Ny och nyfiken
Har precis blivit medlem här och försöker att läsa mig igenom inläggen men det är svårt att gå igenom allt detta!
Det jag är mest nyfiken på just nu är "hur mycket"…. Ägg får man ju äta men.. Hur många som helst, tills man blir mätt? Eller hur räknas det?
Och sen , frukosten? Vad 17 äter man bäst då? Är ju vam med macka och juice…. Och det är ju inte bra. 
Välkommen nyfiken Skruttis :)
Hos mig går det åt massor av ägg, du kan äta praktiskt taget hur många du vill.
Frukosten hos mig är ägg och smör, det står man sig på länge.
Välkommen förresten. 
Hej o välkommen skruttis!
Förut åt jag 1 macka o några koppar te. Numer har jag övergått till 1 kokt ägg, ½-1 avocado, creme fraiche o en klick majonnäs, några skivor gravrökt lax + stenbitsrom de morgnar jag vaknar hungrig.
Kokt ägg, makrill i tomatsås (skrapa bort såsen om du kör strikt) + majonnäs.
Äggröra + bacon
Avocado m räkor/kräftstjärtar, creme fraiche + majjo, lite rödlök o stenbitsrom…
Vaknar jag ohungrig (västerbottning) gör jag "varm choklad" på äggmjölk m ngn tsk 100% cacao + en ruta 80 % choklad per kopp. En sats enligt mitt recept ger ca 4 muggar.
4 äggulor i en skål m höga kanter
Smält 50 g smör alt cocosfett i en panna på spisen. Ta av från plattan o lägg i choklade. Koka under tiden upp vatten. Häll 3-4 dl vatten i smörblandningen. Häll den sedan över äggulorna *samtidigt* som du vispar m stavmixer el elvisp. Gott o mättande! Jag o flickorna drack det imorse, de m varsin smörgås till. Vi åt inte lunch förrän kl 13 idag. Förutom choklad kan du smaksätta m olika kryddor; kanel, kardemumma, lite vaniljpulver…blanda ihop till en "äggmjölkschai"…allt efter smak. Rekommenderas! Tackar BookJones för det receptet! I hennes tråd får du flera uppslag på variationer på äggmjölk.
Det jobbigaste att komma på som nybörjare är att man inet MÅSTE äta särskild frukostmat. Vilken mat som helst går att äta på morgonen t.o.m. rester från middagen. Du kan alltså äta vad som helst till frukost bara det är LCHF! Svårt att tänka sig när man är van vid mackor…
Jag äter bacon och stekt ägg. Gillar det salta baconet, det gör att jag inte saknar saltlakritsen…
Det är svårt att få i sig fett o proteiner när man är van vid snabba kolisar…
Kan tänka mig att det är tungt för många som måste upp tidigt för att de har ett arbete att tänka på. Alla har ju inte heller möjligheten att äta när de kommit till jobbet. För mig går gränsen än sålänge vid ägg m tillbehör. Kallt rött kött…det känns lite för övermäktigt men det kan ju ändra sig.
MaMaMade - jag kan äta kall laxpudding till frukost utan problem - eller en burk makrill om det kniper - den rör jag ner lite creme fraiche i - den som använder majonnäs kan ta det.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jisses! Detta var ju allt utom macka…
Och du, MaMaMade verkar ju ha full kontroll… Tack för alla tips!
Jag har försökt med denna kost förr men tröttnade faktiskt. Gick hyfsat men det värsta var alla pikar som man fick. "Ät som folk" " Ska du leva på det där resten av dan??" Till slut ledsnade jag faktiskt på att behöva gå ut i krig vid varje måltid. Men jag har blivit lovad att det inte ska bli så denna gång.. Får väl se….

Hej och välkommen Skruttis! Lycka till med ditt nya liv!
Du har väl sett menyraden här till vänster - om du scrollar ner en bit hittar du t.ex. "Allt om lågkolhydratkost" och "LC-kost för nybörjare". Gott om bra tips! Receptideer m.m. finn oxå där i "Mat - Jag behöver måltidstips", "Mat - Recept på…" Bara att botanisera!
Och du - stå på dig mot omgivningen, de vet inte bättre!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Margareta; vaknar jag hungrig har jag inga större problem numer. Det var det jag ville ha fram; det tar ett tag innan man vänjer sig vid det tyngre feta på morgonen men det går bättre o bättre allteftersom. Ju mer fettskrämd man har varit dessto jobbigare måste det vara i mina ögon sett. O alla är vi ju olika…tur att BookJones hittade äggmjölksreceptet säger jag bara! 
Skruttis: full kontroll men noll koll kanske!
Nej, men det är inte så svårt egentligen, bara man inte hetsar upp sig o *tror* att det är omständigt. Äter samma mat som resten av familjen men utesluter en del o lägger till en del grönsaker som min "grönsaksskrämda" familj vägrar.
O en skvätt mer fett än förut…har alltid surfat på den feta vågen, har alltid älskar o kommer alltid att älska kryddsmör o creme fraiche-guckor.
Ang folk runtomkring en kan man antingen tiga ihjäl dem o låta resultaten tala för sig själva el möta m ett motargument. Välj ett alltefter mottagarpersonen. " Ja, *jag* försöker då göra ngt åt min hälsa!" Lite ofint kanske, inte ngt man säger åt närmaste medarbetaren el bästa vännen.
Ge samma kommentar tillbaka om de kör ngn dietvariant; "Ska du leva på *det där*?" Eller; "Blir du inte väldigt hungrig o trött av att äta *det där*?" Alla förstår ju inte ironi så man får väl välja sina offer men ibland kan det vara skönt att få vara *lite* ond, varför ska andra få ge pikar men inte jag!?
Nu har du ju oss på sajten som du kan ondgöra dig hos när ngn sagt ngt dumt. Ös på bara, för vi är ju här för att stötta varandra!
*9 Nu har du ju oss på sajten som du kan ondgöra dig hos när ngn sagt ngt dumt. Ös på bara, för vi är ju här för att stötta varandra!
Tack för det! För om sanningen ska fram blev det lite för ensamt förra gången. Gick ner 15 kilo, allt är inte tillbaka men en hel del. Denna gång ska jag stå på mig bättre. :-)
Börjar dessutom förstå att när mitt viktstopp komm då så åt jag nog för lite fett. Ska öka på med grädden denna gång. *S*
Öka på smöret Skruttis - grädde innehåller laktos som också är kolhydrater
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag äter kokta ägg mosade med smör på morgonen. Att koka ägg tar 5 minuter, Jag åt gröt förut och det tog 2-3 minuter i mikron, inte så stor skillnad på tiden.