Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 4313 ggr
Tienna
0

Möglig stilton-ost

Hej! Håller på med LCHF igen, inget vidare ståndaktig men jag försöker. Just nu är jag sugen och tror att Stilton-ost är OK, men hur är det när den börjar bli lite grön? Det påverkar inte LCHF förstår jag ju, men hur nyttigt är det?

Tacksam för snart svar, men jag tar nog en dutt ändå Flört

MaMaMade
0

Har för mig att det rekas att *inte* äta av ost som börjat mögla. Vet inte hur stilton ser ut ens…det är ngt om att möglet kan ha spridit sig in i hålrummen utan att man ser det.

Jag är för snål så jag skär bara bort ordentligt runt osten o äter upp det som blir kvar. Lever än…Räcka ut tungan

Lasselars
0

stiltonost är ju en mögelost Glad

MaMaMade
0

Det skiljer på mögel o mögel…

MaMaMade
0

Måste visst backa…vildväxande mögel är *inte* bra att äta men enligt Arla så räcker det m att skära bort ngn cm, resten kan man äta.

Var 17 är det jag har hört att man inte ska göra så…? Får fundera ett tag.

dufva
0

Liten mögelskola Skrattande

• En limpa som möglat lite*

Släng omedelbart eftersom mögelsporerna lätt tränger genom det porösa brödet och finns överallt i limpan

• En bit vitkål med mögel på skärytan

Skär bort en cm av kålet så räcker det

• En hård ost som möglar på ytan

Osten är så tät att det oftast räcker med att det synliga möglet   skärs bort

Anm* Angående limpor. Släng alla även dom färskaFlört

MaMaMade
0

Mögelost som möglat då?

Wildrat
0

Beror väl på om du kan skilja möglet från möglet Skrattande… Vid tveksamhet är det nog säkrast att slänga hela…

MaMaMade
0

Jodu, det är liksom ludnare o när det är gröna prickar på vitmögelost tycker jag inte att det är ngn tvekan. Fast jag brukar oftast hinna äta upp dem innan det går så långt! Skrattande

Bamze77
0

Hmm,  jag har en liten rolig erfarenhet av en gammal ost som börjat mögla..  Det var en Präst ost som låg i kylen hos en kompis som vi tog fram när vi lagade mat, men den var som sagt prickig av mögel.. Jag provade då att hyvla bort möglet sen provsmakade jag den,  och den var hur god som helst!!! Som vilken vällagrad ost som helst!! Nästan som brännvinsost. Kan säga också att jag fick den med hem och åt upp hela osten! ;)