Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1527 ggr
kalkontupp
0

88 cm över magen

Hej!

Jag började med low carb för ca 1 månad sedan och har några frågor jag är nyfiken på.

Igår åt jag hemlagad glass gjort på grääde och äggvita. min mage blir som en ballong och tror det beror på grädde. jag har ju levt i 20 år som fettskrämd!! Tror ni att det beror på att jag inte ätit så mkt fett tidigare (grädde)?? Har ni några tips och ideér kring detta så snälla skriv!Skrattande Mitt midje mått har legat på ca 87-88 sedan ett par år tillbaka då jag ätit GI-mat. Har tidigare under några år levt som mkt överviktig. Jag har en bilring som jag absolut vill ha bort men det vägrar tydligen. Jag tränar regelbundet - löpning, boxning och styrketräning. Har fött tre st barn under 18 år, den yngsta är snart 6. Någon som har idéer om hur jag ska äta och göra för att få bort det sista kring magen. Det hela känns inte kul längre då jag även kännt mig väldigt trött

Jättetacksam för svar /Marie

stallostby
0

har samma mått fast jag tror min mage står ut framåt, för midjan är smal. för min del är det situps som gäller… (har verkligen inga magmuskler längre) är 33 och fött ett barn för tre år sedan kanske man skall tillägga..

venuseva
0

Tränar också magmusklerna mest. De är viktigast för att hålla uppe hela kroppen och med tiden så lugnar mage och tarmar ner sig med mindra kolhydrater.

Varför du fick svullen mage har jag ingen aning om. Du får testa dig fram om några dagar och se om vispgrädden är det som gör dig svullen.

kalkontupp
0

Tack för era svar! När jag åt GI- mat så ingick det att äta nötter, jag hade jätteont i magen och allergitestade mig för det. Har fått svar att de ej ansåg jag var allergisk. har i princip hela mitt liv bantat och som oftast innan GI- kosten ätit viktväktar mat. Sås har jag aldrig varit så förtjust i att äta och då jag ätit så har jag gjort såsen på vatten. Skulle jag vara känslig för laktosen så skulle jag väl reagera på alla ostar jag äter??

Sen till mitt midjemått som inte vill minska gör att jag tappat sugen, dessutom är jag väldigt trött och mår inte bra psykiskt. Jag äter 3 mål per dag och har varit till och ifrån i ketos under ett par veckor och då ska man väl må bra??

Min mage är som en ballong……Kan min mage tagit stryk av svältkost och godis/glassfrossa under så många år??

Vill betona att jag har lånat min vän "kalkontupps" namn. Kalkontupp började med denna kost någon vecka innan mig, hon hade 104 cm meter över naveln och börjar äntligen gå ner i vikt efter barnafödandet som gav övervikt. Nu ligger hennes midjemått på 97, hon äter som en häst och det känns dråpligt-utan att vara avundsjuk- att mina cm inte försvinner. Jag är noga med att äta fett eftersom jag endast äter fisk, kycklig och kalkon i köttväg, tar 4 msk kokosfett, äter smör, grädde och olika ostar. Lite spenat, suzzini, blomkål och broccoli.

MVH Marie

venuseva
0

tycker du skall bli medlem med ditt eget namn och  ta bort grädden. Lägg till smör och kokosfett i stället om du tål det. Kram.

Wildrat
0

Man vara känslig för saker utan att var allergisk, man märker på hur kroppen reagerar. Det kan vara grädden du reagerade på. Det är nästan ingen laktos i hårdost men du kan lätt testa om det är det du reagerar på. Köp laktosfritt och ät, jämför flera gånger mellan reaktionerna laktos - laktosfritt. Har du tur var det nåt tillfälligt.

Om du vill testa LCHF är du välkommen. Vi har en massa råd och stöd, du känner dig aldrig ensam… Skaffa ett eget inlogg och känn dig som hemma.

PerH
0

Hej jag har 3 barn som min fru fött fram.

Jag har åxå en blilring, den begynte för cirkus 20 år sedan,
Jag har ett smygtaget foto på mig i profil, sittandes i ett bildäck
vid Svartälvens strand, mycket elakt av fotografen.
Bildäcket som jag sitter i förstärker min mage, det var 20 år sedan.
Ringen runt magen finns fortfarande kvar.
Och bildäcket vid Svartälven är förmodligen återvunnet.

Har läst på någon blogg att det inte går att göra som stallostby
situps för att bränna bort valken.

Något som definitivt har försvunnit med LCHF är bukfettet inne i magen, stötdämparna.Dessa dämpare gjorde att jag storknade vid skoknytning.
Det inre fettet syns inte utanpå och yttre bilringen lever ett eget liv, skulle behöva en micrometer för att mäta förändringarna
men tolkar förändringarna till min favör.

Ni skriver inget om er längd, viktigt i sammanhanget.

Hur som mina mått mätta med måttband 184 lång 92cm midja.
Om jag fattat rätt är det ganska bra värde, riktvärdet/omkretsen skall vara halva längden.
92 ggr 2 = 184 lång, jag får nog vara nöjd, teoretiskt.
I dag kan jag ledigt sitta som en fällkniv och peta tånaglarna utan att storkna.

Jag kör sedan i somras ett tips från Skaldeman, för platåer
Morgonmålet
Fika med vispgrädde, några ostskivor med smör, på detta klarar jag mig fram till lunch.
Bilringen har skapats långsamt smygande under många år,
Jag tar det lungt, det får ta den tid det tar, jag jobbar baklänges.
Nöjer mig med promenader.
Stegräknare är inte fel, håller koll på rörelserna varje dag.
Både i jobbet och hemma.
Lägger på några 1000 steg när det passar 

Magrutor hör ungdomen till, sonen stoltserar sådana.

Själv tittar jag på foton från svunna tider, före Svartälven.

odezza
0

Kalkontupp, att du känner dig trött kan kanske ha att göra med omställningen, du har ju bara hållit på en månad. Visserligen brukar den vara över efter 3 veckor, men vi är ju alla olika, och du kanske tillhör dem som det tar lite längre tid för.

Och, tyvärr, lchf är inte någon snabb-bantningsdiet, meningen är att man i första hand ska må bra. Jag har en bilring fortfarande efter ett och ett halvt år, men den har krympt lite…..! Så jag räknar med att det kommer att ta lång tid, jag har ju haft den länge… Flört

"still lost in space and time"

stallostby
0

#6……men hallå!! Självklart gör träning av magmusklerna skillnad!

Ställ dig framför spegeln och dra in magen så ser du skillnad. Musklerna håller ju in bukfettet. Och att rutmage hör ungdomen till, har du inte sett hårt tränande kändisar hur platta magar de har ex Demi Moore mfl när de tränar upp sig inför en roll och många är ju över 50!

Men alla kan inte få superplatt mage det beror ju på hur vi är skapta.

Gronstedt
0

Ansluter mig till PerH, träning av magmusklerna ger större och starkare magmuskler. men det gör inget för att ta bort valkarna utanpå. Tyvärr kan magen till och med se större ut, eftersom det blir mer underbyggnad.

Det enda jag vet som fungerar för att avlägsna en specifik valk är att bearbeta den mekaniskt för att öka blod- och lymfcirkulationen lokalt.

honung
0

#8 - Visst gör träning av magmusklerna dem starkare, men jag tror #6 menar att det inte går att punktförbränna bort fett på magen genom att göra sit-ups. Det går inte att punktförbränna fett över huvud taget. Däremot kan man ju få bort fett från magen genom, som Demi Moore, fettsugning + bukplastik. (Går dock inte hand i hand med den naturliga livsstilen som förespråkas av många på detta forum.)

parsley
0

Kroppens fettreserv sätter sig på eller runt magen. Fettreserven är ett skydd som kroppen anser sig behöva för att klara kommande svältperioder. Bukfetma kan också vara ett tecken på insulinresistens och då är det bra att äta low-carb kost. Som någorlunda mogen kvinna får man kanske finna sig i att ha lite "östrogendaller" mitten? Det kan ta tid för kroppen att ställa om sig till fettdrift, i synnerhet om man bantat länge, så skaffa dig en egen identitet Marie och lämna tillbaka kalkontuppen så ska vi hjälpa dig så gott vi kan.

stallostby
0

#10….Bekanta till mig tränar och har jättefina magar även om de för övrigt är åt det mulliga hållet och de har verkligen inte gjort bukplastik!!

Bookjones
0

Att träna magmusklerna är nog aldrig fel. De stöder ju ryggraden och förbättrar hållningen och därmed ser man ju bättre ut samtidigt som man mår bättre. Att man ska kunna träna bort fett från en specifik kroppsdel är dessvärre omöjligt.

stallostby
0

nej det går ju inte men när man får bättre hållning minskas ju valkarna, som ju väller fram när man t ex sitter ihopsjunken.

honung
0

#12 och #14, jag hoppas du inte tog illa upp, för det var inte alls så jag menade. Att träna magen är jättebra, så klart. Jag tror att vi alla är av samma åsikt, nämligen att det inte går att punktförbränna fett. Sedan tror jag att det är viktigt att även träna ryggens muskler för att få en så bra hållning som möjligt.

honung
0

kan inte länka med safari, men här är anledningen till mitt inlägg #10:

http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/09_02/demimooreDM1209_468x705.jpg

Pasi
0

Jag håller helt med honung (och andra). Punktförbränning av fett är omöjligt (förutom intramuskulära triglycerider) men magträning är definitivt bra och ger snyggare former än vad slappa magmuskler ger.
Magmusklerna ligger i åtminstone 3 lager….som situps inte tränar så bra….finns lite andra övningar som gärna skall till.
Rygg bör tränas lika mycket som magen för att få balans…man är ju inte starkare än sin svagaste länk.
Många glömmer bort kroppens baksida eftersom den inte syns lika mycket…. men trots det är viktigare än framsidan vid naturliga rörelser som lyft etc.Glad