Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 3478 ggr
Mimsivimsi
0

livsmedelsverket

Jag har länge funderat kring vad de faktiskt sysslar med på livsmedelsverket.
Gick in och kikade lite på deras hemsida.
Hittade något mycket intressant. Under "expertgruppen för kost- och hälsofrågor" står följande text:

_Livsmedelsverkets Expertgrupp för kost- och hälsofrågor har en drygt trettioårig bakgrund och var urspungligen Socialstyrelsens medicinska expertgrupp för kostfrågor. 

_Är detta samma socialstyrelse som kommit med grönt ljus angående LCHF?

Alltså borde ju livsmedelsverket inte vara långt bakom heller, eller ska dessa två verk motarbeta varandra nu och leda folket med två helt motsatta kostråd?

En annan intressant text jag hittade på deras hemsida var följande:

Livsmedelsverket gör regelbundet kostundersökningar på olika konsumentgrupper. Dessa undersökningar ligger, tillsammans med Livsmedelsverkets näringsrekommendationer, till grund för våra råd och hjälpmedel om bra matvanor för olika konsumentgrupper, till exempel gravida, ammande, småbarn, skolbarn och äldre.

Kostundersökningarna visar att vi, både vuxna och barn, bör få i oss mindre mättat fett, salt och tillsatt socker, men mer kostfibrer. Det innebär bland annat att vi bör äta dubbelt så mycket frukt, bär och grönsaker samt fisk och mer fiberrika bröd- och spannmålsprodukter. Fetare kött- och mejeriprodukter bör ersättas av nyckelhålsmärkta varianter. Vi bör även äta hälften så mycket godis, glass, snacks, sötade drycker och bakverk, som alla innehåller mycket socker och/eller mättat fett.

Jag hittar inga rapporter på dessa "undersökningar" som gjorts, och inga vetenskapliga fakta som backar upp detta. Enligt denna text har några kundundersökningar gjorts och kostråden har baserats efter detta.

Kanske någon annan kan hitta något vettigt hos livsmedelsverket?

Vad gör tanterna och gubbarna bakom dessa kostråd egentligen? Sitter de i fikarummet och knaprar på sina GI bullar gjorda på fullkorn? Gör de något vettigt arbete alls?

Royalwithcheese
0

Ja, jag håller med! Jag vill också veta mer om denna "expertgrupp". Har de sjælva utnæmnt dig till experter!?

Fast ær det verkligen så att de sa grønt ljus åt LCHF? Det kænns inte som det ær riktigt accepterat æn!

Livsmedelsverkets Expertgrupp för kost- och hälsofrågor har en drygt trettioårig bakgrund Ja just det kanske dags før lite ungt fræscht blod, som ær lite mer øppna før nya røn?

Dora
0

Ledamöter till Livsmedelsverkets insynsråd utsedda

Ur nyhetsarkivet 2008-01-17

Regeringen utsåg i dag, torsdag, ledamöter till Livsmedelsverkets insynsråd. Tidigare har Livsmedelsverket haft en styrelse som nu ersätts av ett insynsråd. Det nya insynsrådet har till uppgift att utöva insyn i verksamheten och ge råd till generaldirektören.

Följande ledamöter har utsetts.

• Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap
  • Jacob Johnson, riksdagsledamot (v)
  • Gert Klötzke, adjungerad professor
  • Kristina Orth-Gomér, professor i samhällsmedicin
  • Sören Persson, vd i Svenskt Sigill
  • Gun-Marie Pettersson, länsråd i Gävleborgs län
  • Lena Reyier-Ingman, oppositionsråd (c) i Borlänge kommun

• Mats Sjöstrand, generaldirektör i Skatteverket

Livsmedelsverkets generaldirektör Inger Andersson är insynsrådets ordförande.
- Jag ser fram emot att få ta del av insynsrådets breda kompetens och ser den som ett värdefullt stöd för vår verksamhet, säger Inger Andersson."

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=20927&epslanguage=SV

Det börjar hända saker hos SLV

Margareta
0

Med tanke på alla olikheter vi ständigt hittar när vi jämför SLV's livsmedelsdatabas med Finlands http://www.fineli.fi så undrar man ju om de någonsin blivit granskade innan.

Numer pensionär i Nynäshamn

Tombola
0

Men detta tyder väl rimligtvis att regeringen anar ugglor i mossen och kanske har upptäckt att Livsmedelsverket inte är vad det borde vara?

I och med att det sitter lite politiker i detta råd så är det kanske inte helt omöjligt att det går att påverka något mer än om det bara varit en intern angelägenhet,,,,

Nu är nog inte Livsmedelsverket unikt i att må bra med lite nytt blod utifrån.

Inom skolan har det ju skett en rejäl uppryckning på sina håll då friskolorna har etablerat sig och på något sätt måste många flera instanser "ryckas" upp även om en funktion som Livsmedelsverket knappast kan privatiseras - men, det kanske är så att näringslivet har haft lite för stort inflytande i vad de sysslat med?

andreas0
0

#0, du kan läsa boken "pengarna kostråden ideologin" om du är interesserad av hur livsmedelsverket uppkom och vilken relation dom har till socialstyrelsen.

Isagel
0

#2 och #4 Tyvärr är det inte så att detta råd är inrättat pga regeringen "anar ugglor i mossen" eller vill hålla extra koll på SLV.

Vid årsskiftet genomfördes en förändring i regelverket för statliga verk som innebär att den gamla sortens maktlösa styrelser har ersatts av antingen mäktiga styrelser eller ännu maktlösare insynsråd. SLV har uppenbarligen blivit en sk enrådsmyndighet med insynsråd, dvs det yttre inflytandet på myndigheten har minskat lite till.

Jag är också förvånad över att SLV's insynsråd nästan bara består av politiker. Jag tolkar det som att regeringen anser att verkets roll är politisk snarare än baserad i kunskap. Annars borde de ha fått ett insynsråd med personer aktiva inom den del av samhället som myndigheten har att verka inom. Så har det i vart fall blivit i en mig närstående myndighet.

Skadlig
0

#6 är det kanske ett led i det att SLV ligger under jordbruksverket? Det i sig är ju ett väldigt politiskt verk och SLV:s självständighet från andra ekonomiska intressen har ju ifrågasatts tidigare.

AnnikaDahlqvist
0

Det faktum att det är politiker som ska "insyna" Livsmedelsverket ökar ju anledningen till att vi informerar politikerna om att Socialstyrelsen nu har bedömt att lågkolhydratkost är förenligt med Vetenskap och beprövad erfarenhet i behandlingen för diabetiker och överviktiga.

Politikerna bör då inte längre acceptera att informationen till befolkningen är uteslutande fettsnålt inriktad.

Det är ju orimligt att tänka sig att en kost som ger förbättrad hälsa för diabetiker skulle vara sjukdomsframkallande för friska!

gamlingen
0

Gert Klötzke gjorde leverpastejsmörgås åt mig nå´n gång på 60 talet. Jättegod! Pastejskivan lite snitsigt rullad och  med fett  -kanten  kvar. Oliver med insprängda sardeller. Allt låg vackert på ett salladsblad på en söt och go limpskiva men det är klart att det hänt mycket sedan dess! Insyna lät mysigt tycker jag och att insynsrådet skall utöva insyn över versamheten är väl helt i sin ordning. Tänk om vi finge insyn i medlemmarnas egen syn på vad som är rätt eller fel!!!

[Karro]
0

va intressant mimsivimsi, har inte grävt så djupt faktiskt men ljust det här med slv's kostråd och socialstyrelsen beslut om lchf kan ju bli liiiiite dubbla budskap faktiskt :)