VenusEva's egen tråd
Ok, varför vill jag ha en egen tråd. Duger det inte med dagboken?
Nja, kanske, men vill gärna berätta för andra eftersom den här gången är det så annorlunda. Förra året i augusti började jag med lchf. Hade året innan gått ner 17 kg under 7 månader med viktklubb.se. Följde min blodgrupp O:s mat samt höll koll på kalorierna. Men vid 17 kg var det stopp. Tänkte då när det gått ett år och jag fortfarande stod på samma vikt, c:a 75kg och är 168cm lång att jag ville ge lchf ett försök för att fortsätta gå ner. Började äta omelett med bacon på morgonen och fortsatte med mjuka ostar som komplement och vispgrädde. Ökade vikten stadigt under hösten till 5kg. I november började mammas livslåga fladdra riktigt ordentligt och i takt med det ökade mina chokladkakor. I januari i år dog mamma och jag ställde mig på vågen någon vecka senare och insåg att jag sedan i augusti -06 hade ökat 7-8kg. Hade bl a slutat äta makrillfilé på morgonen som varit en höjdare under en lång tid.
Helt plötsligt börjar jag dricka öl till maten. Carlsbergs 3,5% smakade underbart. Efter 1-2 månader inser jag att jag behöver äta B-vitaminer. Hittar B12 i skåpet och börjar ta dessa. Ölen blir besk. Måttet är rågat. Jag behöver inte öl längre, eftersom jag nu har B12. Fortsätter dock med jordnötter och godis tills CalCounter stänger ner.
Går in här och börjar läsa. I måndags den 20 augusti börjar jag med lchf igen. Efter någon dag läser jag att Nancy tar 20-30gr smör till sin mat. Blir nyfiken.
Äter 20gr smör varje måltid och det känns som det viktigaste. Är mätt.
I morse, efter 6 dagar, har jag minskat 2,5kg.
I eftermiddags är jag på kaffekalas hos gamla pappa, 90 år. Jag äter massor av tårta. Efter en halvtimma darrar jag och känner mig väldigt sjuk. En halvtimma senare känner jag mig nästan berusad/full. Fy farao vad jag känner mig urusel. Tror det är bra att jag får känna denna känsla för att förstå vilken effekt sockret har när man är ren.
Så nu vet jag vad som funkar för mig. Behöver inte äta någon ost eller grädde, behöver bara lägga till 20gr smör varje måltid och sen äta som vanligt. Det betyder utan ris, pasta, vetemjöl och potatis. Kan äta en frukt lite då och då, blir gärna en banan. När mitt mål är nått kanske jag äter en rågkuse på morgonen, men det får jag se då. Äter nötkött, fisk, skaldjur, valnötter, mandlar, ovanjordsgrönsaker, dricker Magnesium/Calcium, tar B12, folsyra, kelp, MSM. Men framförallt ekologiskt SMÖR.
Imorgon bitti kanske resultatet står still med tanke på tårtan/sockret idag. Men jag känner mig mätt, och det är huvudsaken.
Roligt att lära känna dig bättre och välkommen ska du vara hit
Ja, mina aningar befarades idag på vågen. Tårtan gjorde sitt. 1 kg bort eller upp. Det är bara att fortsätta och inse vad socker gör. Vilken effekt det får. Både hälsomässigt och på vågen. 
men man lär sig sin kropp vilket jag tycker är otroligt intressant. jobbigt att gå upp när man vill ner men jag antar att när man väl är nere så tar man de där kilona upp och ner som normal variation men än är man inte där
Precis, vikten är väl klart viktig, hi hi men det största är att må bra. Åh, det gjorde inte jag igår efter sockerintaget. Fy, sjutton vad hemskt det var!
Ok, nu är jag tillbaks på den vikt jag vägde i söndags morse. 82,9kg. Vilken dyr erfarenhet det blev. Fast det vispad grädde med choklad i förrgår kväll förstås. Skall ta till mig Atkins fettfasta och testa några dagar snart.
Lycka till! :)
Lycka till!
Numer pensionär i Nynäshamn
Två och en halv dag har gått sedan jag skrev senast. Åt inga blåbär men däremot vispgrädde med kakao har det blivit på kvällen som godis.
Har lärt mig dricka svart kaffe igen. Tog den där lilla kaffekoppen man använde förr för att bryta mönstret från balja där hälften var sojadryck. Det går bra. Blir liksom en annan grej.
Blir mätt på 1 ägg med 20gr smör till frukost. Dricker MSM, dricker CalMag och tar 4 kapslar OmegaRw , 1 kelp, 1 B12, 1 kalium och 1 folsyra. gud, vad frisk jag skall bli eller är.
Imorgon är det 2 veckor från start. Förra söndagen blev en katastrof med tårtkalas hos pappa. Gick upp 1kg. Idag visade vågen -3 från måndagen den 20 aug. Blir spännande att se imorgon. Åt lite rödbetor igår till kalopsen och tog en tugga på bananen. Så "fel" sorts kolhdyrater har det blivit. Annars älskar jag broccoli med smör, det är min favorit.
Den största vinsten så här långt är att jag slipper sug efter glass eftersom jag har vispgrädde med kakao. Men tror för min del att jag kan inte ta hur mycket grädde som helst. Räknar kalorierna fortfarande och håller mig runt 1300kcal.
I torsdags på fjärde dagen utan socker var jag riktigt darrig en stund på eftermiddagen. Fikade med dottern och barnbarnen. Köpte blåbärspaj med vaniljsås till dottern och en muffins till 2-åringen, men tog själv kaffe med vispgrädde i. Kände verkligen vilken utmaning det var att sitta där med allt godis framför sig och låta de äta vad de ville. Så himla glad att jag klarade den utmaningen. Fast tufft är det. Man får sitta på sina händer. Ungefär som när man slutar röka.
Det var bra gjort!
Tack, korseett. Tar emot tacksamt. För jag är nog väldigt bra på att berätta när det går bra och mindre bra när det är jobbigt och går åt fanders. Så jag känner att jag vågar öppna mig bit för bit. Ett riktigt Halleluja-moment.
Bra att du är medveten och att du kämpar! :) Det är svårt i början men varje gång man vinner så blir det lättare. Det är många vanor som måste brytas…
#13, det är, inser jag, lite som när min svägerska har slutat röka tidigare, så berättade hon för mig att hon slutar ett tag och sen när hon varit duktig kan hon börja igen. 2 veckor och idag undrar jag när jag kan äta en glass igen. Fnissar för mig själv, för jag är precis som hon inser jag. Och jag minns att jag tyckte att man kan inte sluta röka bara ett tag. Förhoppningsvis kanske kroppen/jag blir frisk så att jag kan tåla socker någon gång. I rimliga mängder utan att svullna upp. Resan dit är lång. Det börjar sakta sjunka ner i mig att resan kanske är för resten av mitt liv? Hjälp, jag vill kunna äta en rågkuse imorgon bitti. Klart jag kan göra det. Fast jag får räkna med att resultatet kanske blir annorlunda än vad jag tänkt mig då. Hmmmm
Problemet med att äta glass - om man nu skulle tåla det - är ju att den smakar så sött att det inte är gott längre
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag vet, Effie. Åt ju tårta förra söndagen och höll på att krevera. Så du har helt rätt, alldeles för SÖTT. Är i kontakt med mitt söta inombords nu och då behöver jag inget sött utifrån. Hi hi.
Jaså är det det det beror på!
En väninna till mig ville slänga glassen hon köpt pga att den helt klart var dålig - den smakade rent illa.
Barna hennes smakade och konstaterade att det inte var nåt fel alls på glassen, mammas smaklökar hade blivit mycket känsligare. =)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Ibland behöver man sätta realistiska mål. Mac Andersson är en författare som samlar på ramsor som gör livet lättare. Han brukar även skicka ut små korta filmer, där man lär sig sätta mål, tänka positivt. Nedan är en länk till en sådan film. Stäng av allt annat ljud och ägna 3 minuter. Jag lovar dig att du får en och annan tankeställare. Filmen får snabbt, så man kan behöva se den några gånger.
I mejlet skriver Mac också om en ramsa, som har betytt mycket för honom sedan han gick i college. Inch by inch, life's a cinch; yard by yard, life is hard. Cinch=ett amerikanskt uttryck, "det är en enkel match".
Undrar så här på 21:a dagens kväll om vågens betydelse? Ville fortsätta väga mig ett tag till. Tidigare när jag gick ner med viktklubb vägde jag mig en gång i veckan. Har påverkats under mina 3 veckor här och går gärna och väger mig nästan varje dag nu. Hittills har det varit positivt och de 3,5kg är där definitivt. Nu sätter jag nya förhoppningar om mer förstås.
Har inte motionerat nämnvärt utan vilat mer än någonsin. Kan det bidraga till viktminskningen? Vad du tror som ägnat några sekunder till att läsa detta?

venuseva, jag tror inte motion gör någon nytta för viktminskningen med denna kosten. Nu visar jag fram hakan, ojoj.
Jag själv har inte rört mig merän mellan kyl, köksbord och säng i princip pga tillfällig skada ( hände i maj,) Jag har släppt 12 kilo under tiden.
Tack ullebull, känner precis som du att motion inte spelar någon roll för att viktminskning skall till. Snarare tvärtom. Grattis till 12kg mindre att bära.
En promenad i dagsljuset för att lapa lite D-vitaminer däremot och för att syresätta benstommen genom musklernas arbete. Fast man kan alltid sparka sig trött i sängen, förstås, hi hi hi.
Har släppt några hekto till sedan igår och 1 cm till på midjemåttet.

Grattis till den nedgången och javisst är en lätt promenad bara av godo, men ibland så kan man inte ens det.
Vikten rör sig ändå, kanske promenerar den själv hihi men ner går det.
Har bara softat i 3 dagar så jag vet vad du talar om, ullebull.
Hoppas att vi kan dansa oss fram snart? 

Ja du, gud give, jag saknar dansen men ok, min man kan inte längre han i heller. Svår cancer så vi tar vara p¨å våra dagar ändå så gott vi kan.
Fajtas mot min vikt och hans cancer.
Så, det hjälper inte att deppa så 
Tar mig tillbaks i tanken när jag var med i Twist-tävling på Nalen i Stockholm i min ungdoms gröna dagar. Kan ju vara ett steg just nu att bara se sig själv dansande.
Se sig själv bli hel ullebull, fri från…FRI 

Whao, jag minns min twisttävling i Trelleborg, ojoj, så kul.
Nu blir det mest minne över svunna dagar hihi.
Osteopaten som behandlar min kropp sa idag att den gamla gumman hade många skavanker hm….. kremationsåldern???
haha, 
Nej, det dröjer allt bra länge, skall bli 119 år och har precis kommit halvvägs, så det så.
Bjuder in dig i att hänga med på den långdansen, ullebull.
Osteopater måste ju också ha något att göra, eller hur?

Jo jag tackar ja till dansen men… är det bara jag som skall försörja osteopaten haha
Man kan ju undra? 
du får passa över rullen till nästa man/kvinna, nu när du skall börja dansa. 

Jaha, och hur har din dag varit idag då???
Här har gasen tagit slut, ojoj, tog kanske i för mycket av det roliga igår
Jag har varit lite trött idag och lite sur över att jag stannat upp i viktnedgång, hm… kanske en av de där berömda platåerna.
Pou de igen som vi sar här söder om landsvajen
Min dag har varit stillsam idag. Inte lika busig som igår när vi hade kul. Soleklipsen kändes väldigt jobbigt ett tag. En portal öppnades och vi börjar nu en ny tid. därför har jag softat framför datorn i flera dagar. Har behövt ta det lugnt.
Men imorgon sätter jag fart igen. Hoppas vi får tid att ses här då?

putt
Hoppas att du kommer in igen
Jag ska bli smal, rik och vacker!
Har drabbats av brand. Det brinner i halsen. Åt biff med bearnaisesås och vispad grädde med blåbär igår. Halsbrännan kom smygandes och härjade hela natten. I morse kokt ägg med pyttelite smör och sardin, gick bra. Tänkte kaffe med grädde - halsen reagerade direkt. Ok, tänkte jag. Hoppar över grädden. Hade kaffefrämmande och de fick den vispade grädden som var kvar från igår och jag behövde bara titta på den för att det skulle börja brinna i halsen igen. Fick tänka ”nej, inte jag, bara de andra”. Då lugnade det ner sig i halsen.
Gjorde Fetabullar och dinkelspagetti till de andra. Kunde äta 2-3 bullar men inget smör, vågade inte. Har det kämpigt ändå med det som verkar finnas mycket överskott av just nu.
Kan det gå så fort att nå max av fettintag? Det har bara gått 4 veckor?
Eller är det bara så att kroppen vägrar grädde?
Har läst alla gamla trådar om halsbränna och jag åt en hel röd chili och ljus grön paprika till min biff och den färdigköpta bea-såsen.
Tror att kombinationen blev helt fel. För mycket hetta i magen av chilin och bean och sen ganska mycket vispgrädde.
Fel fel fel. Som Brasse skulle sagt. Tycker han ja, kanske ni säger.
Eller vad säger ni?
Reflektion när 4 veckor med LCHF gått.
Fick till slut halsbrännan när jag åt biff med Jesse's bearnaisesås. Vispad grädde med lite blåbär. Inser att mängden av båda fetterna var helt fel för mig. Helt fel med både den köpta såsen och den vispade grädden. Tål det helt inte. Enkelt.
Så hur går jag vidare i detta livsprojekt?
Idag blev det några gram till det kokta ägget. Tog sardiner också. Äter mig aldrig mätt, men däremot äter tills jag inte har någon hunger. Nu i skrivandes stund har det gått drygt 2 timmar sedan frukost och kan känna mig lite hungrig. De uteblivna 15gr smör spelar roll. Finns ju inte där och mättar. Enkelt.
Får lyssna lite till vad kroppen vill förmedla. Ta mer grönsaker till smöret. Uppnå balans. Enkelt. 
Igår köper jag bananer, små fina ekologiska. varför? har ju varit utan bananer i 3 veckor. saknar dem inte.
I natt kan jag inte sova. Vrider och vänder. Känns igen. Går upp. Kokar vatten och gör Cla/Mag. Tar en banan. Äter den långsamt. Smakar sött. Helt ok. Dricker mitt varma vatten. Tar några sötmandlar. Lägger mig och somnar snart.
Vaknar med lätt huvudvärk. Förstår att bananen med sina kolhydrater har effekt på kroppen. Behövde förstå det. Äter mitt kokta ägg med 2gr smör nu, en burk makrillfilé. kaffe, vatten, MSM först förstås, hehe med 2 Omega2-kapslar. En ny dag är här. Mulet men nu i skrivandes stund skiner SOLEN. Känner mig fri från banan-behov. Jippi….
Visst är det skönt när man kan upptäcka att man inte behöver sådant man trodde man var beroende av.
Tack, Margareta. Det var precis så jag tänkte också.
Efter min test av bananen, testar jag i förrgår att äta 2 riskakor till middagen. Eftersom jag inte tillförde något extra fett utöver Bregott på riskakorna, och avocadon och räkorna, så blev det för lite utan. Därav riskakorna. Vad hände? Jo, Blev trött, urinen fick bubblor som säger att njurarna är belastade, tungans ytor på sidan av tungan blir irriterade. Då är det bättre att lägga till lite smör, eller hur?
Sen gick jag en promenad igår med stavarna, endast 20 minuter, men en sväng in på ett varuhus. Var helt slut när jag kom hem. Var är orken eller flåset? Tar en banan som ligger och luktar väldigt gott. Helt ok med smaken men väldigt sött. Blir trött igen.
Pratar med en vän idag på morgonen och berättar om hur kroppen så tydligt visar på nu, när jag mer eller mindre varit kolhydratfri i en månad, hur den reagerar när jag tillför kolhydrater som är av den tunga sorten. Tycker det är väldigt intressant att följa dessa reaktioner, men känner som forskaren som testar på sig själv, att det är bättre att få känna sig pigg hela tiden än att bli trött av det jag äter. 
och det är intressant att du berättar vad du upplever. Tack Venuseva!
Kanske skall tillägga att självklart har vågen ökat med sisådär 5hg. 
men du vet vad det beror på
7 veckor har gått sen start och jag ligger still sedan några veckor. Den utlösande faktorn blev halsbrännan som gjorde mig tvungen att minska ner på fettet och kanske därmed avstannade viktminskningen?
Senaste veckan har varit ointressant vad gäller mat, har ätit det som funnits, fetabiffar, hemmagjorda så klart och köttfärs i bit, kräftor, räkor och buffelmozarella. Vispad grädde. Vissa dagar är sådana helt enkelt, maten blir sidoordnad. Men har haft väldigt roligt med annat.
Igår kväll testade jag igen att äta glass. Ben&Jerry New York Fudge Chunk slevade jag in, 0,5 liter. Den här gången smakade glassen vatten. Kanske beror på att jag ätit vispad grädde senaste veckan och det är ju fetare. Borde ha gjort egen glass men det hade fallit i glömska! :(
Sovit dåligt i natt, så klart. Vad annat? Tung i huvet idag. Bakis av socker.
Livet går vidare. Mår bra i stort sett. Hörde igår morse råd som sa att det tar lika lång tid att hitta tillbaks som det tog att lägga på sig stress. Har man haft ont i 6 månader, tar det 6 månader att bli av med det. Ok, tänkte jag, som haft ont i 7 år, skall det då ta ytterligare 7 år innan jag är fri?

Man önskar det skulle gå fortare på det andra hållet.
7 år låter som ett heligt tal.
Först de 7 goda åren att samla i ladorna och sen 7 år att äta av det… fast det här var visst tvärtom … eller?
Tack för igår!
Tänkte också på det när jag skrev 7 veckor. De 7 veckor som har gått har ju i stort sett gått väldigt bra. 2 ggr har jag ätit glass av 49 dagar. Inte illa pinkat.
Nu är det ok att äta nötter, som jag alltid har gjort. Har fått minska på fettet och hitta en balans där. Vispgrädde tar jag ibland.
Tänker innan jag äter nu, att dels ber jag om välsignelse av maten och dels så säger jag till kroppen, att detta vill jag äta, ungefär som att "det här är bra för mig". Vill inte att kroppen skall styra utan tanken.
Mind over matter.
8 veckor av ens liv till ända med LCHF. I morse åt jag en rågkuse med bregott och getost. Den smakade bra den mackan fast för mosat ägg med smör förstås. Kände hungerkänslor redan vid halv12 12. Så det var kul att märka att rågkusen drog igång hungerkänslor. Måste ju fortfarande testa lite olika varianter. Så är det bara. Ligger väl i min natur antar jag.
Vikten står still, midjemåttet också men ryggen har blivit smalare. Inte lika jobbigt att gå stavgång, börjar få lite flås.
Ser framtiden an med tillförsikt. Vet ej var min balans är i matintaget, hur mycket grönsaker och ev frukt jag skall ha, men känner ett lugn i ätandet. Det är inte så himla viktigt längre. Har slutat att känna att jag svälter ihjäl och det är väldigt skönt att slippa känna det.
Det verkar som kroppen har en ny tolerans för socker också. Ser fram emot att vara läkt och kunna äta vanlig mat framöver utan att få paltkoma eller känna trötthet.
Huvudsaken är att du mår bra! :)
Visst är det skönt när man vågar testa något och kroppen tydligt visar vad skallen inte riktigt fattat. Jag gör oxå tester ibland och oftast 'vet' jag ju redan innan vad svaret kommer bli, men ändå är det säkrast att bli övertalad/försäkrad ännu en gång. Fast det är pest att må kasst…men då dröjer det till nästa felsteg.
Jag tror nog du kommer hitta din balans. Men frågan är OM kroppen läker helt eller om vi som är sockerkänsliga nånsinn kommer kunna äta vanlig mat igen? Jag tror vi får dras med gasmage och andra problem när vi testar för mycket otyg. Bättre hålla sig till det som fungerar.
/Lillianna
~ Lillianna ~
Vanlig mat för mig är fortfarande inte potatis, vetemjöl, men däremot dinkelspagetti nån gång i veckan, råris en liten portion någon gång då och då. Har fortfarande som bas min blodgrupp som jag nu följt i snart 7 år. Enl de dietråd skall jag äta mer fett i form av smör och olivolja, så det stämmer väl med lchf.
viss frukt obegränsat visserligen och även vissa grönsaker obegränsat också.
Tack för ert stöd, Lillianna och zeretki.
Oops, I did it again!
Det blev en liten skiva wienerbröd i lördags och som grädde på moset hemgjord glass med blåbär i. När jag kom hem handlar jag 4 fikon bara för att det är extrapris 10:-.
Vad tänkte jag på???????????
88% i färska fikon är kolhydrater!!!!!!!!!
Överlevde idag, men fy vad jobbigt. Förstoppning är aldrig roligt. Men visst är det nyttigt att se följderna av sitt ätande.
Har säkert gått ner i vikt efter detta och ser fram emot att väga mig imorgon bitti eftersom vågen stod på samma idag som förra måndagen. 
Lycka till!
Lägger fokus på annat än storlekens form just nu, tränar och jobbar upp mig till en nivå där jag kan ta jämna steg med pappa som är 90 bast.
En vän sa att jag har troligtvis behov av att skydda mig så länge kroppen håller vad den håller. Kanske det är så? Glömde att väga mig i måndags men har nog ökat i vikt något. 11,5 veckor har gått och tänker väldigt lite på det som varit. Fokus på här och nu gäller.
Såg att kvinnan som hade byggt sin kropp otroligt mycket vägde 80kg.
Vikt verkar vara ett mått som man skall ta väldigt lätt på!
3 månader har gått sedan jag började hänga på kif.
Har lärt mig äta mer fett. Känns som jag börjar komma över den värsta fettskrämdheten.
Livet är en balansgång, så också intaget av fett och proteiner. Har blivit av med sockersug och tar grädde om det kniper. Känner verkligen när jag får i mig kolhydrater och det motiverar mig att hitta rätt mix för min kropp.
På 3:e dagen med GI0 och äter mat lagad i gräddsås men äter ej grädden. 
Låter bra ! Jag äter inte heller grädden, den får min man äta men jag gör som du och använder den i matlagningen. Och ibland en lite slurk i kaffet. Det är jättegott.
Det lät ju bra det jag skrev. Men det blev inte så. Har ätit mer grädde än någonsin. Minst 2 liter i veckan. Men nu, ikväll, har jag bestämt mig för att minska på grädden. För detta känner jag igen. Det är som att röka cigg. Beroenden är jag aldrig betjänt av.
Vill kunna äta lite av allt. Så är det. Vill slippa beroenden. Tänker att om jag skriver ner det, blir det verkligt.
Det är en bra metod venuseva - det som är uttalat är mer på riktigt än det som är tänkt.
Hej venuseva!
Jag har också blivit beroende av grädde… Trodde inte det var möjligt, men efter att ha läst din historia så förstår jag att det är det jag är.
Jaha, så är det att krypa till korset och starta på nytt första januari. Ingen grädde på ett tag….
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Köpte en liter igår igen, grädde alltså. Men har druckit kaffet svart. Det är väldigt starkt när man är van att dricka vispad grädde med kaffe i. fniss
Har ej heller vispat någon grädde ännu, utan bara tagit till sås. Så får det bli, bara till sås. allt går ju bara man vet varför.
funderar ibland på om jag hade varit lika kolhydratkänslig som jag är nu om jag inte hade slutat helt med den för 4-5 månader sedan. för nu är det ju ingen tolerans alls! Och det är kanske inte någon önskan från min sida. Men jag får ge mig till tåls och hoppas bukspottkörteln läker och jag kan äta grönsaker igen.
Vad tror du, är det ett möjligt scenario? 
Jag tror att vi genom att avstå från kolhydrater inser hur känsliga vi är - innan har åtminstone jag accepterat en hel del obehag för att jag inte vetat att det kunnat vara annorlunda.
Jo, Margareta. Håller med dig.
Har ju också motivation att bli fri från Candidan, och det är vad som motiverar mig mest samt att jag faktiskt inte orkar med kolhydrater utan skulle utveckla sockersjuka ganska snart om jag struntade i allt och åt som för 8 år sedan innan jag tog bort vetemjöl, mjölkprodukter, potatis och insåg hur pigg jag blev av den förändringen.
Dagens Mat:.
Energi kcal: 1666,10 Energi kJ: 6971,10
Proteiner: 91,94 Fiber: 1,08
Kolhydrater: 16,06 Vatten: 622,00
Alkohol: 0,00
Fetter:
Fett: 138,53 Kolesterol: 1542,98
E-mättade: 41,46 Mättade: 76,98
F-mättade: 7,86
Vitaminer:
A: 18216,10 B1: 0,62
B2: 6,01 B3: 25,97
B6: 2,56 B9: 5713,60
B12: 142,81 C: 40,20
D: 12,65 E: 8,58
Mineraler:
Fosfor: 1360,90 Järn: 19,77
Kalcium: 215,30 Kalium: 1625,10
Magnesium: 141,60 Natrium: 1688,40
Selen: 116,72 Zink: 15,72
150Gram Kaffe bryggt
80Gram Makrillfilé konserv i tomatsås
40Gram Smör 80% fett
60Gram Ägg kokt
60Gram Ägg stekt
40Gram Lök gul röd
120Gram Entrecôte nöt stekt
50Gram Lök gul röd
25Gram Smör 80% fett
25Gram Vispgrädde 40% fett
60Gram Ägg kokt
25Gram Smör 80% fett
120Gram Nötlever
Ger:
4% kolhydrater
22% protein
74% fett
Bättre än så här kan jag inte. Liten promenad som fortfarande inte blivit av en, och dagen är perfekt. Ev ta bort den sista vispgrädden. den första är till såsen till levern. Kanske blir det mer lever än 120gr, men det spelar inte någon roll, jo det blir väl lite mer kolisar kanske? Samt ev ta bort 50gr lök, ej äta den, bara steka den för smakens skull?
Har druckit 1 liter lymfareningsdryck också förstås, 3:e dagen.
Tycker att din matdag ser jättebra ut!
Jag håller med, ser bra ut. Jag har inte skrivit in min mat ännu.
Har ej ätit min lever än och ett ägg är till innan jag går och lägger mig.
Tack, blir glad för era synpunkter.
Du skrev i min tåt att du inte kan äta cremefraiche och ost, fungerar det alltså med grädde, eller tar du helt enkelt obehaget för att få göra god sås? 
Jag tar grädde i matlagningen där det får koka och trappar ner min gräddorgie, för kroppen vill ha grädde och min kramp i benen är borta när jag äter grädde. Så jag är ganska fundersam just nu över detta med grädden. Men man behöver ju inte vräka i sig 2 dl minst per dag? Eller hur? Man kan ju ta någon matsked, det går ju det med. Håller på att kolla vad som gäller, vad som är rimlig nivå.
venuseva, din kramp är borta när du använder grädde. Jag fick faktiskt benkramp häromnatten, har inte använd grädde i kaffet denna vecka. Jag ökade magnesiumet en aning och så försvann krampen.
Du kanske helt enkelt behöver ett kalciumtillskott då… Grädde är gott och jag tycker att man borde unna sig det i maten, det gör jag så länge som min mage tål det… men så går jag ju inte ner så mycket i vikt längre heller 
#69 har tagit massor av magnesium och kalcium, men det var inte förrän jag tog till kalium också som krampen försvann. Men med grädde har jag inte behövt varken det eller MSM. Så lite mysko är det, och jag är inte klar över sambandet med grädden. Eftersom grädde skall uteslutas i Candida-dieten också, så vill jag helst vara utan, men när det är så gott, är det nog något som kroppen skall ha iallafall. Klurigt är det, minst sagt och något som mättar bra också.
Kalcium får vi ju av kosten, all osten tex. men det kanske inte räcker.
Äter inte ost, Mervi. Äter inget jäst av något slag. Blir reaktion av Candidan. vit beläggning på tungan.
venuseva. jag kör också med lymfadrycker nu, första veckan. Har även köpt borsten och skall börja med att borsta kroppen morgon och kväll, eller åtminstone en gång om dagen. Har du någon erfarenhet av borstningen???
#74 när jag gör det är det jättebra. Helst före dusch.
Tack, jag började igår och hoppas att det hjälper också.
Heja Eva! Det är jättebra för mig som nybörjare att få läsa om andras dagar o hur de tacklar saker o ting. Mig synes du vara en fantastiskt människa!
Det känns också väldigt bra att se att andra kan synda, åka dit, falla…ja, du fattar. Vet själv inte riktigt hur jag ska klara av att börja m det här…tror ja…men det är alltid svårt att ta första steget. Tänkte bryta tvärt först men som konstant trött småbarnsmamma är det nog bättre att planera in en längre avvänjningskur…el…ja, så får det nog bli. Ska sluta m potatis, pasta o ris (som jag nästan aldrig äter ändå). Helst sluta m min morgon macka också, får se om det går. Äter inte mer än 1 smörgås/dag som det är nu. Ngn paj kommer jag nog också att sakna emellanåt…men jag ska ge det ett försök iaf.
Har inte hajjat det där m fett/kolisar/protein-fördelningen riktigt än men har varit så trött i helgen då jag nästan inte sovit ngt pga förkylning mm. Dessutom undrar jag hur mkt man ska stoppa i sig på ett ungefär…tills man känner sig mätt el? Kommer att bli svårt m fettet i början, gillar det till en viss gräns men fixar inte vanlig grädde o mjölk…mellan går ner m tvång. Olja…i mat då men smör som kryddsmör på kött går bra.
Jag är nyfiken på andra människor o deras liv, så fortsätt att skriva…jag vill veta hur det går för dig. 
#77 MaMaMade Starta en egen tråd så svarar jag gärna dig där.

Intressant läsning. Roligt att läsa om allt ditt experimenterande. Ska definitivt fortsätta följa din resa. Lycka till!
Har idag ätit stup i ett, ungefär 2,5 timmar mellan varje gång eller något kortare tid. Så här har det blivit fram till nu och planerat fler intag ikväll kl 21 och 23.
Dagens Mat:.
Energi kcal: 1736,74 Energi kJ: 7270,94
Proteiner: 93,59 Fiber: 7,32
Kolhydrater: 16,38 Vatten: 927,05
Alkohol: 4,95
Fetter:
Fett: 140,49 Kolesterol: 893,95
E-mättade: 39,76 Mättade: 75,90
F-mättade: 16,52
Vitaminer:
A: 688,75 B1: 0,80
B2: 1,04 B3: 27,13
B6: 1,54 B9: 621,30
B12: 2,72 C: 32,40
D: 3,65 E: 16,36
Mineraler:
Fosfor: 1152,60 Järn: 7,52
Kalcium: 354,42 Kalium: 1908,35
Magnesium: 268,04 Natrium: 1729,38
Selen: 106,55 Zink: 6,16
20Gram Smör 80% fett
60Gram Ägg kokt
150Gram Kaffe bryggt
20Gram Kokosfett
150Gram Örtte drickf
150Gram Kycklingbröstfilé u skinn ugnsstekt
30Gram Kycklingbröstfilé u skinn ugnsstekt
120Gram Sparris grön vit konserv u lag
20Gram Kronärtskocka
50Gram Rödvin 12 vol. %
10Gram Sötmandel torkad
10Gram Sötmandel torkad
40Gram Kräfta konserv el kokt
15Gram Majonnäs 80% fett
50Gram Spenat fryst
20Gram Kokosfett
100Gram Örtte drickf
60Gram Ägg kokt
20Gram Smör 80% fett
20Gram Hasselnötter
5Gram Smör 80% fett
5.5Gram Hårt bröd råg 16% fibrer Crisp o Finn crisp
50Gram Kräfta konserv el kokt
Små portioner hela tiden, de normala uppdelade på 2 ggr helt enkelt. Kaloriinnehåll, 1736
fördelning: 4% kolh, 22% prot, 73% fett, 2% alkohol.
Idag är det också första dagen med kokosfett, det silvriga paketet, som jag tagit i grönt the. Det nya är en Finn Crisp och kokosfett, i övrigt som vanligt, fast något mer grönsaker och jag har lite huvudvärk nu. Troligtvis pga för mycket kolhydrater. Vad tror du?
Det ser bra ut. Kolhydraterna ligger under 20 gram, så huvudvärken kanske beror på annat.
Ja, men jag åt en Finn Crisp och det är ju sädesslag dessutom. Men den smakade bra med smör på. Inser att jag missat 21-målet. Oj, oj, men det känns bra.
Åt som vanligt 1 ägg med smör och en Finn Crisp med smör. 10 gr sötmandel. Hungrig inom 2 timmar. Brukar dröja många timmar annars innan jag äter min lunch.
Åt 50 gr kyckling, 30gr sparris, 20 gr kronärtskocka, 15 gr majonnäs och 25 gr råris. grönt te med 20 gr kokosfett. Hungrig eller sug inom 1 timma.
Det är intressant att se att Finn Crisp och Råriset som är de nya ingredienserna i denna minimat, skapar suget. Gillar tanken på att äta små portioner, men kanske är det vad man kommit fram till, att kolhydraterna som man skall lägga till, som jag gjort idag, just skapar hungerkänslor, signaler till kroppen att göra sig redo för ny mat. Eller hur det nu är? Har inte tänkt äta förrän om 45 minuter, men måste nog göra iordning maten redan nu.
Hej venuseva!
Det ska bli spännande att se utslaget på vågen efter den nya matregimen. Och väldigt intressant att du märker sug efter intag av så små mängder bröd och övriga kolhydrater.
Själv har jag tagit beslutet att bli helt fri från socker och de flesta kolhydraterna nu, klarar inte av dem alls.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Märker av kokosfettet, nr 2 är geggig. fniss.
det gäller verkligen att planera med så många matintag. Nu blev kl8-maten inte förrän 10.30 och då inser man ju rätt snart att åtta mål idag måste kanske ändras till 6 st. Tur jag är så bra på matte.
Ögonvitorna är röda idag. Leverns område. Tror kokosfettet bidrar och vinet igår kväll förstås, mycket vispgrädde och nötter med. Under min viktminskningtid på viktklubb brukade jag fetta till det ordentligt på fredag eller lördagkväll och det sitter liksom kvar det beteendet. Passade bra för mig. Skall troligtvis minska ner på fettet nu när jag äter eller skall äta 8ggr per dag. Kanske gå tillbaka till att hålla koll på kalorierna ännu mer än vad jag gjort fram till nu.
Idag blev det bara 3gr smör istf 20-25 till ägget. En viss skillnad. Och en Finn crisp. Kommer äta sädesslaget på morgonen de dagar jag väljer att äta säd. Kokar råris nu så jag har några dagar att lägga till en matsked=25 gr. Skall koka någon bönsort, svartögda bönor eller kikärter. För att kunna lägga till några istf råris. Ev lägga till B-vitaminer som monsun skrev att hon skulle äta extra. B-vitaminer är det som blodgrupp O får brist på när man utesluter sädesslag. Fundersam om jag skall fortsätta med kokosfett, kanske tar 20gr per dag istf 40gr.
Det tar tid att vänja om sig till att ha en bebis hemma som skall ha mat hela tiden eller att ta med sig små portioner när man är någon annanstans.
Igår var det dessutom 2 kalas och det gick bara inte att följa sin plan. Åt kanongod kyckling på Roppongi, med en Margerita först, sen massa vin både där och på ett annat ställe. Så vågen hade ökat på 1kg idag. Hjälp, vad skall detta sluta? Får se vad det barkar åt för håll, en dag i taget och minska ner råriset till kanske 15gr istf 25gr. Helt otroligt att se vad kolhydraterna väger tungt! Och vilket sug det ger. 
Hejsan!
Det gäller att återgå till de nya vanorna så fort som möjligt, det är så det är för mig, om jag tillåter mig lite extra och så fortsätter så blir det helt fel efter ett tag.
Ta bort de där 10 kolisarna pr dag och se om det gör skillnad.
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Venuseva - jag känner detsamma - suget kommer krypande direkt när jag äter ris och bröd igen. Har gjort som du - kokat massa brunt basmatiris och fördelar i små portioner.
En struken matsked råris blev 15 gr och det gjorde skillnad mot 25gr. Åt makrillfilé som jag hade med mig borta och en halv Finn Crisp men hade inga grönsaker, och gud vad det sög före kl 17.00. Men jag drack vatten och det gick det över. Tyvärr blev middagen lite för stor, men nu skall jag snart äta igen. Ser när jag går till mina gamla noteringar om blodgruppsmaten att jag kan äta 40gr fisk 2ggr/dag och 40-50gr kött 6ggr/dag. Och grönsaker i samma mängd till varje mål och 15 gr råris, quinoa el kokade bönor. Det ordnar sig nog detta med. Tur man är så flexibel. Märker att behovet av nötter eller grädde uteblir. Ibland har jag tagit 25gr valnötter som en måltid när jag är ute på stan. Det funkar det med.
Bifogar matvarulistorna, hoppas de går att läsa. Man delar in livsmedlen i välgörande, vg, neutral, n och undvika u. Alla 4 blodgrupper står i rad, O, A, B, AB. Den här förteckningen är från 2005 och jag tror att vis justering har gjorts i den nyaste boken Live right for your type, ej översatt till svenska.

Oj, det såg inte bra ut för min del! Jag är O , och allt som jag älskar att äta, och äter nu, finns på min utelista..Ost, svarta oliver, fläskött…Det skulle inte bli rätt för mig, men fungerar säkert för andra. Jag hoppas at jag är undantaget som bekräftar regeln , att jag mår bra av det i längden oxå. Men lycka till ni som kör efter metoden, allt är värt att prova om man inte mår bra.
Jag skulle kunna följa dieten och sakna väldigt få saker (peppar, kanel, avocado och sharon). Och av det som är välgörande är det bara "frigolit" som känns motbjudande. Men jag är ju B, som får äta nästan allt…
#91 så resonerar jag med. Jag har nu prövat LCHF i mer än 5 månader, gått ner 4 kg och gått upp 4 kg igen. status quo, alltså. De 4 senaste dagarna har jag börjat äta 8 ggr per dag (iallafall försökt med 8ggr) och ökat 3kg i vikt, för att jag lagt till lite kolhydrater till varje måltid.
Kroppen/tarmarna börjar fatta att något nytt är på gång, enl Bengt och tar upp näring. Det gäller att hitta rätt mix nu.
Jag har minskat ner råriset jag lägger till från 25gr till 15gr. Kanske nästa steg är 10gr råris eller någon annan kolhydrat av det tyngre slaget?
Skall öka på motionen och se mig själv som perfekt. Klistrar in en länk med en video längst ner som lär ut hur man tacklar sin läs och skrivsvårighet, sin dyzlexi. Kan översättas till en kropp som bär på för mycket fett t ex. Börja leva fast allt inte är perfekt.
Jag ställer mig väldigt tveksam till den där blodgrupps-listan, enligt den "får" jag inte äta något som helst kött (utom fågel) inga som helst mejeriprodukter, och INGEN får äta NÅGON TYP AV FLÄSKKÖTT (är det en muslim som har uppfunnit listan?)?? Om jag inte ska återgå till att leva på bröd, och vara sjuk, återstår bara "broccoli" och "kalkon"…!? (nåja, lite hårddraget)
Dessutom står det att sojamjölk och sojaost skulle vara "Välgörande" för grupp A (som jag tillhör), jag tror i ärlighetens namn inte att NÅGRA sojaprodukter är välgörande för NÅGON (förutom möjligen vegetarianers samvete, men det är en annan sak).
Nej, nu blev jag lite väl negativ. Jag tänker i allafall inte överge min animaliska högfettskost för den där blodgruppsdieten.

#94 - Nä, jag håller med. För mig tappade den där listan sin trovärdighet i samma ögonblick som jag såg sojaprodukterna. -
Men om man nu känner att det passar en att äta enligt de här rekommendationera och man mår bra av det så är det ju bara att gratulera. Själv har jag aldrig mått så bra som nu när jag äter mest nöt- och lammkött och just inget annat. :-)
Ibland blir man svarslös. Blev just det när jag läst vad #94 och 95 skriver.
Vem vet, kanske är det ingen muslim som skrivit detta!? Vi måste kanske göra en fältstudie och kolla upp författarens relgion?

Jag fattar ingenting av allt ni skriver! Muslimer, kolhydrater som mat etc. Har jag kommit till en annan planet?

#96 Beklagar att jag var otydlig i min kommentar. Det jag menade var bara att jag höll med MegN om att detta inte var något för mig. Sedan ville jag också påpeka att även om jag nu tycker så för min egen personliga del, så är det ju bara bra om det här sättet att äta visar sig vara bra för någon annan och att jag i så fall är glad för deras skull. (Hmm, blev det tydligare?
)
När det gäller religioner ger jag högtidligen blanka fasen i vad folk tror på, så länge de inte använder sin tro för att skada andra. Jag vill inte dela in folk enligt tro och ursprung på det sättet - det finns folk och fä överallt…
#98 tydligt svar, bluegoose. Tack.
Så är det väl hela tiden på ett forum, saker skrivs som inte alltid passar ens egen uppfattning. Brukar låta dem vara. Skriver hellre något positivt där det finns något jag gillar.
La in blodgruppsbilagan för att någon ville fördjupa sig i det. det var en service. Precis som med LCHF kan passa för sjuka, avstängda system så kan blodgruppstänket passa någon annan.
Nu testar jag enl hypotyrose 2 att äta 8ggr/dag små mängder mat med lite kolhydrater tillagt. Har dessvärre ökat i vikt vilket jag hoppas ger med sig redan imorgon. 

#99 Jag uppskattar att du delar med dig Venuseva. Hoppas vi kan hålla öppenheten kvar på det här forumet, mångfald är viktigt! ;-)
All lycka och allt gott.
Vägde mig idag och har minskat 9hg sedan i måndags.
Har beslutat mig för att äta 6ggr/dag istf 8. Lägger till en klutt råris till de 3 huvudmålen, frukost, lunch och middag och hoppar kanske över vid de 3 mellanmålen på förmiddag, eftermiddag och kväll. Avslutar med 1 ägg+lite smör vid läggdags. Kommer att hålla koll på kalorierna ett tag för att se var jag landar när jag äter som jag vill.
venuseva, det var snabba ryck hos dig, ändring varje dag.
Grattis till minuset.
Ja, Mervi. Det är snabba ryck ofta. Känner när något fungerar eller ej. Ber om vägledning varje kväll inför morgondagen. Det hjälper.
Nya ändringar; styrketräningen för nacke och armar har fört med sig att det har blivit för trångt för lymfsystemet och jag måste nu gå och få lymfdränage och undvika de rörelserna och jobba bara med mag/ryggövningar.
Måste också ta bort vispgrädden och nu MÅSTE jag göra det. Grädden har slammat igen lymfsystemet och det har äntligen trillat ner i mig att så är det och jag MÅSTE sluta. Finns inget annat att göra.
Däremot passar det att äta oftare, huruvida jag skall fortsätta äta grönsaker och en klutt råris eller ej, det vet jag inte just nu. Men att avstå från vispgrädde är ett tillräckligt stort beslut just nu.
Tack vare äggmjölken blev det lätt att sluta med grädde. Har nu varit utan i en vecka och saknar det inte. Känner mig stark och glad.
Tar en paus från forumet ett tag. Behöver koncentrera mig på mina tavlor och se hur jag kan oxå förändra kosten med mindre fett och mer grönsaker och då känns det fel att vara här, just nu.
Ha det gott. Må väl. Det är du värd.