nypa sig i armen och undra om det kan va sant. Men jag passar på att njuta. 

haha jag skojade ju bara.
Låter som det blr en ordentligt nytändning i år. Roligt!

Härligt, Helen_Bergstrom…
Jag har samma erfarenhet av att smör är bra mot depressioner… 
"still lost in space and time"
Så skönt att slippa medicinerna och må bra. Lycka till!
Så skönt det låter, Helen_Bergstrom!
Det verkar som att livet har kommit tillbaka till dig. Hoppas att det fortsätter så.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Livet har börjat verkar det som!
Jag har samma "sjukdomar" på ett ungefär som du - det fick mig att fundera över migrän. Finns det någon av er migräniker (fd hoppas jag) som inte haft humörsvängningar. Det jag kallar humörsvängningar är en form av "mild depression" kliniskt sett. I mitt arbete med patienter har jag också tyckt mig märka migrän=milda Depression. (Det är klart att jag aldrig träffar migräniker utan Depression, dom söker inte till mig).
Det jag saknade som hclf-ätare (och migräniker) var kraft. Energi hade jag så det räckte, men ingen kraft. Kraft är fokuserad energi. Något säger mig att du på senaste har fått mer av just - kraft.
Jag har också hamnat i några "kolis-orgier" på vägen men alltid återvänt till lchf. Migränen ger ett alltför långt fall, när man faller. Dessutom behöver jag min nyvunna kraft!
#11 Intressant att du delar med dig av dina erfarenheter. Har varken haft så mycket ork eller lust att göra någonting innan. Med blandad Depression och ångest som diagnos. Går ff hos en psykoterapeft. Tror det är 3:e året ja e inne på. Men det finns mycket att bearbeta. Tröstätandet har tagit andra former. För jag har börjat äta på naglarna igen. Men det är väl inte så kostigt för de underliggande orsakerna till tröstätandet finns ju fortfarande kvar. Även då jag e lite mer smörlugn nu mera……
Jag längtar till den dag jag är helt fri från mitt förflutna. Då det inte påverkar mig dag på ett negativt sätt. Kosten har nog hjälp till mycket.
Jag gillar ordet "Ombörjare" du använde om dig själv :) Det är fantastiskt att det finns en chans att få vara ombörjare. Lycka till!

Nagelbitning är ännu en av mina "åkommor", dvs förut. Efter några månader började naglarna växa ut. Jag var nervösare på kolhydratkost helt enkelt… När jag gör längre avsteg börjar det igen. Vet inte om det är ren inbillning eller om man verkligen blir lugnare på lchf. Tror faktiskt på det senare!
Från början lyckades jag få naglarna att växa ut, fina långa naglar.
Efter ett tag gick det inte längre. Jag vet inte men jag kanske fuskar för mycket. Lätt rastlös och otålig, vill att det ska hända saker…… Det står still i mitt privatliv/fritid just nu. Jobbet tar en stor del. Där funkar det bra, värre hemma.
Om man önskar någonting av hela sitt hjärta måste man kanske säga det högt, för att bli bönhörd. Har jag inbillat mig iallafall. Så jag säger det rakt ut här för att vara säker…. Jag önskar av hela mitt hjärta att inom en snar framtid träffa mannen i mitt liv! Mitt livs kärlek. En go vän. Så less på att va ensam. Saknar en hjärtevän. Vald ensamhet är ljuvligt men ensamheten är pest när det bara finns där som ett stort tomrum.
Hoppet är dock det sista som överger människan! Tur e väl det!
#16 Åhh, kanske jag också ska skriva den önskan? 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Det e bara att kopiera!!!! 
Jag gjorde slag i saken och gick å tränade idag, powerplate. Det var faktiskt rätt skönt. Har märkt att det är lättare att bygga muskler med LCHF, det ska bli spännande och se hur det går. Det var första passet på väldigt länge (första sedan jag la om kosten). Ska nog testa spinning och se om det är någon skillnad mot innan jag bytte kost.
De som tror på att den psykiska hälsan påverkas av den kost vi äter, kan läsa denna artikel om lämpliga tillskott, av överläkaren och psykiatern Mats Humble. Sök på: "Omega 3, selen, D-vitamin och antioxidanter" (lyckas ej klistra in länken). Det finns åtskilliga enskilda berättelser om att LCHF hjälper mot Depression, men såvitt jag vet finns inga vetenskapliga studier.
Mats Humble har även skrivit en längre artikel om betydelsen av vitamin D. Det verkar som att rekommendationen av vitamin D har varit 5-10 ggr för låg. Se artikeln "D-vitaminbrist kanske vanligare än vi trott" (Läkartidningen 11/2007). Örtagubben säljer på nätet tillskott av vitamin D i rätt dos (2000 IE) av märket Holistic AB.
Jag var iväg i torsdags å tränade spinning för första gången sedan jag la om tlll LCHF. Det gick över förväntat, det kändes riktigt bra. Det var länge sedan jag tränade spinning sist, kanske ett år sedan eller mer. Så kondisen var väl inte på topp, men jag behövde inte sätta mig ner å vila nå under passets gång!!! Jag tog det ganske lugnt från början men på slutet kunde jag pressa på rätt bra. Var så nöjd när jag var klar! 

Så duktig du är Helen, jag kommer nog aldrig igång med någon motion, tja kanske när det blir bättre väder att jag börjar promenera vi får se.
Spinning är tufft men roligt, dottern jagade iväg mig för något år sedan men jag vet inte var man/jag får alla ursäkter ifrån för att slippa. Latmasken kanske 
Vet inte riktigt vad som händer här…. Har aldrig varit nån idrottare, åkte en gång förra året.
Idag var jag ut å åkte 4 km längdskidor. Det var så skönt väder, soligt, på nollan. Den vita vackra snön hängde i träden, knarrade under skidorna. Å trevligt sällskap hade jag också.