irländsk köttfärs
hej på er
det här är mitt första inlägg,har läst här ett bra tag nu
nu till min fråga,, köper ni irländsk köttfärs?
jag ska erkänna att jag är lite rädd för att köpa den,,,men jag ska in till luleå i morgon och dom hade köttfärs för 29,90 så jag vill gärna höra era åsikter om det.
Vad skulle det vara för fel på den? Köp på bara.
Jag har inte hört om något problem med irland, men det nu har varit det så är nu den bästa tiden att köpa därifrån, för i så fall är kontrollerna mycket striktare än vanligt så man kan vara säker på att det inte är något fel. Har det varit något speciellt som jag har missat, eller är du bara misstänksam mot irländskt kött i allmänhet?
det är bara det att jag är misstänksam mot kött som är producerat utanför sveriges gränser
jag har börjat köpa naturkött från brasilien och det var av utmärkt kvalitet på det
nu ska jag gå och kolla på annika på rapport
Hej och välkommen sussilo!
Jag köpte irländsk köttfärs i lördags (t o m från en av de där ICA MAXI- butikerna ni vet, som är som omtalade för - just det ja) och gjorde Schweizerfärs (smaskens, kolla under Recept på färsrätter). Det smakade härligt!
Jag föstår hur du resonerar, så gjorde jag själv förut. Men det handlar inte bara om VAR korna är uppfödda, utan också VAD de får att äta. Här i Sverige är det tyvärr större risk att de får spannmål i födan istället för det artriktiga gräset - vilket medför kanske inte hälsorisker, men sämre Omega-kvot, t ex.
Här på forumet finns massor med folk som kan det teoretiska vad kor bör äta för att vara nytigast för oss, de kommer säkert att svara omsider. Men jag har gjort mitt val efter att ha läst igenom den informationen: jag äter helst kor som har ätit gräs.

Jag tror det är många som har invändningar mot irländskt kött med hänvisning till galna kosjukan som härjade i england och irland under mitten av 80-talet.
Det var mycket länge sedan något fall rapporterades där och snarare är det väl så att om nån har lärt sig läxan så är det nog dom
Dom har numera rigorösa kontroller för att nåt liknande ej ska upprepas.
Det senaste rapporterade fallet av galna k.s. var väl för övrigt i Sverige
.
Som LatMask skriver så betar djuren fritt där betydligt mer än våra svenska "broilerdjur".
Dom går på naturbete åtminstone nio månader om året
Därför har irländskt kött en betydligt bättre sammansättning av fettsyror och är faktiskt ett betydligt nyttigare alternativ än våra egna inhemska kossor.
Intressant, då skulle alltså den irlänska färsen vara nyttigare än den svenska, inte bara bättre för plånboken.
Och också bättre ur ett etiskt perspektiv? Ju mer kossorna fått gå ute desto "snällare" är det väl?
Så länge sedan de hade smittade kor är det inte… Men jag köper också irländsk färs.
http://www.agriculture.gov.ie/index.jsp?file=areasofi/bse/bse_confirmations.xml
Dessutom tillåter de köttmjöl i fodret igen (when will they ever learn…). Har tappat bort länken till det, men läste om det på en officiell irländsk sajt för kanske ett år sedan.

Hur mycket antibiotika och tillväxthormoner används till korna på Irland då? Och i Brasilien? Det är sånt man slipper om man köper svensk ;o)
själv köper jag inte utanlandsk kött, varken brasilsk eller irlänsk, men det är för att jag och gubben kom överens om att stödja svenska marknaden och köpa mer miljöbevisst, dvs mat som är fraktat kortare enn tex från brasilien :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#8 Naturkött ska vara hormonfritt.

Frakten av kött står för så liten del av allt fraktande….om t ex de svenska kornas foder innehåller 20% fraktat spannmål eller sojabönor så kan det redan där ha smutsat ner miljön mer än kött från Brasilien där korna äter gräs.
Fast då får man hoppas att inte regnskogen skövlats för att ge plats åt kossornas betesmarker i Brasilien… ;)
Hur vi än vänder på det så har vi ändan där bak. Jag köper mycket brasiliansk oxkött. Och någon gång även irländsk.