Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 15578 ggr
bocco
10

Steka i olivolja

En toxikolog på Livsmedelsverket sa alldeles nyss på P4 att det skapas transfetter när man steker i olivolja. Jag har lärt mig att det bara är en myt (se westonaprice.org). Visst har väl toxikologen på Livsmedelsverket fel eller?

Wildrat
0

Transfetter vet jag inte om det blir men fettet förändras till det sämre. Det nyttiga fettet i olivolja är enkelomättade och fleromättade fetter och de tål inte uppvärmning.

Margareta
0

Jag har också lärt mig att man kan äta olivolja om man inte hettar upp den - den tål inte upphettning på samma sätt som tex smör eller kokosfett.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

De fleromättade fetterna oxiderar vid uppvärmning, vilket inte anses så bra. Studier på kineser som äter mycket friterat visar på en kraftigt förhöjd risk för tarmcancer då.
Om kroppen i huvudtaget tar upp dessa oxiderade fetterna vet jag inte, är lite tveksam till det!?
Jag tror inte man kan skapa transfetter genom uppvärmning av olivolja.

ullna
0

Jag har också läst att olivolja är bättre till sallader och att smör och kokosolja är bättre att steka i. Rapsolja tål också höga temperaturer men är tveksamt p g a omega-6 innehållet.

Pasi
0

Nä, rapsolja skall aldrig upphettas….för mycket fleromättat fett i det, runt 30%.

Lisabet
0

En gång för länge sedan (70-talet) lärde jag mig att man aldrig skulle hetta upp fleromättade oljor, men att olivolja består mest av enkelomättat fett, så det gick bra att steka i. Så det har jag gjort sedan dess.

Förstår nu att smör är bättre, men hur är det med enkelomättat fett, hur "förstört" blir det? Och vad händer egentligen?

(Enkla svar, på dagisnivå, så att jag hänger med.)

Pasi
1

Fleromättat fett oxiderar 10ggr så lätt som ett enkelomättat som oxiderar 10ggr så lätt som ett mättat.Flört

Wildrat
1

oxidera = härskna

bocco
0

Jag mailade till Livsmedelsverket och frågade. Här är svaret:

---

Hej!

Du hörde nog alldeles rätt, men samtidigt sa toxikologen (jag) att det bildas lite transfetter (betoning på lite) vid upphettning och att det inte är ett hälsoproblem.  Samtidigt sa jag också att det finns mer transfetter (och mättat fett) i animaliskt fett. Att man har sagt att det inte bildas transfetter vid upphettning av veg. fett beror nog på att mängderna är så låga så man har negligerat dem.

Med vänlig hälsning,
Lilianne A Zetterberg
Upplysningen

---

Wildrat
0

#9 Mmm men samtidigt är transfetterna i smöret naturliga medan de som blir i upphettad olivolja och processade vegetabiliska oljor är onaturliga. Skulle välja smör iaf…

FrankN
4

Lilianne Zetterberg försöker likställa naturliga transfetter i kött och mjölk från idisslare med de industirellt framställda transfetterna i margarin.

1. Tranfetter bildas inte vid uppvärmning av oljor. Däremot bildas andra otrevliga föreningar. Men varför envisas med att steka i oljor, när det finns smör?

2. Sammansättningen av de naturliga transfetterna är annorlunda än de industriellt framställda. Att sammanblanda dem är bara Livsmedelsverkets taktik för att slippa förbjuda de industriellt framställda transfetterna. Livsmedelsverket sitter i knäet på margarinindustrin.

3. Naturliga transfetter är nyttiga. Av dem bildas t.ex. den nyttiga fettsyran CLA.

4. Industriellt framställda transfetter är årsbarn med hjärt- och kärlsjukdomarnas ökning. De ökar blodets benägenhet att levra sig, höjer insulinet, ökar risken för diabetes, minskar fettinnehållet i modersjölk, försämrar barnets förmåga att se skarpt,  minskar födelsevikten hos nyfödda, minskar testosteronhalten i blodet hos män och försämrar spermakvaliteten. minskar mängden omega3-fettsyror i hjärnans membraner,m.m.

Margareta
0

Tack FrankN för att Du kommer till oss och miniföreläser - då förstår fler vilken tillgång Du är och blir sugna att komma på dina föreläsningar!

Du får gärna komma med en hel artikel i ämnet om du vill!!

FrankN
0

Tack för inbjudan, Margareta, men just nu är jag upptagen med förberedelser för min föreläsning om LCHF och idrott i Göteborg.

Tyvärr har KiF-arna i Göteborg inte visat något intresse för den ännu. Det är annars ett gott tilfälle att nästan gratis (50 kr) få sig detta till livs.

Vi måste erövra idrottsrörelsen och sprida budskapet om den fettrika kostens fördelar också inom den, om vi ska vinna slaget om kostråden.

Framför allt blir idrottsrörelsen en väg att nå ungdomarna.

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller med Dig Frank och därför är det bra om vi får lov att putta fram även Dig som affishnamn inom LCHF-rörelsen.

Du är den som kommer att nå fram till dessa ungdomar - men då måste vi kunna marknadsföra dig på något vis. Det är inte lätt att veta vilken kunskap Du sitter på bara av att läsa ett par inlägg på KiF och andra bloggar.

Du för en alltför anonym tillvaro - utom för oss som haft förmånen att lyssna på dina föredrag under Hälsodagarna. Jag själv visste ju inte ens att Du "fanns" - förrän Bosse började annonsera om Ditt namn. De andra tre "författarna" har ju haft andra sätt att marknadsföra sig med sina böcker - än vad Du har och det är lite trist - inte för dem så klart - men för Dig.

Därför vore det nog bra i PR-syfte om Du skrev en artikel vi kunde pusha för bland våra 2000 medlemmar och okänt antal tjuvläsare. Du behöver så klart inte göra det förrän Du har tid.

Andreas och Annika tar ju så klart in det på sina bloggar också - och då når vi jättemånga direkt.

Både min man och jag sa efter första Hälsodagen att Din föreläsning var jättebra och framförallt med ny kunskap för oss - om alla fetterna.

De andra tre föreläsarna går ju att läsa om i böckerna och då blir det av naturliga skäl inte lika mycket nytt att höra dem "live" - fast trevligt ändå förstås. Det är alltid lika fascinerande att se lilla nätta Annika som ser ut som hälsan själv och Sten Sture i de stora byxorna och nu sist Lars-Erik med Innebandybollen.

Ni gör ett så bra jobb och vi måste få ut mer information - så att ni får komma ut och föreläsa oftare. Än så länge är det bara en exklusiv skara som fått vara med om detta och det är trist.

Jag slänger in en bild från i höstas .

Kif:arna blir kanske avskräckta av att det är för "sportig" touch på den här föreläsningen eller vad tror du? Intresset finns alla gånger.

FrankN
0

Tack för de vänliga orden, Margareta!

Föreläsningens första del handlar enbart om kosten och den blir på c:a 1,5 timme, dvs längre än den tid jag brukar ha till förfogande i Stockholm. Den som i första hand är intresserad av just kosten har därför mycket att hämta.

Den andra delen handlar alltså om fördelarna med LCHF när man ska prestera inom idrotten. Den delen blir ungefär lika lång och jag tror att den kommer att uppfattas som nydanande.

Många av oss möts ju av argumentet att man inte kan äta LCHF och prestera bra, utan måste äta mycket kolhydrater. Jag framför budskapet att om man verkligen är inriktad på att prestera bra då är LCHF det rätta alternativet.

På köpet får man en vidunderlig hälsa!

FrankN
0

Nu har jag gjort om presentationen av föreläsningen på hemsidan:

http://www.livlinan.eu/html/evenemang.html

Hoppas det blev bättre så!

Margareta
0

Jättebra Frank - Nu skall vi bara pusha lite också!!!

Dora
0

Hej Frank!

Har du några planer att besöka Södertälje? Jag har varit med dem 2 sista konferenserna i Stockholm, Jag tycker att du är en jätte bra talare, vägvisare i fettfrågan.

Här i Södertälje har vi Sydpoolen (badhus) och Nautilusgym, dit jag går och tränar när jag hinner. På deras anslagstavla hänger en artikel om att man kan gå ner snabbare i vikt om man äter fett, smör.mm. Så dem är inte emot lite fett. :)

Dem kanske skulle vara intreserade att få dit någon som kan ge bra info om hur vanlig folk, unga och som gamla kan få det bästa resultatet med mat som en del av bra träningsresultat.

Jag är lite orolig om min son som är 17 år och tränar där varje dag, och som har börjat äta en massa pulver, mest kolhydrater innehåll, samt protein för att öka i vikt och muskelmassa.

Jag är orolig att han äter alldeles för mycke protein, som kan ge skada senare. Nu för tiden han har börjat med att äta äggen rå. Så mina ägg bara försvinner från kylen som jag har köpt för att själv ska kunna äta LCHF. :)

Enligt hans "polare" som ser biffig ut ska han äta upp sig med massa pulver samt ägg och självklart mammas goda mat. Eftersom han är glutenintolerant och jag kör min LCHF, äter han också LCHF.

Tillbaka till Södertälje….. ska jag undersöka om Sydpoolen/Nautilus gym skulle vara intresserade att ha en föredrag till sina medlemmar med dig som talare eftersom läste jag att du skulle hålla föredrag i Göteborg?

hälsningar Dora

Denna kommentar har tagits bort.
FrankN
0

Hej, Dora!

Jag besöker gärna Södertälje om någon står för arrangemanget.Det kan ju vara gymmet, badhuset, något studieförbund eller någon annan.

Jag tycker inte det känns som något problem att din son äter mycket ägg. Äter han LCHF slipper han ju dessutom de påfrestande bulkningarna och deffningarna. Pulvren med kolhydrater och återhämtningsdryckerna är däremot av ondo.

Däremot är det nog knappast nyttigt att han kommer in alltför mycket i muskelbyggarsvängen. De tränar ju för att bli stora, inte för att bli starka. Biffigheten kan med tiden bli en oerhörd belastning på hjärtat och dessutom är ju risken stor att man dras in i svängen av förbjudna preparat. Visst kan man träna på gym och bygga muskler, men blir det ett mani kan det leda snett.

stallostby
0

#5  Annars säger ju alla kockar tex att rapsolja är bäst för upphettning och smör sämst men jag antar att det bara är ur steksynpunkt.

Transfetter (härdat?) och oxiderat (upphettat el härsket?) vill vi väl inte ha..?

Wildrat
0

Kockarna brukar väl gilla smör bäst och olivolja som tvåa?

Mervi
0

Jag stekte min kottletter i kokosfett idag. Blev jättegoda.

Margareta
0

Jag har inte stekt i kokosfett så ofta eftersom jag tycker det sprätter - men det vart jättegott.

Wildrat
0

Det ger en lite speciell smak, lite sötare eller rundare… Och så löddrar det när man steker Skrattande.

reamdn
0

Funderar nästan på att ta tåget till göteborg (bor i norrköping) för att komma och lyssna.

Edit: Kollade lite priser på SJ's hemsida och kom fram till att det gör jag inte alls.

Margareta
0

SJ måste ha vrålhöjt priserna - jag betalade 95 kr enkel för resa Sthlm-Skövde i somras - nu kostar det flera hundra.

Tidigt bokat i båda fallen…

Medlem
0

Är rapsolja farlig när man friterar i den?

Pasi
0

#28 - Ja, troligen. Bättre att fritera i kokosfett!

catale
0

Kände mig träffad av Franks kommentar om att KiF-arna i Göteborg inte verkar vara intresserade… Generad

Jag är KiF-are i Göteborg och har nu anmält mig till föreläsningen! Ska försöka få med mig min LCHF-nyfrälsta kompis också.

Lyssnade på Frank på Hälsans hus, och bättre pedagog och "peppare" får man leta efter.

Medlem
0

#29 Jag vet inte var jag läste att rapsolja är bäst av alla oljor eftersom den tål upphettning. Jag kanske har fel, måste söka efter info.

FrankN
0

Hej, catale!

Tack för det vänliga omdömet.
Jag rodnar av blygsel.    Generad

Roligt när någon tycker att man lyckas…

stallostby
0

smör är ju hopplöst att steka i …skvätter ju hej vilt. Det får bli flytande smör & rapsolja (som borde heta rapsolja och lite smör) och ev en klick äkta smör på slutet "för den goda smakens skull"

Wildrat
0

#33 Smör skvätter väl inte? Olja skvätter mer, kokosoljan är hopplös särskilt när man blandar med baconflott…

Smör och rapsolja innehåller en massa mer än bara rapsolja och smörolja (8% smörolja i flaskan). Gör eget genom att blanda smör och olja själv, 50/50 borde väl funka…

kickelina66
0

Vad gör man om man inte tål mjölkprodukter? Hela vår familj är känslig för mjölk. Mina båda barn är mjölkproteinallergiska och då går det absolut inte med smör.

Vad är det näst bästa alternativet om man inte kan använda smör? Vilken olja/fett ska jag då välja? Just nu använder jag rapsolja men vad jag förstår av diskussionen ovan är det inte alls bra. 

Nu är förvirringen total.

Lasselars
0

I vissa butiker kan man köpa ister som funkar väldigt bra att steka i. Vet dock inte om det fettet är lika bra som att göra själv vilket jag vet att många här på KiF gör.

Tizia
0

Kan ju även steka i allas favorit kokosfett Skrattande

Wildrat
0

#35, kokosfett och ister. Jag använder rapsolja ibland men allt mindre. Om du vågar kan du testa ghee, det är smör som man kokat och silat bort proteinet på.

kickelina66
0

Jag som nyligen har slängt en förpackning kokosfett som ej blev använt till jul. Har alltid trott att kokosfett är ett dåligt fett. Jag får nog ta och tänka om och prova.

stallostby
0

#34…jasså smör skvätter inte!!!!! nähä..då lever vi i två olika världar..

Mimsivimsi
0

#21 o #22
min sambo e kock och han steker alltid i smör! Cool 
(o gör såser på grädde)

Jennix
0

Jag har börjat steka på lägre värme, då stänker det mycket mindre. Min erfarenhet iallafall. :) Oavsett olja eller smör.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

magma
0

Här stänker också smöret! Ska göra slag i saken någon dag och göra ghee igen, det var sagolikt att steka i…