Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2371 ggr
vixen
0

Miljögifter

Hur resonerar ni kring miljögifter?

Även om exempelvis W.Price vill påstå att halten milögifter inte är högre i animalisk än vegetarisk kost är majoriteten av forskare ense om att en kost rik på animaliskt fett innehåller avsevärt högre nivåer av miljögifter, så som POP (Persistenta organsika föreningar) och tungmetaller. Förklaringen med bioackumlation, att gifter ansamlas högre upp i näringskedjan är också välkänd och logisk.

I takt med att fler delar av världen industrialiseras och det materiella välståndet siger lär inte andelen cirkulerande miljögifter direkt minska. Detta ser jag som ett problem med LCHF.

Har man uppnått uppenbara hälsofördelar på LCHF, så som stor viktnedgång, förbättrade biokemiska värden och allmänt större välbefinnande är det säkerligen bättre för hälsan i det långa loppet att fortsätta med LCHF än att undvika den pga miljögifterna. I synnerhet om man passerat barnaför ålder.

Men ni som är lite yngre, inte har några direkta hälsoproblem för tillfället, och äter kosten i ett preventivt syfte, hur resonerar ni? Man kan givetvis resonera som så att de potentiella antinutrienterna i vegetarisk kost skulle vara farligare än de mängder miljögifter man får i sig, men frågan skapar ändock en del bryderi, åtminstone för mig.

Jennix
0

Vi dör alla så småningom ändå. Bättre att må bra NU av LCHF, so what om jag dör när jag är 70 av högt kolesterol eller cancer från stekt kött eller mijögifter. Skrattande

Jag tror vi oroar oss för mycket ibland. Bättre att njuta av livet och må bra, den korta tid vi har.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

AnnaCathrina
0

Om man mår så mycket bättre på animalisk kost så känns det ändå som att det inte är så farligt. Valet är ju nästan att låta bli att äta och det dör man definitivt av. Nej, skämt å sido, det bästa vore väl om man kunde göra något åt hur det blir i framtiden. Så inte miljögifterna blir fler och fler. Och det man kan göra är väl att köpa ekologisk närproducerad mat, inte överkonsumera eller köra för mycket bil, försöka påverka osv.

Sen vet jag inte om jag äter så mycket mer kött än förut. Snarare är det så att jag minskat ner/tagit bort kolhydraterna och ökat på fettet. Fast miljögifter ansamlas förstås i fettet också.

[Saiva]
0

Det där är en sak jag suttit och funderat mkt över. Jag äter så här för hälsan och mår så otroligt mkt bättre av den här maten än "svenssonkost". Så jag försöker kompensera med att köpa ekologiskt när det finns och gräsbetat kött från bönder häromkring.

Och inte bo inne i stan. ;o) Det finns mkt miljögifter i luften också. :o/

[Karro]
0

Håller med dig Jennix, sund inställning

Ulf-S
0

Miljögifter går ju inte att värja sig mot, hur man än gör.
Personligen köper jag allt som går ekologiskt, men man slipper ju inte gifterna som är lösa i naturen.

Visst är kött och andra animalier mer "koncentrerade" jämfört med växtlighet, både vad gäller näring och gifter. Det faktum att vi får i oss så pass mycket vitaminer/antioxidanter/mineraler ger kroppen möjlighet att mobilisera bästa möjliga skydd mot olika påfrestningar. Avgaser och miljögifter t.ex.

Äter man mestadels vegetariskt får man kanske i sig mindre miljögifter, men man får samtidigt en svagare kropp som inte klarar att skydda sig lika bra. 

Det låter ju snurrigt att man ska äta gift för att förpackningen är så bra liksom, men så ser jag det. Animalier är naturlig mat för oss människor. Tills det finns andra alternativ fortsätter jag äta biff…

Skogiz
0

Jennix, cancer från stekt kött, det vill jag slå ner lite på. Det är ju en sån där grej man blir itutad. Ponera nu 2 köttbitar som ska stekas.

1: Köttskivan steks i teflonpanna tills den är genomstekt. Matfett? njaä, det blir man ju tjock av!

2: Köttskivan steks i gjutjärnspanna tills den är genomstekt. Minst 50 gram smör, annars har man ju inget att göra sås på!

Vilken av dessa två köttbitar är sotsvart och vilken är gyllenbrun? 

My 2 cents Penga mun

Jennix
0

#6  Ja, BRAAAA! Eftersom jag alltid struntat i det så vill jag gärna höra att det är FEL. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!