Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2880 ggr
moselle
0

Ny på sajten

Hej alla gamla & nya medlemmar !

Jag prövade GI under hösten, men "fuskade" hela tiden genom att äta mer fett än vad som rekommenderas. Efter fyra veckor och lika många förlorade kilon blev jag väldigt bekymrad över min framtida hälsa. Med tanke på allt fett jag börjat äta (annars klarade jag helt enkelt inte av GI-metoden) insåg jag att en hjärtattack förmodligen var näraFörvånad. Så jag slutade och gick därefter upp hälften av de förlorade kilona under senhösten. Ny depp över vikten… Till förra veckan när jag läste på text-tv om en läkare som rekommenderade en diet med lite kolhydrater och MYCKET FETT till sina patienter. Jag troode först att det handlade om GI igen och att mycket fett i det sammanhanget var de gamla vanliga 20-30 %. Tills jag läste läkarens exempel på en middag som innehöll bl a sidfläsk & grädde !

Nu har jag (detta är femte dagen) "startat på riktigt" med LCHF och mår alldeles utmärkt. I höstas hade jag rejält ont i huvudet när jag skippade kolhydraterna, men nu när jag verkligen tagit i med fettet har jag ännu inte haft några negativa "biverkningar" alls. Jag har dessutom löptränat tre en-timmespass, så jag borde rimligen tömt kolhydratreserverna ! Trevlig kväll till Er alla !

Mona-Stina
0

Grattis till ditt nya liv.  Glad

Mervi
0

Välkommen hit. Vad roligt att höra att du trivs med kosten.

Lycka till!

ebet
0

Kul att höra att det funkar för dig också. Jag bara lallar omkring av lycka på den här maten. Det känns i hela kroppen att det är rätt. Dessutom blir denna kropp mindre och mindre.

Lycka till i forstsättningen

moselle
0

Tack !

nyfikenA
0

Hej!

Jag är också helt ny på sidan. LCHF började jag med i måndags.

Mervi
0

Hur har veckan varit, nyfikenA?

Magne
0

Moselle och nyfikenA, ni kommer inte att bli besvikna på denna kost.

Jag äter inte LCHF för att gå ned i vikt, snarare för att hålla den stabil, och för hälsan i största allmänhet. Fördelarna är många, t ex att man inte behöver äta så ofta som förut. Ibland går jag 8-9 timmar utan käk, med träning, och det är inga problem alls. Utan insulin spm stryper fettförbränningen har man ingen vägg att gå in i… kanon.

Att man lever längre och är friskare, och får äta massa god mat hela tiden gör ju inte ont det heller Skrattande!

nyfikenA
0

Oj, ni har svarat! Vad kul! Jag gillar redan denna sajt skarpt. :p Den är väldigt lättnavigerad också tycker jag. Perfekt. Jag har skrivit ett långt dagboksinlägg (skrev det de facto redan igår), där får man reda på en hel del om mig om man vill.

Mervi  - Veckan har gått helt ok, men det känns lite konstigt mellan varven. Och ikväll blev jag helt galet snål på päron och äpple - nåt jag i princip aldrig äter annars. Haha. Typiskt. Hittade några stackars hallonkrakar i frysen, vispade grädde och tillsatte lite turkisk yoghurt, rev i lite 86% choklad.. tja.. det smakade ju inte päron, men det dög bra iallafall. :)

Magne_B-A  - tack för din kommentar. Ja, nu har resan börjat, få se då vart det bär.. =)

Mervi
0

I början kan man få sug efter allt möjligt men det brukar avta och försvinna. Omställningen till fetdrift kan vara lite jobbig men klarar man några dagar så lättar det sedan.

molana
0

Om du inte vill väga dig så prova med ett måttband.Skriv upp midjemåttet så du kan kolla efter någon vecka hur det gått.

moselle
0

Jag har inte så mycket övervikt (BMI 26 ungefär), men det som bekymrar mig är att jag får kämpa helt hysteriskt för att hålla den vikten efter mina graviditeter. Dessutom ligger mitt Blodtryck mycket högre än tidigare. Jag tränar (och har alltid tränat) mycket, men nu verkar det som om allt jag stoppar i munnen omvandlas till fett innan det kommit ner i magsäcken och därefter placerar sig runt magen och höfterna ! Jag älskar att både äta & laga mat, men tycker själv att mitt förhållande till mat blivit fullkomligt vridet de senaste åren. Jag vill äta & laga mat utan att ha konstant dåligt samvete ! Om man slipper den berömda väggen när man springer skulle det ju inte heller
skada…

Fråga: Tar Ni som ätit LCHF en längre tid tillskott av C-vitamin ? Eller tror Ni att Ni tillgodoser dagsbehovet genom grönsaker ? Jag läste (vet ej om detta stämmer) att naturfolk som lever på animaliskt fett & protein får i sig C-vitamin genom att äta rått kött, men jag känner mig inte riktigt så hängiven (än ?!). Fundersam

Mervi
0

Lever innehåller C-vitamin. Och broccoli. Och även andra grönsaker. Jag tar inget tillskott.

Här finns en bra tråd i ämnet vitaminer.

moselle
0

Lever är inte min favoritmat direkt…

Mervi
0

Har du provat kycklinglever, den är mycket mildare i smaken.

Det finns ett bra recept på kycklinglevermousse som är jättegod.

moselle
0

Jag hoppas jag klarar mig utan lever de första veckorna i allafall !
Jag läste på en annan tråd att vissa tar tillskott av D-vitamin. Kanske en vanlig vitamintablett är säkrast ?

Pasi
0

Svårt att ersätta lever med tabletter…sååååå himla nyttigt är det, nära på essentiellt!Glad
Fast man kan nog klara sig utan om man vill.Flört

DrAnna
0

Välkommen!!  Du behöver inga vitamintillskott! Du kommer att se att den mat du får i dig innehåller allt du behöver.             Har du funderingar så kan du kolla på Minmat.net (länk ovan)

maucl
0

Välkommen!Glad

MaMaMade
0

Välkomna ska ni vara, både Moselle o NyfikenA!

Kycklinglever är mildare i smaken jämfört m nötlever. Gör en gryta m gräddsås så smakar den ännu lenare. El mousse/pastej m en god krydda i. Jag blandar vanlig färs 50/50 m mald lever…då äter ungarna den också. De har aldrig anmärkt på smaken o jag berättar inte att det är lever i… Flört Själv älskar jag det o har gjort från barnsben…har alltid varit lite konstig… Räcka ut tungan Jag är glad att "mitt" sätt att äta äntligen blivit nyttigt. Har insett att jag *nästan* ätit LCHF hela mitt vuxna liv, har bara tagit bort rotfrukter, pasta, bröd o har skurit ner radikalt på sockret. (Måste ju funka m fam också, arbetar på att dra ner mer o mer till det nästan obefintliga.)

Mervi
0

Man kan också blanda lever ihop med köttfärs, det behövs inte så mycket lever. Gör biffar som vanligt. Då smakar man inte av levern om man har svårt att äta den.