Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1771 ggr
Medlem
0

5gr kolisar

Vad är det man äter under dagen som bara innehåller 5gr kolisar och hur mycket? Kan ni som äter så mycket ge ett exempel på hur ser er mat ut?

Tacksam för svar

Dessi101
0

Mycket kött! haha ;) Behöver också råd och förslag på menyer, som helst inte innehåller så mkt mejeriprodukter.

Medlem
0

Hehe du menar mycket fett Räcka ut tungan

umbra55
0

rena proteiner, ägg, helfet ost (om man tål det) och sen får man räkna!
Kaffe tex innehåller ca 1 g kolhydrater per kopp! Så är du en kaffemoster bör du kanske minska kaffekonsumtionen, för krooppen struntar i vart kolhydraterna komerifårn- de gör om dem till socker/glukos i alla fall.

Kolla in detta "uppslagsverk" och håll räkningen på  kolhydrater. (om just DU kan strunta  de icke digerstivbara kolhydraterna eller ej, det verkar vara olika från person till person.)

Själv tar jag lite spenat, lite blomkål, nån rädisa, några färska champinjoner. That´s it.

Perla
0

Vad är digererbara kolhydrater?

Hur mycket fett och många ägg kan man äta utan att höja kolestorolet?

Mona-Stina
0

Frukost: 2 hårdkokta ägg mosade i ca 30g smör, te med kokosolja.

Lunch: Köttfärsbiffar, lax, eller någon fågel serverat med aromsmör. Te med kokosolja

Middag: Röra av räkor, ägg, majonäs och champinjoner. Te med kokosolja.

Wildrat
0

Ägg innhåller kolhydrater, både vitan och gulan, mjölkprodukter innehåller kolhydrater och både kaffe och the innehåller kolhydrater.

Något att tänka på om man vill begränsa mycket…

venuseva
0

www.minmat.net kan du lägga in vad du äter, men SLV:s siffror kan man ifrågasätta. Fineli.fi har andra värden i bl a nötter som jag jämfört.

Ulf-S
0

#4: Digererbara = smältbara, alltså det faktiska innehållet som vi kan tillgodogöra oss.

Anders-S
0

#3 Dricker två liter svart kaffe om dagen, minst. Det blir totalt 6 g kolhydrater enligt Fineli.  Om jag nu inte åt någonting alls skulle förstås energiprocenten för kolhydrater bli hög men annars tycker jag nog att effekten av kaffedrickandet är försumbar. Man äter ju inte sumpen eller filterinnehållet heller så det är ju bara det som löst sig i vattnet man får i sig.  Tror det som en del blandar i kaffet har betydligt större betydelse, grädde, mjölk, gräddersättning, smör, ost, kokosfett, socker, sötningsmedel…

Medlem
0

#5 Tack nu är jag med och förstår på ett ungefärligt sätt. Tack :-)

Snabbkaffe innehåler fler kolisar än vanligt kaffe, stämmer det? Jag dricker Nescafé snabbkaffe cirka 2-3 muggar/dag.

Perla
0

Tack för att du tog dig tid att svara.

Jag är nybörjare på LCHF så det är mycket som ännu är helt obegripligt för mig. Det ser ut som att det är mycket som man behöver veta innan man kan köra igång… :)

Jennix
0

#11  Perla, jag tror denna sida kanske kan vara nyttig för dig? :)

http://www.kostdoktorn.se/?page_id=144

Sök gärna här också, på ord som nybörjare, så kanske du kan hitta lite enkla råd. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ulf-S
0

#11: Inga problem.

Egentligen är det inte så svårt… Saker som kött/fisk/ägg eller liknande ger protein, sedan fyller du på med fett som t.ex. smör eller kokosolja. Komplettera ev. med lite grönsaker som växer ovan jord. Klart! 

Glad

Just ja, apropå kolesterolet: kolesterolnivåerna i kroppen påverkas inte särskilt mycket om vi äter kolesterol. Kroppen tillverkar själv eget kolesterol (erftersom kolesterol faktiskt är livsnödvändigt) och sänker sin produktion om vi ökar intaget.

För övrigt är överdrivet sockerintag kopplat till höga kolesterolnivåer, inte fett/kolesterol. 

Vilken kolhydratnivå man vill lägga sig på är också individuellt, det finns de som vill äta så nära noll som möjligt, medan andra frossar i grönsaker och grädde. Det gäller att prova sig fram till vad som passar just dig bäst!