Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2623 ggr
Medlem
0

Jag är ny här

Hej

Jag har läst om LCHF och provat den i 1,5 månad, gick ner cirka 4kg men vågen stått stilla och jag gått tillbaka till mina gamla vanor Gråter Jag lider av fetma, väger 90kg och är 155cm lång. Jag rör inte på mig på dagarna så motion är det inget att prata om.

Hur gör jag för att fortsätta viktnedgången? Jag behöver verkligen hjälp.

Snälla, hjälp mig med det! Jag vill börja med LCHF igen men jag vet inte om jag ska börja strikt eller inte. Jag vet inte heller hur mkt jag ska äta och vad. Jag mår skitdåligt båda fysiskt och psykiskt Gråter

Jennix
0

Heter du Medlem eller har nåt blivit fel på I Fokus??

Välkommen iallafall! Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

clajo
0

Hej och välkommen!

Jag gick också ner 4 kg de två första veckorna (började i oktober) och stod still efter det. Har förstått att det kan ta lång tid för de som hållt på och bantat i tid och otid…

Slarvade under ett par veckor under jul och nyår, med bröd, godis och annat och gick upp i vikt direkt! Så nu har jag startat om från början och äter ganska strikt; bara pyttelite grönsaker i tillägg till kött, ägg och fett i olika former.

Jag tycker du skall vara ganska strikt från början, annars kan det vara svårt att bli av med suget - fortsätter man med lite bröd och annat, så blir man också sugen på det, i alla fall funkar jag så.

Strunta i hur mycket du skall äta av det ena och det andra, utan låt din kropp komma in i systemet ett tag - ge det några månader! Det är ju ingen snabb-bantnings-kur vi håller på med..!

När du kommit in i rutinerna, kan du börja minska/lägga till saker i din kosthållning för att se vad som funkar på just dig! Jag har själv varit frustrerad många gånger, efter som jag har över 35 kilos övervikt. Är glad över alla hälsovinster, men jag vill faktiskt gå ner i vikt och det var först och främst det som gjorde att jag började med lchf.

Jag kan rekommendera Skaldemans bok GI-noll!, med bra recept för olika viktgrupper.

Ge inte upp och lycka till!!

Mervi
0

Välkommen!

Börja med att ta bort bröd, pasta, ris och potatis och allt som innehåller vanligt socker.

Det är svårt att råda om man skall börja strikt eller trappa ner lite åt gången. Det passar inte alla att göra likadant.

Sedan kan jag rekommendera att studer Artiklarna LCHF för nybörjare

och Inköpslista 

Lycka till!

Pasi
0

Välkommen!
Tror du skall äta vanlig LCHF men lägga till lite tålamod!Flört
Du ska äta dig mätt……det är huvudregeln, varken mer el mindre, och undvika de flesta kolhydratkällorna.

Medlem
0

Vad ni är snälla att ni tog er tid att ge mig råd. Jag fick tårar i ögonen.

Jag har förstått att man ska avstå kolhydraterna och jag har som tur är inget sötsug. Men hur mycket kött? Och hur mycket fett? Jag är så dålig på att räkna. Skulle det räcka med en kycklingsklubba eller två till lunch? Hur mkt gram smör ska jag ta till? Jag har tänkt mig ta 2 ägg till frukost iaf och kanske en laxfilé till middag, steka laxen med smör eller ghee tänkte jag.

Jennix
0

#5 Ät så du blir lagom mätt. Du måste själv lära dig vad som funkar för din kropp och jag tycker inte du ska gå hungrig eller tvinga i dig mat så du mår illa, oavsett om det är protein eller fett.

Sen kanske du har lite rädsla för fett som du måste komma över, det vet jag inte om det är så? :)  Men man vänjer sig efter ett tag.

Man kan må illa i början när man tar bort de stora kolhydratsbovarna, men det går också över.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

monkan
0

Hej och välkommen. Jag fick rådet en gång att anvanda handflatan som mätinstrument. Dvs ta protein motsvarande storleken på din handflata.. Ett litet kycklingbröst, en burk makrill i tomat (utan tomat), en fläskkotlett… det passar mig iallafall

molana
0

Välkommen !

Vi är lika i både längd och vikt.Har varit med här sedan slutet på mars.Minskat med 10 kg men är nu på en platå sedan några månader.

Läs all info du kan få här på sitet.Prova "MinMat.net" som finns i länkar här ovan.Där lägger du in det du äter och ser i procent hur du ligger där.

Margareta
0

Huvudsaken är att du inte äter för lite och går omkring hungrig - det leder både till saknad av kolhydrater och kanske huvudvärk. Blir du inte mätt - ät en bit kyckling till osv.

Det låter bra det du planerat. Om Du vill ha lite ost till äggen på morgonen så är det ok - men glöm inte smöret. Det är svårt i början att lägga till fett - men börjar man på det man äter så behövs det oftast.

Numer pensionär i Nynäshamn

AnnaCathrina
0

Välkommen hit. Det här är en toppensida med massor av snälla och kloka människor. Det kommer säkert att gå bra när du kommit in i det hela.

Lycka till!

Medlem
0

Nej jag är inte fettskrämd längre, speciellt när jag gick ner 4kg genom att äta fett.

Tack det var ett bra tips. 

Hur gör du nu när din vikt inte går ner?

Ost till ägg är gott. Hur mkt smör ska jag ta till äggen?

Tilda-T
0

Hej Medlem och välkommen , smör kan du inte äta för mycket  aav så länge din mage tål det, jag får fettdiareer om jag äter för mycket fett. Man måste prova sig fram , kom bara ihåg att inte gå hungrig för då är det lätt att hamna i kolhydratsträsket igen!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Mervi
0

Jag kokar 2 ägg och mosar dem ihop med ca 20-30 gram smör, det blir jag mätt på. Men det går lika bra att ta 3 ägg om man tycker att man behöver det och öka smöret lite så det blir gott.

I början åt jag jätteportioner och blev proppmätt sedan lärde jag mig hur mycket jag behöver.

PerH
0

Mättnad och LCHF                                                               Att vara mätt förknippar jag med den gamla tiden, att vara proppmätt, däst, paltkoma, känslan av att ha  överätit.                                                                            Med LCHF infinner sig en ny känsla. Nöjd, bara nöjd och inget annat.                                                                                 En härlig känsla.

Fettet gör en nöjd, innan man hamnar i det gamla dästa tillståndet.

Medlem
0

Tack snälla för era svar.

Ska ta och börja imorgon.

Mervi
0

Lycka till!

Medlem
0

PerH

Jag håller med. Jag kan nu känna skillnaden. Under 1,5 månad med LCHF mådde så bra. Nu när jag äter kolhydrater känner jag obehag. Även känslan på mättnad är obehaglig med kolhydrater.

Mervi

Tack Glad

venuseva
0

Undrade när jag läste ditt inlägg, Medlem, om du hade några hälsoproblem, som att du har svårt att äta kolhydrater, om du har diabetes, eller andra problem?  Du skriver att du inte har sug, men undrar ändå.

Kolhydrater i för hög dos medför hungerkänslor på ett helt annat sätt än om man bara äter mest protein och fett. själv blir jag bara trött av kolhydrater, så det blir bara lite sparris numera. Men nötter innehåller ju också kolhydrater förstås.

Medlem
0

venuseva

Jag blir också trött när jag äter kolhydrater, men jag märkte att jag inte blir sötsugen när jag slutar äta kolhydrater, det är bara tröttheten och segheten som jag får då. Jag har som tur är inga hälsoproblem, men har man fetma så får man problem med hälsan förr eller senare så klart. Och det är detta som jag vill slippa genom att följa LCHF.

venuseva
0

Seg blir man dag 3-4, sen gick den över för mig. Jag "tål" inte kolhydrater och socker just nu, har haft en överbelastad bukspottskörtel som behöver vila, verkar det som.

Jag mår bra på protein och fett och med nötter blir det c:a 15-20 gr kolhydrater per dag.

Började träna efter 1 månad kanske och stryketränar 2 ggr i veckan. Går alltid med stavarna var jag än går fast jag bor i Stockholms innerstad. Har gått med stavar i 10 år. Ger mig det stöd jag behöver.

Min fettskrämdhet gick bort efter 4 månader. Gick ner 4 kg på 4 veckor och de kilona har jag gått upp igen, men kroppen  är något smalare, framförallt runt ryggen.  Samt benen.  

Ät lite kolhdyrater om du mår bra av det, som   ovanjordsgrönsaker. Skulle äta mer grönt om jag kunde.

zittzatt
0

Jag har upptäckt att när man vevar ner smöret i äggröran/omeletten, så får man med allt man lagt i pannan. Annars blir det en sås eller sky, kvar i pannan som kan kännas svår att svälja, för mig i alla fall.
Jag brukar göra äggröra eller omelett på 3-4 ägg och 50g smör, så innan jag upptäckte detta så hade jag det lite svårt med smöret.

Medlem
0

Det är inte roligt med att vara insulinresistens, det innebär inte bara att man blir fet utan man blir hängig, orkelös, får ångest och blir deppad. Och inte tala om huvudvärk. Jag har migrän och under den 1,5 månaden jag var som LCHFare mådde jag bra och fick inga migränattacker.

Jag är av den bestämda åsikten att mina viktproblem inte går att lösa om jag inte slutar med kollisarna. Det är därför jag reggat mig på forumet. Jag vill ha råd och stöd av alla som har samma problem som mig. Utan stöd känner man sig ensam.

Margareta
0

Det låter som en bra idé Medlem - här är Du aldrig ensam!

Numer pensionär i Nynäshamn

Medlem
0

Tack Margareta!

venuseva
0

Håller med. Alltid någon här att peppa och stödja.

Mervi
0

Hur går det Medlem??? Har du kommit igång???

Medlem
0

Mervi

Snällt av dig att fråga om mig. Ja jag har börjat med LCHF igen, dock inte så strikt som jag gjorde förra gången och det känns bra. Jag är rätt så känslig för hastiga förändringar så det är kanske bäst att jag gör det utan att ställa mycket press på mig själv, men jag tänker INTE falla tillbaka till gamla livsstilen. Jag har fått nog av fetman  Gråter Men nu är det nya tag som gäller för det är en kamp känns det för mig.

Kram

[Karro]
0

Kämpa på Medlem! Du märker snart att det kommer att gå lättare!

Medlem
0

Tack Karro, jag märker redan att jag mår bättre. Magen är inte uppsvullen som den brukar göra iaf och det är ju possitivt.

[Karro]
0

Det är en av de första känslorna plus att man inte är lika trött längre :)

Medlem
0

Karro, Jag har vart lite trött då och då med koncentrationsvårighet också. Jag testade att dricka mera vatten och det funkade.

Jag tänkte fråga hoppas nån svarar på det, är det sant att magsäcken krymper om man börjar äta mindre än det man brukar göra?

Pasi
0

Troligen krymper den när den inte ständigt töjs till bristningsgräns, men nån reel vinst får man knappast på det. Hungern skall ju ändå regleras hormonellt.Glad

Medlem
0

Jag gått ner -1kg sen i förrgår. Men som sagt så är det inte strikt LCHF jag följer nu. Äter 6ggr/dag fast i små portioner. Dricker tillräckligt också så jag tror inte det är vätska som jag blivit av med.

Håller med Pasi om att hungern skall regleras hormunellt. Har du egen tråd Pasi för jag är nyfiken hur du äter och om du gått ner vikt och då?