Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 2971 ggr
Jennix
0

kommentar om motion vs kost

Jag såg nåt program på TV4 häromdan, där två grabbar satt och snackade om hälsa, motion och kost eller nåt sånt. Minns inte direkt vad det handlade om egentligen, men ena killen, Paolo Roberto, säger i förbifarten "att gå ner i vikt gör man med kosten, inte med motion" eller nåt liknande.

Detta hade ju inte direkt med LC att göra, men eftersom så många har missuppfattningen att man går ner i vikt av motion så var det lite intressant att höra. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Thomas_Jansson
0

Jag känner igen detta och han har rätt1

Pasi
0

Japp!

reamdn
0

äter man rätt borde väl man gå ner i vikt av motion? Okej om kroppen kompenserar med extra hungerskänslor, men då måste du ju äta mer också. En annan sak om man är kolhydratätare och försöker motionera samtidigt som man kaloribantar, så man bränner bort musklerna och sänker sin passiva förbränning. Klart fysisk aktivitet bränner kalorier, det kommer vi inte ifrån. Så jag tycker det är fel att säga att man INTE går ner i vikt. Men det är inte en lämplig metod för långvarig och ihållande viktminskning, det tycker jag är ett bättre uttryck.

NancyAlke
0

Hur det nu är, så är det alltid viktigt med motion, även om man inte går ner i vikt av den, det får vi inte glömma.

kickelina66
0

Motion  har många andra fördelar än bara viktminskning. om man har mer muskler och bättre syreupptagning så orkar man mer. livet blit lite lättare att leva. för mig är det viktigt att både minska i vikt och få bättre kondition och styrka. Men jag går inte ner i vikt genom att bara motionera.

Royalwithcheese
0

Jag gick ner rætt mycket med motion men då snackar vi etrem træning + no food i princip. Och nu ær kilona tillbaka, och med ett par kompisar också, vælkomna..

Har hørt en del om att intensiv træning inte ær bra før viktminskning? Att man blir stressad och højer kroppens kortisolværde = økad fettlagring? Att man dessutom får økad aptit och æter mer æn vad man har førbrukat. Vad sæger ni om den teorin?

Så igår nær jag åkte længdskidor i ca två timmar var inte till någon nytta, tværtom det hindrar min viktminskning? Neej jag vill inte tro att det stæmmer, man kan væl inte bli fet av att træna!?

Pasi
0

#6 - Beror på hur mycket träning man pratar om och hur resp kropp reagerar….och på hur stressigt liv, svängigt blodsocker samt sömnkvalitet personen har. Många faktorer att ta hänsyn till.
Men överträning kan definitivt ge så pass mycket kortisol att muskler försvinner och ersätts med fett. Men 2 tim skidåkning skall väl knappast tolkas som överträning!?Räcka ut tungan

Mimsivimsi
0

jag tror träning är bra för alla eftersom många har väldigt stillasittande liv. Då menar jag inte att man ska intensivträna dagligen utan försöka föra in mer rörlighet i vardagen, och sedan om man känner för det, träna på gym/jympa/spinning/simning/ridning/kampsport osv just för att det är kul och man känner sig pigg och glad efter träning!

odezza
0

Min väninna, som har bott i USA och käkat lchf i 11 år, berättade för mig att innan hon började med lchf, så hade hon försökt få kontroll på vikten på traditionellt vis, dvs med mycket kolisar, lite fett och mycket träning på gym… så som man "ska" göra, alltså…

Det ledde för hennes del till att hon förlorade allt underhudsfett, vilket idag gör att hon är torr i huden, rynkigare i ansiktet än vad hon borde ha varit (enligt henne) och att hon alltid känner sig frusen. 11 år med lchf har inte kunnat bygga upp underhudsfettet igen… 

Nu är jag ingen motståndare till motion, detta var bara ett exempel att träning och mycket kolisar och lite fett inte är en så särskilt lyckad kombination…

"still lost in space and time"

Royalwithcheese
0

Pasi: Nej vi kan nog vara øverens om att ett par timmar skidåkning inte ær øvertræning ;) Alltså: Det om kortisol gæller vid øvertræning och inte "vanlig" træningsdos.

Kan passa på o fråga dig en annan sak du allvetande Pasi. Jag vet att stress kan påverka viktminskiningen. Men vilken grad av stress pratar man om då? Ær det sådan riktig stress som gør folk utbrænda osv. Eller æven "lættare" stress om du førstår hur jag menar? T.ex. om man har ett jobb med lite extra fart i.

Mimsi: Ja håller med dig helt. Kroppen ær gjord før rørelse och inte att sitta framfør datorn dagarna i ænda! Træning utger æven endorfiner, som man mår bra av! Bættra att få dem från træning æn från choklad..

En annan førdel med træning - Nær blir man oftast sugen och æter før mycket, før dåligt? Jo, på kvællarna i soffan framfør teven. Om man ær på ett spinningspass så ær det inte så lætt att baka en kladdkaka och trycka i sig før att man ær sugen och uttråkad..

WiktZac
0

Motion ger inte (mer) viktnedgång

Det visade sig att de som bara bantade gick ner lika mycket i vikt som de som både bantade och tränade. Båda grupperna förlorade omkring 10 procent av vikten, 24 procent av kroppsfettet och 27 procent av bukfettet.

Källa: http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1006848,00.html
(Bättre länk, eng )

Gary Taubes excellenta artikel 'The Scientist and the Stairmaster - Why most of us believe that exercise makes us thinner—and why we're wrong':

This is not to say that there aren’t excellent reasons to be physically active, as these reports invariably point out. We might just enjoy exercise. We may increase our overall fitness; we may live longer, perhaps by reducing our risk of heart disease or diabetes; we’ll probably feel better about ourselves. (Of course, this may be purely a cultural phenomenon. It’s hard to imagine that the French, for instance, would improve their self-esteem by spending more time at the gym.) But there’s no reason to think that we will lose any significant amount of weight, and little reason to think we will prevent ourselves from gaining it.

T o m Banting visste att mer motion = mer sug och överätning.

//Zac

Pasi
0

Royalwithcheese - Till att börja med så måste stress definieras som något som försigår i våra sinnen eller kropp och inte "att det är mycket att göra", då det (kortisol) är något som bara påverkas av vårt psyke, blodsocker eller av kroppslig utmattning/ansträngning (t ex träning).Flört

Hur mycket stress som sedan behövs för att ställa till det skiljer väldigt mycket från person till person….så det handlar mest om att vara medveten och vaksam så man lär sig förstå sin egen kropp. Detta är även något som ändras över tid.
När jag var yngre (och inte hade blivit utbränd) så kunde jag klara 14 timmars arbetsdag, 5 timmar sömn och dålig ekonomi över längre tid utan problem. Det klarar jag inte idag utan är väldigt känslig för kortisol och stress och minsta inre oro påverkar vikt, sömn och välmående.Fundersam

Kortisol utsöndras alltid….och träning höjer alltid kortisolet, men påverkar även andra hormoner (speciellt GH, uppbyggande) som motverkar kortisol….därför gäller det att helst höja GH så mycket som möjligt men kortisol så lite som möjligt. Man kan kort säga att träningsvolym påverkar kortisol mest medans intensitet/ansträngningsgrad påverkar GH mest.
Så ett 2 timmars skidpass som är lugnt och fint har ingen negativ effekt på en frisk människa. Skulle passet vara intensivt/mkt ansträngande så får man se till att kroppen får tillräcklig vila innan nästa stressande aktivitet.Glad

Jennix
0

Träning och motion är bra, det bygger muskler, det är bra absolut! Men man går inte ner i vikt av det. Det är det många tränare som säger, men ändå finns det en stor fördom att man går ner av att träna.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Motion är bra för kroppen. Och även för vikten, när man är duktig och motionerar så tänker man även ganska mycket på vad man stoppar i munnen.  Men jag har ingen övertro på motion som "bantningsmetod".

odezza
0

Jag ser det så här: När man har hållit på med LCHF ett tag, så blir man så pass pigg och aktiv, att det blir svårt att avhålla sig från att motionera!

Vilken nivå man hamnar på, är dock säkert individuellt… personligen föredrar jag att kroppsarbeta (ved, gräsklippning, mm) istället för att motionera…

"still lost in space and time"

PiKaWe
0

#5 Håller med fullständigt!

Dessutom är träning livsnödvändigt för såna som jag som har gått sönder massor (rygg, nacke, handleder osv), tack vare träningen kan jag funka som en (någorlunda Flört) normal människa i vardagen, sitta vid datorn, bära hem matvaror, leka med barnen osv osv.

venuseva
0

Kroppen är gjord för att röra på sig. Precis som maskiner behöver den tas om hand och smörjas och göras ren och köras dagligen. Sitta still eller ligga ner är pest och pina, näh, en promenad gör gott om man kan gå vill säga. Flört

Mimsivimsi
0

jag tror inte heller träning är viktigt för viktminskning. Men det finns så himla mycket andra hälsofördelar! Och med det i bakhuvudet blir det faktiskt roligare att träna, om man tränar för att gå ner i vikt blir det tråkigt (och det funkar ju ändå inte), men om man tränar med målet att må bra så blir det roligt!

Å andra sidan tror jag att när man nått sin målvikt så är träning bra för att forma kroppen och "spänna åt huden"..