OT Micro eller ej?
Det var en tråd som vart lite småkapad av microdiskussionen nyligen så jag tänkte jag skulle skapa en ny tråd om det. Tycker det fortfarande är lite småintressant. Personligen har jag aldrig varit förtjust i micrad mat. Tycker det smakar lite fel på något sätt. Så efter att ha läst en del om eventuella farligheter med micron så slängde jag helt sonika ut den. Nja, jag ställde den bredvid dumpstern och nån dykare hade haffat den inom en timme. Recycling.
Just ja, SSS gjorde ett experiment med rädisor tror jag och micrat vatten. Kan inte hitta den tråden nu men den är här inne nån stans.
I alla fall. Jag använder en bordsugn (tack Anders) istället och det går jättebra. Andra pryttlar som underlättar matlagningen är en elektrisk stekpanna eller griddle, ångkokare (brukades förr till ris), foreman grill, osså min crockpot som är en större variant som man kan köra på högre temperaturer också, fylla med olja och fritera i t.ex. Prylarna använder lite mindre el än att värma hela ugnen varje gång man ska laga mat och det känns ju bra både i plånboken och i miljösynpunkt.
Så vad tycker ni? Fånigt att vara misstänksam om micron eller?

Jag hade kurskamrater på universitetet som vägrade äta micrad mat just pga att de sa att det påverkade blodet… Och detta var 97-98…. Har varit lite försiktig med micron sen dess men har inte helt låtit bli.
Under min lilla tjejs 2 första år, värmde jag väldigt väldigt sällan maten eller vällingen till henne i micro, men det senaste halvåret har jag börjat gjort det igen - det är ju så himla smidigt!! Men efter diskussionerna här på forumet så väcktes ju frågan igen, och i morse värmde jag vällingen på spisen. Kommer nog fortsätta med det…… Det är ju ändå något som säger mig att micron är farlig…. tyvärr….
Ja, det känns inte rätt. Och maten smakar konstigt som sagt. Har aldrig haft någon så jag har inga problem att avstå från den.
Jag använder micron för att värma upp lunch-maten på jobbet, här finns ingen annan möjlighet. Inge ugn finns.
Hemma använder jag den däremot väldigt sällan. Jag är inte orolig direkt för att använda den, det blir bara inte så.
När mina barn var små fanns inte micron.

Tidigare använde jag mikron flitigt, inte för att det var någon bra metod direkt, maten blir inte riktigt lika god i mikron, utan för att det var så smidigt och snabbt. Bara in med det en stund och så var det färdigt. När jag övergick till animalisk högfettkost blev det mycket lite mikro, i princip bara uppvärmning av tomater och svamp till frukosten. Efter att ha läst diverse rapporter om mikron och hört från bekanta att hundar vägrar äta mikrad mat har jag nu bestämmt mig för att sluta med mikrad mat, i morse fick svampen och tomaten dela plats med bogfläsket i stekpannan och det blev ju riktigt bra!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag köpte mej en vattenkokare. Tidigare värmde jag vattnet i mikron till mitt te eller kaffe.
Det var efter experimentet med växterna som fick olika vatten som jag blev lite fundersam. Vad är det vi stoppar i oss egentligen? Det är skrämmande. Jag ska försöka se till att mina barnbarn ska slippa mikrovärmd mat i framtiden.
Ja, tycker smaken försvinner mycket i micron. Jag har en som har några år på nacken, använder den mest till upptining, värma rester, göra äggröra och att smälta mörk choklad ibland.
Visst är det så att jag är skeptiskt men…jag vet inte. Känns inte som jag blir otroligt rädd och vill kasta ut den direkt. Kanske trappar ner på användandet, vi får se. Jag använder den ju sällan ändå.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag använder inte micron längre. Det känns onödigt. Kanske är det inte farligt eller så är det det. I vilket fall som helst så har jag knappt saknat den sen jag ställde undan den.
Better safe than sorry.
Vi har micro inbyggd i köket och använder den alltmer sällan. Det blir någon gång när man behöver snabbvärma något. Jag tar fram mat u rfryesn på morgonen och använder vattenkokaren desto mer.
På jobbet äter jag kall mat när det går (beroende på maträtt) och micrad när det känns hopplöst - vi har inga andra alternativ till uppvärmning om jag inte lagar mat i ett klassrum (hur poppis vore det?).
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag tycker att misstankarna är fullt berättigade.
Maten värms upp på ett sätt som aldrig har skett tidigare i vår historia.
Värmer ändå käket på jobbet ibland och hoppas att det inte är så farligt ändå..
Såg det här på nätet men vet ej om det är fakta:
Mikrovågsugnar togs ursprungligen fram av tyska forskare för att kunna stödja de mobila, militära operationerna i Sovjetunionen. På detta sätt kunde stora mängder mat värmas till stridstrupperna utan att man behövde de traditionella lägereldarna. Sedan 1957 har forskare i Ryssland gjort de mest utförliga studierna på de biologiska effekterna av mikrovågsugn och där är mikrovågsugnar totalförbjudna pga. de biologiska skador och miljöskador som denna teknik kan de upphov till. Det finns även studier gjorda i Schweiz och Tyskland, som är publicerade i bland annat den medicinska tidskriften Lancet."
Vore kul om ni som postade länkar i andra trådar kunde posta dom här också? Så allt är samlat och praktiskt!
Jag vill gärna ha länkar som visar FÖR och EMOT micro också… Nu har ni ju chansen att diskutera på allvar! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Här är artikeln med Sten Stures experiment. Hittade den!