Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1003 ggr
birkir
0

HJÄLP!

Detta är sista försöket… Jag har provat allt. Min sambo har kraftig diabetes och vi har båda övervikt ( över 100kg). Jag provade hans diasbetessköterskas kostförslag enligt "Karlshamnsmetoden" (nästan inga kolhydrater) och det fungerade så länge jag orkade hålla på med vägningen av maten. Vi måste båda verkligen göra något åt vår hälsa (ledbesvär och problem med blodtrycket). Har någon av er förslag på hur vi skall komma igång och då framförallt då på lättgjord mat, då vi båda har arbete som inte möjliggör egen lunchlåda? Jag är tacksam för alla tips som kan hjälpa oss att må bättre och dessutom bli lite "mindre" i omfång. Tack på förhand!

NancyAlke
0

Börja med att sätta er ner och läsa in er på grunderna för LC kost, det är väldigt enkelt när man kommit på själva "tricket".

Till vänster har du en rullmeny. Om du klickar på fliken Artiklar och rullar ner, så hittar du både artiklar om denna kost, inköpslista och recept.

På fliken forum kan du också rulla ner och finna en massa recept uppdelade i kategorier.

Kostdoktorn har en nybörjarsida under konstruktion, där hittar du också en massa matnyttigt.

Börja med att läsa på det, det bör ligga nära Karlshamnsmodellen men utan vägning om man säger.

Sedan är det bara att skapa en tåt här på forumet under medlemmar, där kan du skriva om hur det går och ställa frågor… vi är många som vill hjälpa till …

Skogiz
0

Hej och välkommen. Jag tycker att det låter som om ni hamnat alldeles rätt. Och matvägningar är det inte många här som sysslar med. Glad

Alla ni andra får slå mig om jag är tjatig på nykomlingarna men jag vill rekommendera Sten-Sture Skaldemans bok "GI-noll" och/eller hans "Ät dig ner i vikt". Ni kommer att få så många tips ni vill här på sidan, men det blir så överskådligt och bra att läsa en bok.

Vill tillägga att jag själv gått ner nästan 30 enkla och smärtfria kilo med LCHF  (sedan mars -07) och även om jag aldrig haft diabetes så har jag blivit fantastiskt mycket friskare.

Lycka till! 

Edit: Äh, vad snabb du är NancyAlke… Jag trodde jag var först!

NancyAlke
0

Måste bara säga en sak till, fantastiskt att ni fått lågkolhydratsråd av diabetessköterskan, då har ni ju ytterligare en person att vända er till med frågor.

molana
0

Du har hittat till det bästa stället som ger svar på det mesta.Läs artiklarna och nybörjartrådarna.Du skriver inte hur länge Ni har försökt med den här dieten.Så då vet jag inte hur mycket Ni kan om den.

birkir
0

Tack för tipsen. Jag har köpt de rekomenderade böckerna på nätet ikväll. Skall läsa dem noga från pärm till pärm! Hoppas mycket på detta "sista försök"…

magma
0

Välkommen hit! Du har redan fått flera bra svar, så jag har inte så värst mycket att tillägga:)

Eftersom ni båda har diabetes, så skulle ni antagligen må bra av att inrikta er på grönsaker som växer ovan jord (med max 5% kolhydratsinnehåll), fett som smör och cocosfett samt kött, skaldjur, ägg, fisk. Jag tycker mig se både här i en del inlägg och på min pappa- som har typ 2- att mjölkprodukter som creme fraiche, vispgrädde, grädfil och dylikt är lite knepigt, speciellt för diabetiker, att kunna äta och ändå gå ned i vikt. Själv behöver jag minimera dem för att gå ned i vikt, trots att jag inte har diabetes.

Gå gärna till www.calcounter.se och ladda ned det programmet, så har ni en hel del hjälp där med olika livsmedels innehåll.

Medlem
0

Välkommen, ni har hamnat på rätt ställe. Jag är också ny här och har gått ner 2kg under 8 dagar så det finns en lösning.

Lycka till Skrattande

Tilda-T
0

Eftersom ni är diabetiker så kom bara ihåg att hålla koll på blodsockret. Sänkningar kan komma väldigt fort på den här kosten , så tar ni insulin måste ni minska det i takt med blodsockersänkningarna.

Själv har jag på ca 2 mån fått tagit bort nästan allt insulin, idag har jag bara metformin på morgonen.

Lycka till och välkomna till en härlig saijt hoppas ni ska trivas här!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Mervi
0

Välkommen båda två. Ni har fått många råd redan så jag önskar lycka till.