Mammelis rapport om melatonin och sömnen!
Nu har jag provat ut min dos melatonin! Jag sover skönt hela nätterna, känns lite overkligt, det har jag inte gjort på ca 20 år!!! För er som är tveksamma: Läs om melatonin och prova. Det är underbart att sova utan vanliga sömntabletter! #mg är lagom åt mig men man kan börja lägre och prova ut en dos, högst 5 mg/kväll står det i den bok jag läst.
Melatonin? Vart får du tag på det någonstans???

Jag har köpt på ebay, fick tips av Pasi!
Man får beställa från USA. Finns inte i Sverige…

drugstore.com finns också, de har visst rea nu! Märket heter Natrol
TAck för tipsen, ska kika! (Från en natt-trasslare…)

Jag hade gärna velat prova - men de avråder folk med astma eller andra autoimmuna sjukdomar att äta melatonin - så jag tror jag försöker med annat först…
Det enda jag hittade i märket "Natrol" var detta, gjort på vindruvskärnor om jag fattat rätt. Men det låter inte som rätt produkt..?
Edit: Nu hittade jag en massa annat också! Men vad av allt detta ska man välja? Har inte koll på styrka eller sådant gällande melatonin, några förslag?

Den här är det jag har: http://www.drugstore.com/products/prod.asp?pid=70788&catid=1192
Sökte på melatonin
Hur betalar man, med betalkort? Har aldrig köpt något utanför Sverige via nätet!

Ja med betalkort men jag köpte på ebay, egentligen var det min bror som köpte åt mig, jag är inte medlem. Men vi har köpt på lego.com med betalkort, det har fungerat bra! ganska enkelt också.
Om man har ett betalkort ja, äger inget Visa, Master card eller dylikt…
Får fundera på detta.
Edit: Inte hittar jag heller vart jag skriver in att jag bor i Sverige, USA är förvalt och jag ser inte vart jag kan ändra det… *grr*
Edit nr 2: Aha. De säljer inte utanför USA längre, ivarjefall inte till Sverige. 

Kanske lättare för dig att köpa på ebay då?! jag gillar inte såna där sidor med bara engelska!

såg att de har PayPal som betalningssystem också, en del som är medlemmar på Tradera har det också. Har du kollat Tradera förresten, de kanske har melatonin?

Kollade Tradera nu men det de hade såg inte så "proffsigt" ut. Lycka till att hitta det på ngt sätt!

Köp helst inte från USA då tullen inte godkänner privatimport av melatonin därifrån. Bättre att köpa från UK oavsett om det är från ebay.co.uk eller kosttillskottsaffär.
Att öka sin melatoninnivå med tillskott, så man får balans mellan kortisol och melatonin lär knappast ha nån negativ effekt på astma….troligen tvärt om då sömn är viktigt för återhämtningen/reparationer och troligen för att undvika inflammationer i kroppen.

Kollade upp lite om melatonin efter Pasis kommentar i min tråd om lchf och utbrändhet. Så här står det på Wikipedia om det:
"Melatonin är ett hormon som finns naturligt i kroppen. Det produceras av tallkottkörteln (epifysen) från tryptofan via bland annat serotonin. Mängden melatonin varierar under dygnet och påverkas av ljuset. Nivån ökar vid mörker och är som högst på natten. Hormonet är viktigt för att kunna upprätthålla dygnsrytmen."
I söndags surfade jag runt på nätet om serotonin och ssri-preparat och hamnade på tryptofan. Och även sidor om vad man kan äta för att öka tryptofanhalten (vilket gör att serotonin bildas, och alltså även melatonin). Man ska äta kött, fisk, ägg, kalkon och tomat (det lchf-vänliga, resten var en massa spannmål) och man kan även öka intaget av magnesium, kalium och omega3.
Så. Alltså borde det gå att göra nåt åt dessa sömnproblem mha maten och det är i alla fall vad jag personligen kommer testa ett tag. Skulle det inte hjälpa så kanske jag ska prova tillföra melatonin via tabletter. Hellre det än ssri-mediciner känner jag 

Ja…melatonin brukar bara ha positiva biverkningar till skillnad mot SSRI-preparaten.