OT Sanningen om Size Zero
TV3 visar nån slags dokumentär om hur Hollywood-kändisar lyckas gå ner så mycket i vikt, och som jag förstår det så kommer dom att undersöka hur hälsosamt eller farligt detta är. Låter intressant iallafall.
En tjej ska alltså prova att gå ner till Size Zero. Hon är rätt smal och väger 49 kilo, har storlek 36. Och ska GÅ NER.
Det verkar intressant, hoppas nån får en tankeställare om hur hälsofarligt det måste vara att gå ner så mycket.
TV3, 20.00 dvs nu.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

jag titta nu, att folk vill se ut så är ofattbart
Har inte TV3

Är det programmet med två reportrar som ska testa olika metoder att gå ner i vikt? Om det är denna repris så var det ju väldigt konstiga och farliga sätt dom använde sig av……
Nej, det är en tjej, en brittisk kändis, som undersöker allt möjligt: dels hur världen runtomkring - kändisvärlden alltså, hur dom ser på detta med Size Zero. Hur modeller som i princip är för smala uppmuntras till att gå ner mer för att passa in i kläderna. Hur man måste bli smalare och smalare för att få roller i Hollywood. Anorexia osv.
Hon har 30 dar på sig att prova på dels träning och dels kost, nån personlig coach/tränare från Los Angeles som visar henne hur hon ska gå ner i vikt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Paus: Det är ju alltså fruktansvärt att detta får pågå, att media och modevärlden hetsar folk till att bli anorektiska och beniga, till ingen anledning alls egentligen!
Jag förstår inte, hur svårt kan det vara att göra kläder i storlek 38 så att normala kvinnor kan vara modeller utan att dö av svält?!
Det är kanske det som är vitsen med programmet. att visa hur galet det är !?

Har sett den förut, men ser den gärna igen. Eller åtminstone de 10 min som återstår nu haha! :)

tänk att leva på 800 kcal om dagen i en månad och samma månad träna jätte hårt 52 timmar. BLÄÄÄÄ :(
Läkaren påpekade just att när man svälter sin kropp så förstör man den naturliga balansen och kommer att gå upp ännu mer i vikt när man äter normalt.
Det var väl inte så förvånansvärt egentligen…
Men jag tycker ändå det är bra att man visar hur farligt och ohälsosamt det är med snabb-bantning och svält och hur onormalt det är med att vuxna kvinnor ska ha en Size Zero. Hon vägde nåt med 45 kilo när hon var "perfekt". Helt sjukt.
Om jag så svälte bort alla mina muskler, allt fett o allt, så skulle jag fortfarande inte komma inn i nån size 0, så jag tror jag håller mig till att bara MÅ bra jag ;)
Men fy så skrämmande!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Såg inte programmet, men vill inte vi alla härinne också gå ner i vikt? Vad är för smalt? Vem bestämmer det?
Jobbar själv med mode och tyvärr så är det ju så att kläder på bild och på visningar inte ser lika bra ut på nån som inte är lång och smal, dom är ju levande klädhängare helt enkelt….sen tycker jag personligen INTE att det är snyggt med personer som är på gränsen till anorektiska. Och att späka sig själv är ju självklart inte bra.
Här kommer länken till programmet (hoppas det fungerar)
http://www.tv3.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1161540&ttid=82168
En sak var intressant. Tränaren (från USA) som bestämde hennes diet har börjat med att han tog bort alla kolhydrater. Hon fick inte äns dricka/äta mjölkprodukter. När dem var i affären och handlade då kom endast gröna grönsaker i matvagnen, sparris, ägg. MEN sen fick man inte veta om vad hon fick äta mer. Åt hon fett och protein?
Om hon skulle ha ätit som vi äter (LCHF) och GI=O då skulle hon ha inte blivit så hungrig som hon var.
Dem sa ingenting om hennes blodvärde heller.
#11 det är som du säger att kläder ser snyggt ut på lång och smal. Men även som du påpekar.. lång och anorektisk är en helt annan sak.. :)
Själv vill jag bara må bra. Det är för mig viktigare enn att bli smal i sig sälv. Jag är redan, med rund fläskmage och dalrande lår, det vakraste min mann vet! :) Glad är jag för det!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Programmet var riktigt bra faktiskt, även om jag missade sista kvarten. Problemet är att designers (enligt programmet) inte syr kläder i stil 36-38 utan i stl 32-36 och passar man inte in i kläderna så är det inte kläderna som görs om- utan modellens kropp som ska minskas.
Att jämföra bantning av den orsaken med många här som också vill "banta" och gå ned i vikt är en jämförelse som haltar. De flesta här som vill gå ned i vikt har hälsan som en motivation och vill kanske gå ned för att överleva- dessa unga tjejer går ned i vikt och riskerar livhanken istället.
Om vi inte var itutade sedan barnsben att långt o smalt är den gällande regeln kanske vi skulle tycka att en st 40-42 på en kvinna m former är snyggt…?
Var själv platt som en pannkaka o hade st 36 när jag var 20 år. Var sjuk mkt som barn o tonåring. Som vuxen höll jag mig friskare, rörde inte på mig lika mkt o snaskade nog lite extra under fertilitetsutr o därefter…o blev rultig.
Jag vill inte bli platt igen, behöver inte komma i st 36 igen…bara kunna komma i ett par byxor utan att må illa när jag böjer mig ner alt inte behöva fålla upp en dm el två…kunna träna utan att "bildäcket" är alltför mkt ivägen…
Lagom är bäst, accepterar alla som är som dom är o inte som de tvingar sig att bli…huvudsaken man mår bra!

Man kan alltid lyfta fram olika vinklar ur modeindustrin och förfasa sig över, och skylla all anorexi på sjuka kroppsideal skapade av "designers" (som klumpas ihop till en ondskefull, homogen grupp), men då tycker jag man gör det lite väl enkelt för sig.
Programmet var väl gjort (och säkert hårt vinklat) för att folk skulle bli chockerade, precis som programmen om Victoria Beckham och andra pinnsmala kändisar, de drar ju tittare! De modeller jag träffat har väldigt sällan varit nedbantade utan ser faktiskt ut så, långa och smala, jag tror bara jag träffat en enda modell under alla år som aktivt gick ner i vikt. Och alla designers gör verkligen inte provplagg i stl 32.
Problemet är ju som jag skrev tidigare, HUR mycket får man gå ner i vikt? Det blir för mig en paradox att man på en sajt som handlar om viktnedgång förfasar sig över smala människor. Sen så är det ju som jag också skrev tidigare absolut inte bra med späkning och överträning, men det gäller ju ALLA människor och inte bara modeller.
#16: Men den här sajten handlar inte primärt om viktnedgång. Många här har överviktsproblem, men in allmänhet som följd av kolhydratintolerans och i kombination med andra dithörande ptoblem. Den vikt "kroppen vill ha", som den här kosthållningen (förhoppningsvis) leder till, får nog inte in någon i size zero.

#17 Visst handlar denna sajt om mycket mer än så, det var därför jag själv sökte mig hit, primärt av hälsoskäl. Men väldigt, väldigt många av inläggen här handlar ju om hur man ska gå ner i vikt, vad som stoppar ev. viktminsknng osv osv, det får du väl ändå hålla med om?
Jag menar bara att det finns en paradox i att vilja gå ner i vikt, samtidigt som man förfasar sig över FÖR smala människor. Vem drar den gränsen?

Vikt är ett ganska värdelöst mått. Jag tycker att det räcker utmärkt om man kommer i normala kläder och mår bra. Extremt låg kroppsvikt, neråt BMI 20, innebär vanligen att man har för lite muskler. Ett BMI på 30 innebär vanligen att man har för mycket fett. Men undantag finns.
/SSS
#19: Men vad är "normala kläder"? Det är en minst lika giltig fråga som vem som bestämmer vad som är "för smalt".
#18: Jag skulle säga att "för smalt" är vikt och omkrets som inte går att uppnå om man äter sig mätt samt har energi och tillräcklig muskelmassa för att hantera till exempel matkassar och bildäck, husmålning, gräsklippning, tvätthängning eller vad annat man har att uträtta i vardagen. Den vikten och omkretsen är förstås olika från person till person.
I sista änden kan ju bara man själv säga vad som är rätt. Tyvärr är det många som inte skaffat sig sin uppfattning om "rätt" uitifrån hur den egna kroppen mår, utan utifrån andras värderingar. För den som av naturen är en 42:a kan det inte gå bra att svälta sig till en 32:a.
#16 Men du såg ju inte programmet, så hur kan du uttala dig om det egentligen?
Det är svårt att bli något annat än upprörd när man hör modeller som ÄR smala, dvs som har storlek 36 bli mer eller mindre tvingade att gå ner i vikt för att "just nu är det inne med benigt".
Men visst, du tycker att kläder är snygga på klädhängare. Jag tycker att kläder är snygga när man ser hur dom ser ut på riktigt. För mina kläder ska sitta på mig, inte på en klädhängare - alltså är det helt värdelöst för mig att en tröja är snygg på klädhängaren.
Jag talar inte om normalt smala hälsosamma människor. Jag talar om ett ideal som tvingas på hela samhället idag, ett ideal som säger att smal är bättre än frisk.
Och du får ju tycka att det INTE är modevärlden och medias fel, jag tycker att det ÄR det. Olika åsikter.
Det handlar inte om att alla ska vara en storlek, tvärtom - det är just det jag reagerar emot, att alla ska kunna gå in i en 36 storlek. Det är inte logiskt, eftersom alla är olika. Alla har olika storlek, olika kroppsform.
Det är väldigt få vuxna kvinnor som rent naturligt går in i en 36 storlek. De flesta ligger mellan 38-40. Så varför satsar man inte på kläder i den storleken? För att kläderna är till för att se snygga ut på en klädhängare? Bra argument men inte logiskt.
Att vara naturligt smal och må bra av det, finns inget fel med det och det är heller ingen (åtminstone inte jag) som protesterar mot det.
Och visst finns det säkert många härinne som vill gå ner i vikt trots att dom är helt normala, men det finns också dom som väger för mycket och vill gå ner till en normal vikt. I mitt fall menar jag att normalt ligger mellan 60-65 kilo.
Och bara för att påpeka ännu en gång: att vara naturligt smal och må bra av - det är INTE det vi diskuterar.
Men om man bara uppnår den smalheten av att äta ett salladsblad om dagen så kanske det inte är naturligt för just den personen?

#21 Chilla, Jennix, som min dotter säger till mig när jag blir upprörd
…
Jag skrev inte att jag såg programmet, men jag skrev att det antagligen var hårt vinklat för att dra tittare? Det är ju det såna program är ute efter!
Sen skrev jag om mina erfarenheter från modebranschen, och den är INTE att tjejer tvingas banta ner sig flera storlekar utan att de allra flesta ÄR naturligt smala. Att man VISAR kläder på fotograferingar och visningar i stl 36 betyder ju inte att du och jag måste pressa oss i de storlekarna, eller hur? Plaggen som visas görs ju i fler storlekar när de säljs till butikerna, det skulle väl inte gå att sälja om de bara tillverkades i stl. 36 heller!
Jag menar bara att det är väldigt bekvämt att skylla alla snedvridna ideal och folks dåligmående över sitt utseende på modebranschen av idag, men titta på hur modeller och skådisar såg ut på 70-talet, de flesta var nästan ÄNNU smalare än de som figurerar i media idag, då det gudskelov är "inne" med ett mer vältränat "ideal".
För att inte tala om de gamla grekerna, som kom upp i ett annat inlägg här förut….
#22 Jag är inte upprörd på dig, jag försöker enbart bemöta dina kommentarer om ett program som du inte har sett. Det kan ju tyckas vara lite…märkligt. Men vill du inte att jag svarar på dina inlägg så kan jag låta bli.
Bekvämt eller inte, jag skyller absolut ätstörningar och anorexia på modevärlden och media. Samhället har ju påverkats av just de modeller som var för smala på 70-talet, mödrar för vidare sina ätstörningar på barnen.
Det ideal som var på gränsen på 70-talet har idag klivit över gränsen till Size Zero. Om du tycker det är vältränat får det stå för dig.

#23 Nu misstolkar du nog en del av det jag skrivit, men strunt samma, vi nöjer med att vara eniga om att vi är oeniga om vissa frågor.
jag så programmet utom början. Hon var ju verkligen smal och snygg innan efteråt såg hon ut som ett sjukt benrangel. Tur för henne att hon inte fastnade i det utan gick tillbaka till sitt normala igen.
Jag missade början och fick aldrig grepp om vad hon åt, men hungrig var hon ju tydligen.
Jag tänkte på en sak: undrar om det inte var ett medvetet val från producenten att inte alltför ingående tala om vad hon åt. Detta för att inte ge en del tittare, sådana som vill banta sig ner till stl. 32 trots alla varningar, alltför många konkreta idéer. Kanske…?
Annars var det ett läskigt program. Jag känner till en svensk fotomodell som inte får jobb för att hon anses för tjock, och hon har nog uppskattningsvis stl. 36. Hon är på gränsen till för smal, tycker jag. Men hon är klok och vägrar banta, men får alltså heller inga jobb. Så visst verkar det finnas ett problem även i den svenska modevärlden. *duckar*
Vi är ju alla olika, både på längde o bredden o så ska det väl vara så länge man mår bra. Men om vi ska tala om kläder…nog blir jag störd emellanåt när jag ska handla kläder…el ska jag säga *jämt*! Jag är för lite för kort o smal för kläderna gjorda för "större kvinnor" men (fortfarande för kort) tjock på mitten för de "normala" st. Ibland önskar man att vi liksom var stöpta i samma form… Inte för att kläder är livsviktigt men det är ganska kul att känna sig fin, utan att det glipar o stramar här o där.
Det skulle vara kul att se modeller i min st som bär upp kläderna i t ex Ellos- o H&M-katalogerna…

Här är en länk till programmet upplagt på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=8GqYGiH6uoI

En nätbekant till mig tipsade mig om programmet, och jag undrar i vilket syfte? För att visa mig vad som händer om man utesluter kolhydrater?
Var det det personen i programmet gjorde, då? Jag tycker att det låter som att personen svälte sig, förvisso på protein, men ändå.

#30:
Ja precis, men vissa tänker inte längre. De fokuserar bara på att hon uteslöt kolhydraterna.. suck. :(

hon uteslöt ju inte bara kolhydrater utan hon uteslöt allt. Fett och proteiner som är viktigast åt hon heller inte mycket av.

#32:
Jupp! Jag menar det
Skrämmande, speciellt att idealen förskjuts. Avsikten är säkert att vara avskräckande och jag tror som nån annan skrev att man inte vill visa exakt hur hon gick till väga för att inte ge receptet till unga tjejer som tror att de skulle vara lyckligare om de var mindre.
Hon åt nästan bara lite sallad, kanske ev. nån mager köttbit till det men den såg jag aldrig. Det jag såg henne äta var sallad.
Hon kan inte ha fått i sig mycket av nånting. Hon var ju hungrig hela tiden sa hon, och sov inte ordentligt under hela tiden.
Hon åt 800 kcal/dygn och inga färgglada livsmedel för de innehöll mer kalorier och mer kolhydrater (dvs gröna grönsaker, inga bönor osv) Och en hel massa träning varje dag!