Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 2999 ggr
Jenstone
0

Riktig choklad

Imorgon ska jag till en chokladbutik som jag vet säljer högklassig choklad. Men vilken choklad ska man titta efter som är bäst ur vår synvinkel?
Fick min mens idag och jag känner att jag inte klarar mig utan choklad nu, så sådan choklad är det väl mindre 'skit' i än i den man köper i affärerna?

Ella00
0

Innehållet avgör: över 70% kakao helst och inget tillsatt socker om möjligt.

Kvalitetschoklad går att hitta lite överallt…. Lindt har väl ok choklad, finns t.ex. på 86% kakao…….

Sockerfria choklader finns ju i affären men då har de inte alltid hög kakaohalt.

Bäst är just kombinationen……..

Ella00
0

Du kan alltid göra egna chokladbollar på kakao, smör, kokos och t.ex. lite hermesetas + kaffe…….. :)

Jenstone
0

vilka mått på de olika ingredienserna?

Ella00
0

Hittade bara måtten på chokladtryffel, letar efter exakta måtten på chokladbollarna.

Chokladtryffel:

150 g osaltat smör

2 äggulor

1 dl fruktos/hermesetas

4 dl osötat kakao

3/4 dl creme fraiche

Smör, äggulor, fruktosen och sist kakaopulvret. Rör om i den ordningen de står, först smör och sist kakao. Till en jämn smet. Tillsätt därefter creme fraiche.

In i kylen en stund så degen blir lite mer lätt att forma. Gör därefter små kulor och rulla dom i kakao. Forma tryfflarna som du vill. 15 minuter i kylskåpet!

Klart att äta! Mums!!!! :)

Ella00
0

Finns det ingen mer här som älskar choklad?? Fram med recepten, haha!! Bidra lite till choklad-tråden!! :-D

magma
0

Kung Markatta tillverkar bra choklad utan en massa kemikalier- men jag vet tyvärr inte var de säljs.

SolKerstin
0

Här sitter det en storälskare av choklad…har hört att det bildas samma hormon i hjärnan av choklad som av förälskelse…jag tycker det är mycket enklare att äta choklad jag….Cooloch så är det förmodligen billigare…

Loria
0

riktig choklad är antagligen bättre för figuren än förälskelsen med….

hemul
0

#7 Om man bara gör det för sexet då? Räcka ut tungan

Ella00
0

Hahhahahhahaaha….

smartmat
0

det ena utesluter väl inte det andra, varför inte kombineraHemlis

SolKerstin
0

Ok, du menar som ett motionspass..? Kan ju vara bra för flåset…Oskyldig

smartmat
0

njae, jag tänkte mer som….samtidigt…..andvänd din fantasiGenerad

Ella00
0

Hahahahaaaaaaaaa!!!! Underbart detta!! Räcka ut tungan

hemul
0

Jag har tänkt efter och kommit fram till att om man bara gör det för sexet bildas det samma hormon i hjärnan som när man äter fläsk! Kyss

smartmat
0

ja men tänk så mycket tråkigare att bara äta fläskRäcka ut tungan

(undrar om nån tycker att vi har spårat ur här)

hemul
0

Jag tycker att fläsk är det godaste som finns! Kyss

MillisB
0

Har köpt två 100g-kakor med belgisk choklad från Daskalidès,  en med 74% kakao och en med 85% kakao. I bägge produkterna är det bara följande fyra ingredienser: kakomassa, socker, emulgator och sojalecithin.

Näringsvärde på Côte d'Ivoire 85%:
Prot: 9,2g
Kolisar: 16,5g
Fett: 49,9g

Näringsvärde på Sao Thomé 74%:
Prot: 8,6g
Kolisar: 29,9g
Fett: 40,2g

Det känns som att detta är bättre näringsvärden (dvs mindre sockerkedjor) än för den svenska (och norska för den delen) chokladen, men är det bara en tro eller är det verkligen så?

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

hemul
0

Tycker det ser normalt ut för choklad med de cacaohalterna. Den billiga 70-procentiga de har på Lidl har 29 g kh (om jag minns rätt).

Doc
0

Den där 85%-iga verkar bara innehålla 12 energiprocent kolhydrater. Inte så illa precis, för godis Flört

74%-aren hamnar på drygt 23E% kolisar.

MillisB
0

Och den 85%-iga smakade gott också, inte alls så bitter som Lindts motsvarighet…
(Måtte ju smaka en liten liten bit…) Skrattande

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

MaMaMade
0

Ischokladtryffel:

50 g cocosfett
25 g smör
200 g choklad (jag anv 80%)
2 tsk 100% cacao

Den bidde mkt god o *rik*, det räcker m en åt ggn.

Dessi101
0

Hermesetas är bättre än Canderel, va?

Har bara Canderel hemma, men det kanske går bra att hälla i det i kokosbollssmeten istället för Hermesetas för en enskilda gång? :)

Dessi101
0

Slängde ihop ingredienserna på känn.. Tog lite för mkt kaffe så det smakade apa.. Innan jag tillsatte sötningsmedel that was. Nu smakar de hyfsat. Fast jag skulle vilja ha det riktiga receptet med mått haha :)