Spyliknande känsla i mage/hals
Någon som fått såna känningar?
Jag kunde inte äta upp min omelett imorse och lunchen jag åt tvingade jag i mig så mycket som gick av (har spelat volleycup hela dagen, så jag behöver ju lite mat i mig). Nu är klockan snart 20 och jag har fortfarande samma känsla. Det är nånstans mellan hals och mage, känns lite grann som att man kanske måste spy. Fast man måste det inte :)
Knäppt? :P
Hej!
Du har hållit på med LCHF c:a 2 vkr, om jag läser rätt i din presentation.
Själv började jag 8/1 och jag kan säga att den första tiden var en salig blandning av konstant hunger, spykänslor, mättnad hela tiden och så åter hunger…
Jag tror kroppen håller på att ställa in sig.
Just det här med omelett blev jag ganska snart less på, och är väl än. Däremot går det bra med kokta ägg, även om det blir 7 dagar i veckan.
Du ska framförallt lyssna på din kropp. När det värsta går över, kan du prova dig fram. Kanske du också klarar kokta ägg bättre än omelett.
Hur som helst, drick mycket och ta det lugnt!
Stor kram och lycka till!
här är det likadant! har blivit lite bättre, men har varit gräsligt. nu består frukosten av 2 kokta ägg med en klick Bregott, och en kopp the med lite grädde och cocosfett. lättätet.

Samma här! Får vara glad om jag får i mig något annat än mitt kaffe med cocosfett…

Eftersom jag deltog i en volleybollturnering hela dagen igår och är helt mörbultad idag (när jag ska dit igen för att spela om placering), så gjorde jag mig en snickersglass och åt lite av. Blev inte så mycket som jag vet att jag brukar kunna äta, men det kändes bättre än maten jag tvingade i mig tidigare igår. Nu tänker jag skita i frukosten, jag ska som sagt lyssna på kroppen, och som tur är spelas det bara några timmar idag, inte någon heldag :)
Bra att få höra vad det kan bero på i alla fall! Tack! :)
jag har inte haft sådana problem ännu och tycker inte att jag får de eftersom jag har inte liksom förändrat kosten över natt utan över en längre period. jag började med att ta bort socker, vitt mjöl och potatis efter nyårsafton, sedan har fulkorn pasta, ris och knäckebröd gått och sist förre veckan har rotfrukterna gått.
annars tycker jag att man ska alltid lysna på sin kropp, om det inte går att äta något så ät inte det, ta något annat eller vänta lite..
jag undrar hur smakar detta kaffe med kokosfett?
Om man har kokosfett utan smak smakar det som vanlig, man blir bara mjukare/skönare om läpparna som cerat ungefär.
Med kokosfett blir det en aning smak men inte störande.
Jag har problem med trög mage och detta är ett supereffektivt sätt att hålla igång systemet…
Numer pensionär i Nynäshamn

Kan vara bra mjukstarta lite om man blir illamående av bara fet mat i början. Lite mer grönsaker tex eller en frukt någon gång ibland?

Kul att hitta händelser från förra årets period av LCHF. Synd att den tog slut. Blev förvånad när jag fann olika recept jag skrivit här, jag minns det knappt.
Nu däremot är det ju LCHF framöver. Intressant notis att jag mådde dåligt på exakt samma sätt första träningarna nu också. Däremot har jag lärt mig hur jag kan undvika att bli less t.ex. ägg. Kokta ägg blir man helt enkelt inte less så länge man har rätt tillbehör.
Grönsaker och frukter är inte med i min vardag. Eventuellt en gurka ibland men i övrigt är det tomt på de fronterna. Champinjoner däremot, de förgyller måltiderna!
Haha va kul synvinkel att du grävde fram en gammal tråd :) Ganska likt många andras inlägg som precis har börjat med LCHF :)
För mig gick illamåendet över om jag tvingade i mig mat, för det var som att min kropp blev störthungrig och mådde illa av det.
Men det kan ju vara olika… :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
jag skulle nog reagera på samma sätt som du Jennix, jag mår illa om jag inte äter och måste då tvinga i mig mat för att bli av med illamåendet…

Nu är jag hemma efter kvällens träning. Ingen spyliknande känsla, så det är ju bra. Hoppas det fortsätter såhär! :-)
kanonbra synvinkel!

#10 och #11 Tack för att ni konstaterade mina funderingar på mitt illamående
Alltså går jag och fixar käk nu, så jag får sova i natt =)

Jag brukar också häva sånt illamående med mat. Bara man fått i sej nåt ätbart försvinner den där kymiga känslan och allt är frid och fröjd.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Insåg att min magkatarr nog gör sig påmind också. Men ibland förstår man inte det uppenbara trots att man har haft samma sak förr 

För mig blev det likadant; att jag nog egentligen skulle ha ätit när jag var illamående. Dessvärre åt jag väldigt monotont just då, så vid illamåendet blev jag spyless allt i kylskåpet. Men jag kom ifrån det med hjälp av en näve nötter och ett par chorizos och nu leker livet igen! 
Kan tillägga också att när jag mådde illa så äter jag nötkött med inte jättemycket fett till det första jag gör, sen kan jag äta nåt annat efter en stund. :)
Men det var mest i början detta hände med illamåendet alltså. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tappade också aptiten efter drygt en vecka på denna kost men det släppte snabt, maken lagade mat en dag o då fick jag tillbaka aptiten. Kan vara värt att prova ngt annat, ngt nytt?
#19# verkar som en bra ide att låta maken laga maten så blir det kanske bättre igen…

Jajamen! Han lagar godare mat!

jag mår illa titt som tätt med… trodde nog att det var pga kosten. Jag mår illa när jag tänker på hur mycket fett jag äter… lite fetträdd är jag nog allt.
Men så fort jag slutar fundera på detta så brukar det bli bättre, eller när jag äter lite fett hahaha
Illamående kommer lite titt som tätt här med. Jag har snart ätit så här i ett år och en period kände jag illamående i stället för hunger, det går över.