Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1898 ggr
bluegoose
0

Varför säger de så???

Jag hade en intressant diskussion med en kompis igår. Hon ondgjorde sig över "alla" hyperaktiva barn och drog upp sin gamla vanliga käpphäst, nämligen att det bevisar att det krävs mer idrott i skolan… - Och det kanske hon har rätt i, i och för sig, vad vet jag? Jag kontrade med att dra upp min egen senaste käpphäst, nämligen att barnen troligtvis äter för mycket socker och är stirriga av den anledningen. (Tack B-O! Flört)

Hon invände att alla barn minsann inte äter så himla mycket godis. Jag svarade att det faktiskt finns socker i potatis och pasta också. "Jamen, potatis MÅSTE man ju äta!!! Det BEHÖVER man ju!" utbrast kompisen. - Nä, sa jag, det finns faktiskt inte nånting livsnödvändigt alls i potatis. Kompisen blev tvärtyst av ren chock. Sen nästan skrek hon "Jamen varför säger de att man ska äta potatis, då??!!!"

Vilket jag förstås inte kunde svara på. Räcka ut tungan

venuseva
0

Nu har du fått kompisen att tänka. Vänta på nästa fråga från henne och sen kan hon introducera smör och grädde i sin mat. Och ta bort potatis och vetemjöl.

bluegoose
0

Japp, precis min tanke också! Lite långsam indoktrinering… Flört

Det var bara så kul att se hur det liksom rasslade till i hjärnkontoret på henne - hon är inte dum på minsta sätt - men detta var ett helt nytt sätt att se på saker och ting för henne. Det ska bli jättespännande att se vart det leder.

Skogiz
0

Min äldsta och trognaste käpphäst är att man inte ska tro på vad "dom" säger, någonsin. Särskilt inte om "dom" består av media.

Hur som helst har jag snart överlevt i ett år utan mer potatis än det potatismjöl som finns i vissa korvar, och bara blivit friskare.

Jag lämnar över här till de som har mer specifika och slagkraftiga argument de klurat ut.

MaMaMade
0

Har alltid sett grönsaker (o rotfrukter) som ngt nyttigt som är försumbart. Visserligen tror jag fortfarande på att de inte är de värsta bovarna, så länge man inte överdoserar o enbart äter det. Dock är vi alla olika, har olika gener o erfarenheter som påverkar oss. Jag kanske kan äta potatis o morötter i "normal" mängd utan att det förstör för mig på ngt sätt medan min granne kanske inte tål det alls.

Jag tror att "överheten" måste inse att man inte kan skriva alla på näsan att "så här *ska* det vara"…visst är det bra m vissa direktiv (rör på dig) o goda råd men man måste visa på alla möjligheter!

venuseva
0

Hierarkierna rasar i takt med att bredbandsuppkopplingarna ökar.

Det som förr gick att säga, funkar inte längre med internetspridningen och googlingen. Tillgänglig information säger mer idag än medias dåliga rubriker.

[Karro]
0

Där sa du något riktigt klokt venuseva, enkelheten att komma fram till något själv är ju så stor skillnad nu mot förr, se bara på KiF :)

parsley
0

Potatisen introducerades av Jonas Alströmer på Nolhaga egendom i Alingsås på 1700-talet. Allmogen ställde sig skeptisk till att äta de obekanta knölarna. Någon större succé gjorde inte potatisen förrän man insåg att det tillverka brännvin av den. Sedan antar jag att det blev någon slags missväxt och hungersnöd som gjorde att folk faktiskt började äta potatisen. Potatis är lättodlad, har bra lagringsegenskaper och anses vara mättande. Så egentligen äter vi potatis av vana och för att fylla buken och dryga ut kosten, inte för att vi näringsmässigt behöver äta den.

PerH
0

Jag läste på någons hemsida att potatisen användes som torkad nödmat av sydamerikas ursprungsbefolkning, som en sista utväg för överlevnad.                                                                       Någon som kan berätta mer ?

Mammeli
0

I min familj äter de potatis för att de tycker det är gott, utom de som tycker det är kväljande, de äter inte potatis, och så jag som inte äter det av LCHF skäl. Potatisälskarna säger att det inte är en riktig middag om de inte får potatis!!!

venuseva
0

#9 det är väl för de är sockerberoende kanske?

Fnyfniken
0

En typisk reaktion, måste jag säga. Totalt emotionellt, att man inte bara KAN vara utan potatis och pasta och bröd. Om du tar upp det igen om ett tag kanske enn frö sås.

Mammeli
0

Japp jag håller med! Något sug är det! jag ska visa först hur bra det funkar på mig!!!Cool