Redumax
Fick ett reklammail från Bodystore med kampanj på bl a något som heter Redumax. Det ska minska kolhydratupptaget:
"SÅ HÄR FUNGERAR REDUMAX
När vi äter kolhydratrik mat som pasta, ris och potatis, bryter kroppen ner stärkelsen till socker och fett. ReduMax hindrar denna nedbrytning och kolhydrater kan därför passera genom kroppen utan att socker och fett lagras.
Phaseolamin 2250, det verksamma ämnet i ReduMax, är ett extrakt från Brytböna (Phaseolus vulgaris). Det är den första naturliga ingrediens som kliniskt har visats neutralisera stärkelse.
ReduMax har en hämmande effekt på enzymet alfa-amylas. Detta enzym utsöndras från bukspottskörteln för att bryta ned kolhydraterna i tarmen till socker (energi till musklerna) och fett (av den energi som inte förbrukas)."
Jag hade aldrig hört talas om det här, skulle det verkligen fungera tycker jag att det varit mer känt.
Men man anser i alla fall att man går ner i vikt av att inte ta upp kolhydraterna. Fast varför då äta dem….
Och jag har inte tänkt att pröva 
Neutralisera stärkelse? Jag ser fram emot att få höra experternas åsikter om detta. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Är det därför man behöver stöd till bönorna, iallafall de högväxande? För att stärkelsen neutraliseras? 
Kanske något man kan ta till vid planerade återfall? 
Med andra ord, jag tvivlar på att det skulle fungera så bra… dom har nog bara känt efter åt vilket håll trenden blåser… det vore väl smidigt att kunna käka LowCarb, och ändå kunna käka kolisarna… säkert många som skulle vilja betala en slant för att slippa ändra några matvanor… 
"still lost in space and time"

i australien finns massor av sådana preparat, bla ett som heter reducticarb som jag desperat som jag var såklart provade. Kunde bara äta dessa i ett par dagar, mådde extremt dåligt av tabletterna och blev yr, trött och hängig samtidigt som jag fick gå och skita (ursäkta språket) stup i kvarten.
Nej strunta bara i att äta kolhydrater istället! Varför göra så mot sin kropp..
Fungerar inte! Det finns flera artiklar om detta flera år tillbaka om man tittar på Google. Preparatet kollas ju ibland eftersom det inte får marknadsföras som läkemedel.
Phaseolamin är ett gift som finns i råa röda bönor (inte i kokta)

Skulle det hindra upptaget av kolhydraterna så skulle man märka en grym effekt….på magen vill säga, samma effekt som någon med kraftig laktosintolerans får vid en megamängd av laktos, hehe!
(för er som inte förstod - kolhydraterna göder då bakterier och svamp i tarmen och skapar otroliga mängder gas samtidigt som tarmkramper etc kan förekomma. Otrevliga effekter för en normal människa
)
Det mesta av amylas-enzymerna utsöndras dessutom via saliven tror jag.
Pasi! Det var väl det som hände Mimsivimsi kan jag tänka.

DrAnna - Troligen!
Kanske kan användas som roligt practical joke!
Pasi!! Så kan man väl inte göra?
Fast å andra sidan vet jag en som spetsat drickat med bromtylblått och det såg kul ut både före och efter sas
Jag får erkänna att jag har provat detta preparat - i mitt tidigare liv. Och oj, vad dålig jag blev! Yrsel, hjärtklappning, kallsvettades; jag trodde ärligt talat att jag höll på att dö av någon hjärtsjukdom! Urläskigt! Magen blev dock inte påverkad (vare sig inuti eller utanpå).

Då måste det nästan vara "giftpåverkan"…inte lika roligt som practical joke. Vi kör blåfärgning istället!

Det finns läkemedel på recept med sådan effekt - akarbos (glucobay). Men som någon sade - om man inte vill att kroppen skall ta upp kolhydraterna, varför då äta dem? Nästan lika dumt som Xenical (som förhindrar fettupptag).
Dessutom: tas de inte upp blir de mat till bakterier i tjocktarmen. Med schysst gasbildning som resultat.

Xenical ja, det ville min vc-läkare att jag skulle äta fast hon visste att jag lider av IBS med stark betoning på diarré. Jag protesterade kraftigt varenda gång och nu har hon gett upp som tur är.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Man kan tycka vad man vill om xenical men i mitt fall så gick jag i alla fall ner nästan 15 KG utan problem med hjälp av dessa piller. Jag blev samtidigt mycket bättre i magen. Slapp både diareer, sur mage och irritationer i analöppningen under kuren.
Det dåliga var att jag omedelbart efter avslutad kur återtog min gamla vikt (100kg) med rekordfart.
I ljuset av de nya rön som man kan inhämta bla. här på forumet så framstår ju en Xenicalbehandlig som fullständigt felaktigt ur hälsosynpunkt. Jag ville dock bara påpeka att man faktiskt kan gå ner rätt så bra med Xenical även om det är lite som att svära i kyrkan
.

Men om fettet bara åker med medicinen ut genom tarmen så kan det knappast mätta. Alltså får man gå hungrig, som om man aldrig ätit den energimängden/fettmängden alls (billigare alternative än att skita ut fettet) eller så kompenserar man med att äta mer mat!? Eller?
Hur kan kroppen signalera mättnad (med hormoner) för något som inte tas upp?
#13 Gå ner i vikt är inte lika med hälsosamt, som du ju själv så bra påpekade och dessutom beskrev varför det inte funkar, man går upp direkt efteråt. 
Dessutom behöver ju kroppen ta upp fett så…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#11: visst är det korkat! Bättre att låta bli att äta kolhydraterna/fettet istället.
Men som överviktig sockerjunkie är det lätt att övertyga sig själv om att alla de genvägar som reklamen utlovar visst är realistiska! 
Jag är tacksam för att jag slutade ta pillrena, och sedan dess har lärt mig så otroligt mycket mer! Aldrig mer att jag kommer att gå på alla dessa bantningsbluffar! Och mycket av min nya kunskap och insikt har jag detta forum och dess härliga medlemmar att tacka för! Tack!
Jag åt Xenical en gång i tiden och funderar på vad det gjorde med blodfetterna egentligen…
Finns det någon vetenskaplig uppföljning på effekterna av Xenical vad gäller kolesetrol etc! Någon som vet? Det anfördes som en tänkbar hälsovinst vid lanseringen att kolesterolvärdet skulle förbättras. idag känns det ju snarare som om effekten kan ha varit motsatt, i längden, för vissa i vilket fall.
Gick ner något i vikt gjorde jag inte (då heller).
En människa är ingen ångmaskin som det brukar påpekas ibland här på forumet. Jag tror inte man skall underskatta de psykologiska faktorerna när det gäller ätandet.
Maten är så mycket mer än fett,protein och kolhydrat. Den är dofter, färger, former osv. Vem vet vilka signaler som far runt i kroppen när vi tuggar och sväljer ner en läckerbit.
Med andra ord, ätandet innebär inte bara att vi skall få i oss tillräckligt mycket av nödvändiga livsmedel för att vi skall orka leva utan är ett av de grundläggande mänskliga behoven för att vi skall trivas och må bra även själsligt.
Och du Pasi, visst vore det väl got om man kunde ta sig ett wienerbröd till kaffet eller ett par öl på fredagskvällen utan att få dåligt samvete.
Det är ju inte underligt om det finns förhoppningar om ett undermedel som skulle oskadliggöra kolhydratena och låta oss ta ett par sockerbitar i teet utan att gå upp i vikt.
Nu kommer det sannolikt bara att förbli en utopi.
Skadeverkningarna blir allt för svåra att bemästra. Men att avstå från ett sådant medel (om det funnes ett fungerande sådant) av rent ekonomiska själ tycker jag är ett dåligt argument.

Bjorne - Visst vore det ganska gott med ett wienerbröd (dock lite för sött med dagens smaklökar) men orsaken att jag avstår har inget med samvetet att göra utan beror helt på att jag mår direkt dåligt av det.
Men jag förstår vad du menar.
Jag har också provat det där, i form av ett annat märke. Det gjorde varken till eller från för min kropp, men en del från för min plånbok … Tänk vad man varit desperat!