Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4383 ggr
catale
1

Ulcerös Colit

En nära vän till mig har Ulcerös Colit och har det senaste året (ffa under hösten) haft det oerhört svårt och jobbigt. Hon har haft ett skov som varat alldeles för länge. Hon har fått stora cortison-doser, otroligt dåliga blodvärden och nästan inte kunnat leva ett normalt liv alls. Hon fick en Remicade-injektion efter övertalning, och efter det gick hennes kropp helt i sank. Hon fick blåsor och utslag och kunde nästan inte äta alls.

Saken är att hon hängde på direkt i somras när jag berättade om min nya övertygelse. Hon läste Annika Dahlqvist och började äta LCHF direkt. Hon blev mindre gasig och uppblåst, men sen satte helvetet igång, rent ut sagt. Vår teori är att hon för tvärt ändrade kostvanor när skovet precis hade börjat och att det förvärrade saken. Samtidigt är jag helt övertygad om att hon borde bli bättre om hon åt bättre… Hennes sjukhusbesök har ju helt pajat kosthållningen och när hon har kommit hem har det varit väldigt svårt för henne att återgå till LCHF. Hon vacklar mellan doktorernas råd och mitt babbel om fett och inte äta bröd… Och så länge hon inte blir bättre av LCHF, tvekar hon såklart - trots att även hon har läst att det finns UC-patienter som blivit bättre. Nu har hon hittat Ursula Jonsson och Annika Lagerhorn. Lagerhorn pratar mer om att undvika mjölkprodukter, men är ändå lite med på vår bana - tycker jag efter att ha skumläst lite.

Är det någon av er som har erfarenhet av Ulcerös Colit? Någon som känner till Lagerhorn? Någon som har några tips? Jag lider verkligen med henne och skulle så gärna vilja hjälpa.

Ursäkta det lååånga inlägget…

magma
0

Min systers pojkvän blev symtomfri från sin ulcerösa colit efter att ha haft problem sedan tonåren (han är nu 31). Han fick "veta" att han var laktosintolerant och åt enligt det i ett par,tre år utan att bli så värst mycket bättre. Efter lite hjärntvätt så testade han väl då LCHF:) Och var efter en vecka mycket bättre och efter två smärtfri!

Nu äter han feta mjölkprodukter utan minsta problem. MEN han kan inte äta en vanlig, regelrätt LCHF med kött och grönsaker. Fibrer gör honom dålig igen, helt enkelt, han kan ibland klara av vitt mjöl men absolut inte fullkorn, bär osv. Vad har din väninna ätit när hon provade LCHF? Grönsaker? Broccoli? Bär? Nötter?

Mina förslag skulle nog vara att hon inriktade sig på feta mjölkprodukter, smör, cocosfett, kött, fisk, skaldjur, ägg, feta ostar. Thats it! Eller, tja, det dyker kanske upp fler tips på sådant jag inte kommer på nu, men så länge hon undviker fibrer, stärkelse, fruktos, socker så borde de värsta bovarna vara avhjälpta. 

När hon ätit detta ett tag och (förhoppningsvis) blivit symtomfri, först  kan hon testa med så snälla grönsaker som möjligt. Min svåger tål gurka, det är väl på ett ungefär vad han provat hittills. Får hon problem med förstoppning, öka fettet, inte fibrerna för guds skull. Är hon medlem här?

Lycka till, båda två:)

catale
0

Tack!! Nej, jag tror inte att hon är medlem här (även om jag har tjatat… ;-). Och Tack så hemskt mycket för tipsen om att utesluta grönsaker. Jag ska verkligen försöka…

Jag tror att hon har haft väldigt svårt att följa någon som helst "diet" under hösten eftersom inget har funkat. Min egen lilla tanke är väl att hon inte har gjort det fullt ut. Hon har nog (nu gissar jag) trillat dit på vitt bröd, på lättyoghurt, på grönsaker, whatever - men ändå har hon haft LCHF i tankarna hela tiden. När hennes kropp har svikit henne har hon tvivlat (förståeligt) och såklart litat på läkarvetenskapen… Ärligt talat var jag lite tveksam i början eftersom hon gick så hårt på 5%-regeln och därmed glömde att äta fett, men jag TROR att hon ändå gick över till mer fett så småningom.

Eftersom hon har fastnat för Annika Lagerhorn, vill hon undvika mjölkprodukter - men när vi har pratat om det har vi fastnat i diskussioner om vad som är mjölkprotein-allergi och vad som är laktos-intolerans. Jag har inte några som helst överkänslighets-"syndrom" själv, och är därför inte så påläst. Diskussionerna hamnar i ett vakuum… Även där behöver jag hjälp med fakta. Har t ex homogenisering och pastörisering nåt med saken att göra ö h t? Hon hävdar att hon kan äta grädde men inte mjölk, men jag hänger inte med på varför.

Jag känner inte att jag kan övertyga henne så länge hon inte blir bättre, om du förstår. Vill ta det varsamt. Men jag ska verkligen ta dina tips på allvar och smyga fram det till henne på nåt bra sätt.

Allstå - jag ser att mina inlägg blir helt förvirrade, men det beror nog på att jag gissar mycket om hennes egentliga koststil. Hon behöver övertygas och jag behöver hjälp att göra det… ;-)

Tack igen.

NancyAlke
0

Jag har Crohns och har ätit så här i över ett år. Tyvärr har jag ögoninflammation just nu, så mitt inlägg blir kort.

Jag var i skov när jag började med den här kosten, men tålde Remicaden som jag började ta samtidigt… så jag kan inte säga om det är kosten eller medicinen som hjälpte mig ur skovet.

Mitt råd är att ta bort alla mjölkprodukter utom smör och lägga till kokosmjölk så länge. Försiktigt med grönsaker och gärna passerade eller mixade sådana och sedan fylla på med fet fisk och kött.

catale
0

OK! Tack! Fantastiskt vilken hjälp man kan få här! Nu ska jag ladda med era personliga erfarenheter och prata med henne… I morgon.