Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4359 ggr
Sotlugg
0

Prat om kött

Efter att ha tillbringat ett par veckor i Rom är jag häpen över skillnader i köttkvalitet och pris. Köttet smakade alltid gott där och var aldrig segt. Var ute på deras stora matmarknad och köttet var av högre kvalitet än i Ica-butikerna hemma. Dessutom var priserna mycket lägre. Vanligt med gammaldags köttbutiker var det också. Fast  inte med rinnande vatten i fönstret. (Saknar det) Annars var allt dyrt i Rom. Vad beror den här skillnaden på? Varför accepterar vi den här dåliga kvaliteten i Sverige? Måste det till en total köpbojkott för att något ska förändras? Sen kommer jag hem och köper älgskav för att få upp Omega 3-kvoten. Ser att dom börjat tillföra vatten och salt i skavet. Har skrivit till Polarica och frågat varför. Fast dom verkar ju göra som dom vill och få sälja ändå.

hemul
0

Undrar om de inte fortfarande hänger köttet i Italien?

Personligen hyser jag ett stort agg till ICA.  De var ju länge helt dominerande och är fortfarande det i centrum av många städer. De har kunnat skapa sina egna spelregler. Se bara vad de gjort med sitt sortimant. För bara 15 år sedan fanns fortfarande ett ganska stor utbut på ICA. Nu? Färre varor utspridda på fler hyllmeter, väldigt få fabrikat att välja på.

"Min" ICA (en stor en) hade länge manuell ost- och delikatessdisk. Det blev det slut med. De har fortfarande kvar disken, men med färdigförpackade varor, mest falbygdens tråkostar. Rationalisering? Pja, det står stadigt 2-3 personer bakom disken och hänger, väntandes på att någon ska vilja köpa ett glutamatlår.  Samma peronalstyrka, tråkigare utbud, ledsna kunder - vad är vitsen?

Skaldeman
0

Idag köpte vi Flodins entrecote på Netto. Perfekt kött från Pampas för 89 kr kilot! Billighetskedjorna har också tysk korv med hög köttprocent och bara få kolhydrater. Vägra köpa svenskt!

/SSS

Ulf-S
0

Håller med om att man ska vägra svenskt skräpkött!

Däremot finns det suveränt ekologiskt och gräsuppfött svenskt kött! Tyvärr brukar det vara rejält dyrt.

venuseva
0

Gräskött är jättegott, tycker jag. Köpte entrecote på Hemköp för 89:--. Hade dagen innan köpt entrecote på Ica 299:-. Skivan från Ica var suveränt god. En skiva på 256 gram kostade lika mycket som ehla entrecote-biten från Hemköp. Men vilken skillnad i smak. Ica vann den testen. Den biten var välhängd.  annars föredrar jag gräskött.

Sotlugg
0

VÄGRA KÖPA SVENSKT SKA VI SKRIVA PÅ PLAKATEN när vi demonstrerar utanför ICA i en lockout aktion.

reamdn
0

Jag brukar köpa entrecote av "Naturkött", kostar 99:- kilot och är från 100% gräsbetande åretrunt-utedjur från brasilien.

Jämfört med dubbla priset för någon gammal sinad mjölkko som stått och tuggat kraftforder i en mörk lada i 25 år.

Och så trycker dom på att det är SVENSKT kött. Som om djuren vet vilket land dom står i. Det står ingenting om djurens vistelsemiljö eller foder. Hade det stått hade det väl varit så avskräckande att ingen vågat köpa det.

blodtopp
0

Svenskt kött är/ska vara helt fritt från hormoner och antibiotika, vilket gör att jag väljer detta före allt annat. Förhoppningsvis är väl naturköttet från utlandet också fritt från såna trevliga tillsatser. Men så länge jag inte vet säkert att det utländska köttet är fritt från sånt, så köper i alla fall jag svenskt. 

Och så har jag lite svårt att tycka det är bättre att köpa kött från Långtbortistan med alla transporter än att köpa 'hemodlat'. Jag tycker även att det är onödigt att köpa kravgrönsaker/frukt från andra sidan jorden, då transporten hit omöjligt kan vara miljövänlig nog för att det ska löna sig med krav.

Men! Det är min åsikt Glad

blodtopp
0

För övrigt, förresten, så kan jag ändå hålla med om att det borde gå att få bättre kvalitet på det svenska köttet. Som det är nu är det så förbenat bråttom att få ut köttet till butikerna från slakterierna, att de struntar i att/hinner inte hänga det.
  Så för att kunderna nu ska få bra och gott kött står det ofta på förpackningarna att den bästa kvalitén på köttet får du ju närmare bästföredatumet det kommer…

korseett
0

det är vi kunder som har gjort att utvecklingen på köttet gått åt fel håll. Vi ska ha magert och inget fett får synas. Alltså producenten måste lyssna till kunderna för annars får de inte sälja. Och så avlar man på djuren för att få si och så i köttkvalitet och sedan kanske ändras inriktningen och då får de avla bakåt.

Hur mörningen går till i Sverige eller Italien har jag inte koll på men jag har också reagerat på det fina köttet därnere mot det skräp med noll fett som finns just nu till försäljning

hoppas att vinden vänder

hemul
0

Äsch, det är pengar. Som reamdn sa, vi äter gamla mjölkkossor. De är framavlade för att ge onaturligt mycket mjölk. Hur de smakar är nog inte så viktigt. Köttdjuren är snart ett minne blott och deras kött hamnar inte i Scanpaketen.

korseett
0

men du hemul. Det är på mjölkkorna som det bästa köttet finns. Jag tar hellre slaktad mjölkko än slaktad köttdjur. De har mycket mer fett i sitt kött och speciellt om man slutgöder dem. Överlag så är det hondjur som smakar godast och har bäst kvalitet

korseett
0

de svenska koraserna är framavlade för att ge mycket mjölk men inte ge avkall på kons hälsa och en bra kropp som kan bära den påfrestning som det innebär att mjölka mycket. Det är också en stor orsak till att de svenska raserna nu är populära utomlands pga av det avelsarbetet

Skaldeman
0

Det svenska kött som säljs i våra stora svenska livsmedelskedjor är vanligen uselt. Bra kött kommer sällan i handeln, utan säljs direkt till restaurangerna. Det bästa kött jag hittills smakat var en black angus från Argentina. Biff av tjur. Men den åt jag tillsammans med köttgrossisten vid en provsmakning. Den hittar du inte i affären. Entrecote från Sydamerika är mitt vardagsval, vid sidan av vilt och lamm/får.

Sten Sture

korseett
0

de mjölkkorna vi slaktat hemma har haft mycket bättre kött och fettkvalitet än det du oftast ser i butiken.

chapp
0

Jag vill puffa för Ystegårdens kalvar (jag själv har inget med ägarinnan att göra). Ett enormt gott kött! Man beställer i augusti och får ut köttet i november. Hon som äger det kommer farande med det (dvs om man bor inom någorlunda avstånd från Hudiksvall). Kostar för en låda ca 90 kr/kg. Det var det verkligen värt. Dessutom fick jag ben gratis, en hel kasse, för att göra fond på.

Skaldeman
0

Det finns säkert många smågårdar i Sverige som säljer utmärkt kött. Men det köttet hittar vi inte på ICA. (Det var ju där tråden startade.) Stordriften i kombination med fettskräcken har gjort det omöjligt för små och duktiga köttproducenter att få ut sina produkter i handeln.

/SSS

korseett
0

precis

chapp
0

Ystegårdens kött säljer (dvs tar upp beställningar) på Bondens Marknad i Gävle. Det gick åt som smör i solsken. Mer marknader till bönderna!

Problemet är väl bara att ha pengarna till storköp (kostade 2.300 kr) och en stor nog frys.

Konsumenterna måste ta tillbaka makten, rösta med fötterna.

Wildrat
0

Frysen är största problemet. Bor man i en liten lägenhet har man inte plats för nån frys och då kan man inte göra storköp heller.

[linda-pinda]
0

Gissa om jag fick stuva om i frysen om när jag kom med 31 kilo (!) gräskött härom veckan… ;-)

reamdn
0

#7. #8, naturkött har som argument att energin/miljöpåverkan som transporten från ett varmare klimat hit är mindre än att hålla en ladugård uppvärmd en hel vinter i ett land med minusgrader under flera månader. Vet inte hurvida det stämmer eller inte, men någon som har bra koll kanske ska räkna lite? Tror inte köttet flygs hit heller utan det rör sig nog om stora fraktfartyg som kan frakta många tusen ton åt gången.

Däremot grönsaker kan jag tänka mig har mycket större miljöpåverkan att smussla hit, eftersom de lokala alternativen inte behöver någon annan behandling här gentemot vad de gör i varmare klimat. Dessutom tror jag det importeras tusenfalt mer ""nyttiga"" apelsiner/äpplen/etc per år än ""onyttigt"" ""TBCsmittat"" kött när det finns så ""fint"" och ""hälsosamt"" kött i sverige. Notera mina dubbla cittecken. Men visst, hade jag sett svenskt naturkött för 99 kr/kilot i närbutiken hade jag givetvis köpt det istället.

korseett
0

det är helt fantastiskt hur mycket man kan få in i en frys- det är värre att sedan få ut rätt bit baraFörvånad

reamdn
0

Uppfinn en frys som kan öppnas från alla sidor xD

Sotlugg
0

Men hur länge kan man egentligen förvara kött i frysen utan att det försämras? Då jag numera är ett singelhushåll har jag svårt att köpa gräskött, som kräver att man handlar mycket. Vill ju också ha annat som fisk, skaldjur, vilt och lever på menyn. Försökte förgäves påverka Gräskött att ha singellådor. Sist jag tittade hade dom inte heller kvar Stockholmslådan utan ville sälja stora kvantiteter som mest passar till barnfamiljer. Hoppas att det ska komma tillbaka köttbutiker där man kan prata med en riktigt kunnig yrkesman om kött och som också har kvalitet som adelsmärke. Sen  får det kosta vad det kostar. Tycker att det i alla fall i Stockholm skulle finnas marknad för en sån butik. Det finns i och för sig Bondens butik på Söder men dom har inget större urval och när jag handlat där var inte kvaliteten något vidare. För magert kött helt enkelt, som någon här ovanför sa. Det är ju fettet som bär  smaken och magert kött kan aldrig bli gott.

Margareta
0

Finns det inte någon pålitlig kötthandlare i någon av Stockholms saluhallar?

Du kanske kan gå ihop med någon - venuseva handlar Gräskött - ni kanske kan dela?

Numer pensionär i Nynäshamn

venuseva
0

Ja, jag skall ringa bonden imorgon och höra om han har något att sälja. Har varit där 2 ggr under hösten och mest köpt köttfärs. Den har varit väldigt god och fet.

korseett
0

hur länge en köttbit står sig beror på flera faktorer. Fet kött kött har sämre hållbarhetstid än magert kött. Jag har felfritt fläsk i frysen sedan fyra månader och jag har över ett år gammalt älgkött. Averfarenhet vet jag att älgköttet kan stå länge.

Sedan är det tempen i frysen. Minst -18 grader men jag har -20 för att vara säker. och så är det hur du förpackar det hela. För bitar som jag vet kommer att ligga länge använder jag först plastfolie, sedan aluminiumfolie och så slutligen in i en påse som jag försöker få ut så mycket luft som möjligt.

Mitt kött har klarat sig bra på det viset och vi är bara två i hushållet.

Skaldeman
0

Det är som vanligt. Fleromättat härsknar först. Det är därför som margarinätare behöver så mycket antioxidanter. Mättat fett kan förvara länge.

/SSS

Sotlugg
0

Till Venuseva: Vilken bonde har du varit hos där du kan köpa bara köttfärs?

Till Skaldeman: Är det fleromättat eller mättat fett i kött?

Skaldeman
0

Fördelning av mättat och omättat fett i olika köttslag// Kyckling: 33 % mättat fett, 52 % enkelomättat fett, 14 % fleromättat fett // Griskött: 43 % mättat fett, 46 % enkelomättat fett, 10 % fleromättat fett// Nötkött: 50 % mättat fett, 42 % enkelomättat fett, 4 % fleromättat fett

andreas0
0

Ojdå, skaldeman var snabbare, men jag låter min stå kvar eftersom jag skrev lite mer utförligt.

#29, jag är inte skaldeman, men jag kan svara i alla fall. I kött finns alla sorters fett, liksom i dom flesta andra produkter som innehåller fett. Det man kollar på är proportionerna mellan dom olika fettyperna. Animaliska produkter har högre andel mättat fett än vegetabiliska produkter.

Här har du ett par exempel:

Sidfläsk av gris: 9.9g mättade, 10.6g enklomättade, 3.3g fleromättade.

Jordnötter: 6.3g mättade, 17.2g enklomättade, 11.6g fleromättade.

Smör: 52.8g mättade, 19.4g enklomättade, 2.6g fleromätade.

Olivolja: 14g mättade, 68.4g enklomättade,  10.9g fleromättade.

Vi behöver alla tre varianterna, frågan är alltså vilka proportioner som är bra. Dom flesta som förespråkar LCHF tror på att äta den sammansättningen som finns i animalisk kost, eftersom den liknar mest våran egen, så då får vi dom proportionerna som kroppen behöver för att bygga upp våra kroppar. Speciellt dom med högt mättat fett eftersom vi använder mycket sådant i våra hjärnor och andra viktiga delar av kroppen. Kollar man t.ex. på modersmjölken så har den också liknande proportioner, vilket tyder på att det är en bra sammansättning för oss.

Karin20
0

Bondens egen marknad läs här,  klicka t ex på koncept och se vad det betyder. Klicka på den ort som ligger närmast dig och sedan på utställare så kommer massor av gott och nyttigt upp.

//Karin

chapp
0

Om köttlådan är för stor, sälj vidare kött till vänner eller släktingar.

Östermalmshallen har säkert superbt kött, för den som är stadd vid kassa.

Köttfärsen lär väl vara det som håller sämst i frysen, någon som vet hur länge?

venuseva
0

#29 bonden i Märsta, Gunnar & Sylvie Söderlund. de har kommit till pendeltågsstationen och väntat på mig där när jag kommit med tåget. har lyckats hinna med vändande tåg inom 9 minuter. Trevliga människor att ha att göra med.

hemul
0

Men hur hittar man dem?

venuseva
0

Du menar vid stationen? Jo, en person står lutad mot sin bil och spanar mot sidoutgången. När jag kommer spanar de efter en kvinna med en orange dramaten. Inte så svårt att se, eftersom vi båda har bestämt med vilket tåg jag skall komma. Flört

Hemsidan är: graskott.se

hemul
0

Jaha, jag fattde inte att det var graskott, Tack.

Sotlugg
0

Tack för svar om fettfördelningar. Vilken skillnad mellan sidfläsk av gris och vanligt griskött när det  gäller mättat fett.  Den mättade fettprocenten verkar skilja sig åt en hel del mellan olika djurslag. Grisarna är ju numera så magra. Undrar om det ger sämre procentfördelning i förhållande till modersmjölk? Mycket att studera vidare på.

Vad kul att bonden i Märsta tydligen kan tänka sig att sälja lite mindre kvantiteter när man väl blivit kund hos honom. Var idag på Hötorgshallen i Stockholm och undersökte köttillgången. Tyvärr  har dom bara "svenskt" kött där. Sa åt dom att det inte var så intressant. Sen fanns det halalslaktat lamm från Nya Zeeland i en bod, vilket väl är okey. Annars bara skinkor och korvar och en bod med vacumförpackat viltkött Fast i en bod "Bondens matbod" kunde man beställa kött. Ska inventera Östermalmshallen en annan dag. Något ekologiskt tror jag inte finns där men fint kött till skyhöga priser så det är nog från djur som fått beta ändå.