Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 816 ggr
Stenbockstjej
0

Hjälp till mannen

Hejsan.

Jag och min man äter Lchf sedan juldagen. Jag har inte så stora problem med kosten utan det är värre för min man. Han har gått ner 3 kilo hittills, han behöver inte gå ner alls utan äter detta i hälsosyfte. Sen är han ofta hungrig eller sugen, och jag har inga bra tips vad han kan äta då, har letat recept här men mycke innehåller choklad vilket han inte gillar. Och hur ska han ändra kosten för att inte gå ner mera? Sen har han ofta halsbränna sen vi började med denna kost, vad kan det bero på, och vad ska han göra åt det?

Jag vill inte att han ska ge upp den här kosten då jag tror att den är bra för han i slutändan, men jag vill ju inte heller att han ska gå å va sugen å hungrig ofta, vill ju att han ska må bra.

Hoppas ni har några bra tips åt mej. Är så glad att denna sida finns där man kan få hjälp med alla frågor som dyker upp.

Åsa

Wildrat
0

Om han är hungrig så äter han för lite. Antingen behöver han större protioner eller äta oftare. Ett "mellanmål" måste inte vara som när man äter kolhydrater utan kan vara en köttbit , en burk makrillfilé eller liknande. Efterrättsrecepten är tänkta till just erfterrätt, nåt att förgylla en måltid med, inte mellanmål.

Halsbrännan kan vara att han äter för mycket kolhydrater… Svårt att veta när jag inte vet vad ni äter :)

Om han gillar smör och ost kan han äta potkäs eller bara ostrullar med smör… Smörgåsen utan bröd!

Rita-S
0

Jag skulle tipsa om att äta mer för honom kanske fördelat på mer. Ostbitar, paprika, pottkäs med skinka runt o så kan va goda mellantugg:)

Jag serverar ofta mellis till min mann som kan bestå av några eller alla av: Bitar av olika oster, hårdost, brie o så, strimlad paprika i flera färger, bitar av köttpålegg rollat runt pottkäs, bitar av salamikorvar snåla på kolisar, kokad ägg i halvor, underbart lätt att äta och han älskar detta!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lasselars
0

Om man känner sig sugen kan det bero på att man helt enkelt ätit för lite, eller att man äter för mycket kolhydrater som ju kan ge sug på mer.

Har också fått för mig att man kan bli hungrig/sugen om man har brist på något ämne, kanske kan va värt att testa någon multivitamin/mineral tablett. Själv kör jag med Mivitotal tabletter.

Tips på mellanmål

Salami (riktig, utan tillsatser och socker), torkat renkött. Ost. Pannbiff som äts med salladsblad runt.

Deviled eggs, koka ägg, dela, blanda gulan med majonäs och lite tabasco (testa även vitlökstabasco och chipotletabasco som har en god röksmak) och sätt tillbaka "gulan". Gör man en laddning sånna kan man ju gå och nalla ett par när man blir sugen, eller kanske äta dem till lunch.

Ägg med chreme fraiche eller majo med rom och räkor ovanpå. 

Tapastallrik med lite torkad skinka, ost, kanske någon oliv, chorizo, bredbar fetaost på gurkplattor (som kex). 

Cheese-sticks, skär ost i 1cm tjocka 5cm långa "pinnar", pensla med äggula och rulla i pulvriserade fläsksvålar eller "pulverparmesan". Stek i mycket fett, tänk frityr.  Använder man  fläsksvålar kan det vara bra med en lite smakrikare ost. Ett tipps är att stoppa dom i frysen ett tag så att osten är kall inuti, då får man fastare sticks.

Annsta
0

Ost i olika former är toppen som snax. Funkar alltid.