Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3341 ggr
MaMaMade
0

En väninnas reaktion:

Klart du är yr - du är ju proteinförgiftad! Att utesluta kolhydrater ur kosten är (ursäkta!) urdumt. Kolhydrater är ett av  kroppens viktigaste byggnadsstenar. Och allra viktigaste är att kroppen får kolhydrater på morgonen efter nattens fasta. Gärna med protein till som komplement, men inte bara!  Visst du kanske går ner i vikt men på bekostnad av din hälsa. Finns det inga kolhydrater i lager så börjar kroppen bryta ner fettreserverna med den följden att du frigör en massa gifter i kroppen från det lagrade fettet, du blir ketonförgiftad! GI är bra om man med GI menar att byta ut de snabba, raffinerade kolhydraterna mot långsammare och mer fiberrika kolhydrater, men inte om du utesluter kolhydraterna.

Det lustiga är att hon verkar tro att jag uteslutit *alla* kolhydrater o lassar in protein o fett hämningslöst. Skrev klart o tydligt i mitt mail att jag kör en mellanvariant där fett o proteiner överstiger kolhydrater men att jag äter kolisar till varje måltid. Även att jag kommer att bli än mer slapp när det gäller kolisar framöver. Vi talade ju om proteinförgiftning här på iFokus nyss o man måste ju äta massor för att bli det.

Att folk ifrågasätter dieter är helt OK, det gör jag med men när folk inte ser vad man skriver/hör vad man säger utan väljer ut det de vill höra…

Min väninna är hemkunskapslärinna…o väldigt "hönsig" förresten…men världens trevligaste. Hoppas att vi kan fortsätta att umgås i forts utan att det måste bli en massa diskussioner.

Ulf-S
0

Jaa, vad säger man…

Att kolhydrater är en av kroppens viktigaste byggnadsstenar är ju bara larv. Fett och protein bygger upp, kolhydrater ger mest energi och en och annan vitamin/mineral.

Amiechan
0

Cool

Det är inte lätt att vara hemkunskapslärarinna. Margariner är billiga och bra… Kolhydrater är billiga och bra… Och alla hemkunskapslärarinnor jag har haft hade problem med kolhydrater (antingen överviktiga eller har haft ätstörningar) (över-)tolkar jag det nu i efterhand.

Coolt det hade varit om jag fått lära mig koka buljong redan på den tiden 0_o Det är ju både billigt och bra!

andreas0
0

#1 klart att kolhdyrater bygger upp. Kolhydrater bygger ju upp fettlagren i kroppen. Men det är väl oftast inte den uppbyggningen man är ute efter Flört

Pasi
0

Hej, Ameichan…har saknat dig!Kyss

blodtopp
0

"…så börjar kroppen bryta ner fettreserverna med den följden att du frigör en massa gifter i kroppen från det lagrade fettet,…"

Måste faktiskt fråga vidare om detta. Stämmer det? Jag har funderat på det ibland, men oftast kommer detta upp vid prat om fasta.
  Och om det stämmer att 'alla' fettlösliga gifter man (antagligen) har i kroppen kommer ut i blodet, hur farligt skulle det vara?

Inte för att jag oroar mig, jag tror inte det är sämre för kroppen än att stå bredvid en rökare. Men jag är nyfiken ;o)

Amiechan
0

#5: Man brukar tala om det i samband med amning. Att det första barnet får mest miljögifter, men att fördelarna med amning överväger något otroligt hur som helst.

Amiechan
0

#5: Och jag har saknat dig Pasi!

andreas0
0

#5, jag tror inte att det är särskilt farligt. Om det nu är en frisättning av gifter så är det väl bra att kroppen gör sig av med dom, och så länge man inte har t.ex. njurproblem är det nog inga problem. Sen har jag aldrig sett några bevis på att det skulle frisättas gifter, undrar om det inte bara är en lös teori.

Pasi
0

Frågan är om det är bättre att behålla gifterna?
Eller om gifterna kan stanna i fettvävnaden trots att den byts ut med några månaders mellanrum…det borde ju oxå dra ut gifterna i blodet!?

parsley
0

Att kolhydrater skulle vara en viktig byggsten har jag inte hört, om det inte är viktigt att bygga på sig en fettreserv inför vintersvälten. Fundersam

Mervi
0

Jag vet inget om några giftlager så det kan jag inte svara på. Men kolhydrater är inte nödvändiga för oss, det är däremot protein och fett.

Frågan om ni kan fortsätta att vara vänner. Det kan ni säkert men kanske komma överens att inte lägga sig i vad den andra äter. Det är bäst så om man har så olika matvanor. Det borde funka. 

När din väninna sen ser hur bra du mår på din kost, kanske hon ändrar sig.

Skaldeman
0

Det enda man kan göra för att övertyga skeptiker är ett utgöra ett levande besvis. Ibland hjälper inte ens det. SOm ordspråket säger: Ibland måste man tro på någonting för att kunna se det…

/SSS

fettbramat
0

#12 Det är enda anledningen till att jag ibland kan känna mig otålig att det inte går så snabbt även om jag egentligen vet att det är bättre så för skinn och hela baletten. Men allt det där andra som händer i kroppen det kan man knappt prata om för det är ju inte säkra fakta. Jag kan ju lika gärna inbilla mig. Jag ska till El doctore om några veckor och efter det hoppas jag att jag har bevis och visa upp när jag blir kritiserad för min mathållning.

Observera att jag inte skrev OM jag blir kritiserad, utan NÄR…
Ledsen

Men Trägen vinner som man brukar säga.

Lasselars
0

När jag var uppe på Bitten Jonssons klinik i Hudiksvall hörde jag nått om att gifter som lagrats i fettdepåerna kom ut i systemet när man går ner i vikt. De förespråkade en "utrensande" dryck som jag kört med i olika omgångar.

Om den renar systemet kan jag inte lova men den driver ut vätska i varje fall på mig. Dock var detta innan jag började med en strikt LCHF diet så kan hända att jag inte har lika mycket vätska kvar att driva ur.

Den är enkel att göra och smakar gott, det påminner enligt mig lite om en gin o tonic med en lite kryddig touch.

Det man behöver:

Stor gryta om minst 4 liter.

3-4 liter vatten

2 citroner

en bit färsk ingefära 

Skiva eller hacka två  citroner med bra skal (helst ekologiska), själv brukar jag ta bort zesten, det yttersta gula lagret i skalet och kasta det vita svampiga skaldelarna som kan göra brygden lite väl besk.

Sedan strimmlar, hackar eller skivar man färsk ingefära, en bit om cirka 3x5 cm. Det blir lite olika för färsk ingefära är inte precis homogen i utseendet. På en höft kanske max 50 gram. Morotsskalare eller osthyvel fungerar bra till detta. Allt fast som stoppas i grytan ska silas bort så hellre tunna långa bitar än finhackat.

Kör man den i mixer så kan det bli väl starkt och det kan va svårt att få bort alla ingefärsbitarna.

Citronbitarna och ingefäran slänger man i grytan och häller över 3-4 liter kokande vatten (enklast är att använda vattenkokare). Alternativt så låter man både vattnet och citronerna o ingefäran koka upp, men då bör man passa att det inte står och stormkokar för länge för då kan det börja skumma och ev. bli ganska starkt/beskt. När den kallnat är det bara att sila av och hälla upp i kannor och in i kylen.

Den här drickan ska man helst inte dricka mer än en halv liter koncentrat per dag och helst inte efter kl 18 då den driver ut vätska och dricker man den sent så kan man ha lite och göra sen på natten. Flört

Enklast är att späda den 50/50 med vatten och sprida ut det lite över dagen, eller så klunkar man i sig den ren. Är man förkyld eller bara vill testa så kan jag rekomendera att dricka den varm.

Margareta
0

Tack för tipset - det lät tillräckligt enkelt för att testa

Numer pensionär i Nynäshamn

blodtopp
0

#8 "Sen har jag aldrig sett några bevis på att det skulle frisättas gifter, undrar om det inte bara är en lös teori."

Jo, det är just det jag funderar på också. Är det verkligen så eller är det bara en myt det också, som att man blir fet av fett ;o) 

Ingefära/citrondrickan lät god, jag gillar ingefära och dricker gärna te med ingefära i. Så det där ska jag nog testa (ska prova lymfareningskuren också tror jag)(näe, inte samtidigt, det blir nog inte så bra *S*)

MaMaMade
0

Ja jag har då tänkt fortsätta vara hennes vän iaf. Glad

Hon har nyss utbildat sig o har inte jobb som lärare än. Hon är dock överviktig o kallar sig medel-GI-ätare.

Jag hade god lust att maila tillbaka till henne men hade tack o lov inte tid. Ska sätta mig till v o räkna lite o sedan ska hon få lite siffror att fundera på. Flört

Drycken lät god, godare än lymfareningsdrycken. Jag gillar citron o ingefära. Tänkte börja m lymfan på måndag men kanske tar den citrondrycken först…

andreas0
0

#14, driva ut vätska? vad har det med gifter lagrade i fett att göra? Finns inte mycket vätska i fett.

justanne
0

gin o tonic… inte bara gott, nu även nyttigt :)

Lasselars
0

Kan tänkas att de försvinner lättare ur systemet när de väl frisätts när man tär på fettet? Vad vet jag Flört. Den är ivf ypperlig vid förkylning och det har kännts som att den hjälpt även vid viktnedgång. Och den är GOD hehe

fettbramat
0

Lasselars! Tycker om att ta del av allas tips och råd. Tack för att du delar med dig.

Fnyfniken
0

Alltås, det där med gifter i fettlagren. Gary Taubes diskuterar i sin bok om att fettlagren inte alls är särskilt statiska, utan att fett flödar in och ut ur fettcellerna ganska konstant. Jag kan inte heller tänka mig att mitt kroppsfett skulle vara samma fett som drog i sig giftigt cesium som föll över Iggesund 1986. Skulle samma fett finnas i cellerna som för 22 år sen? Snacka om härsket!

Jag tog det säkra före det osäkra när jag ammade min son och åt fett som en gris för att inte gå ner i vikt trots att en massa mammor säger att det är "det bästa med amningen". Snacka om självcentrerat.

Din kompis hemkunskapsläraren behöver gå en fortbildning, det hör jag, för hon har inte koll på saker. Och det är inte nya rön hon behöver uppdateras om heller, utan få kontakt med verkligheten. Ingen nutritionist någonstans har någonsin påstått att vi byggs upp av kolhydrater. Det har hon fått om bakfoten. Proteinförgiftade blir bara försöks-kaniner på atkinskost, inte människor. Observera att kaniner är vegetarianer/växtätare. Menar hon att om man går ner med GI så frigörs inte gifter, och om man går ner med LCHF så frigörs gifter? Då måste ju LCHF vara rena hälsokuren (vilket det kanske iofs är).

Du får ursäkta att jag reagerar så sarkastiskt och upprört men det är sånt här som gör att så många inte vågar prova LCHF. Hel okunnigt snack om hur farligt något som man inte vet något om är. Helt känslomässigt grundat, förmodligen.

Alla jag pratar med reagerar känslomässigt på att jag inte äter spannmål och koncentrerade kolhydrater. Men så KAN man inte äta, ju! Om någon säger att de är vegan får de mycket mildare reaktion. Jag vet inte vad det eror på. Att det är svårt att klara sig utan mackor i Sverige 2008?

libertine
0

Som påpekats är kolhydrater inte alls någon byggsten i kroppen, det är däremot protein och fett. Det var faktiskt på hemkunskapen i högstadiet jag fick lära mig om essentiella fettsyror! Fett är livsviktigt för cellernas uppbyggnad, hjärnans funktion och allt möjligt. Kolhydrater används bara som bränsle, inte för att bygga. Men de behövs inte som bränsle heller, eftersom kroppen kan omvandla fett och protein till bränsle. (däremot kan man inte omvandla sockerkedjor (kh) till byggstenar)

Om du vill gå ner i vikt har jag svårt att se hur du kan undvika att bränna fett för att göra det, oavsett hur du gör det! Men som också påpekats byts fettet i cellerna ut. Men, om man äter sockerkedjor/kolhydrater så leder det till ett insulinpåslag som sätter igång fettinlagring. Vad jag har förstått kan man inte bränna fett samtidigt som man har mycket insulin i blodomloppet eftersom det säger åt kroppen att lagra sockret man stoppat i sig, inte tvärtom.

Till sist vill jag säga som de andra, föregå med gott exempel! Själv brukar jag för det mesta inte säga så mycket när folk pratar mat vid lunchbordet på jobbet, det känns inte värt att bråka om även om man förstås gärna vill dela med sig av det här bra till de ovetande… :P Sen känns det som att man inte kan argumentera helt trovärdigt för det om man fortfarande är tjock själv, som jag är.

andreas0
0

#22, nej, du har inte kvar samma fett som du hade för 22 år sen, tar ca 4 månader för fettet i kroppen att förnya sig helt om jag inte mins fel (var någon som skrev det i någon tråd här på KiF i alla fall).

Fnyfniken
0

Nä, jag tror precis som du, AndreasO

MaMaMade
0

Tackar, tackar! *Mera*! *Mera*!

Behöver lättfattliga argument på vanlig svenska, om ni förstår vad jag menar! Skrattande

Hur är det m barn o fett/protein/kolhydrater? Kan de behöva lite mer kolhydrater då de växer o oftast rör sig mer än vuxna? Hon nämnde ngt…måste kolla mailet igen…

andreas0
0

Barn behöver inte mer kolhydrater. Dom speciellt behöver bra fetter och proteiner eftersom deras hjärna och kropp utvecklas helat iden, och behöver bra byggmaterial till det.

Barnfetma blir ju allt vanligare, inte särskilt svårt att gissa vad det beror på…

Även ADHD och liknande sägs kunnas förhindras om hjärnan byggs upp med rätt sorts fetter, finns teorier om att sådana sjukdomar har ökat kraftigt på senaste tiden just för att föräldrar bygger upp sina barns hjärnor med fel sorts byggstenar.

Det bästa man kan göra för sitt barn är nog att se till så att dom inte blir sockerberoende på det sättet som i stort sett alla vuxna är idag.

navarro
0

MaMaMade, du skrev om att du skulle sätta dig ner och räkna och sedan maila till din väninna. Har du sett tråden där Doc_ ger en fin bild om vilken skillnad det är mellan ägg. lever och makrill jämfört med apelsin, banan och äpplen. Tråden heter Vitaminer i frukt, gå längst ner och hitta resultatet efter trevliga och värdefulla synpunkter av bland annat Pasi. Jag letar alltid upp detta och ord blir helt överflödiga, när folk börjar kritisera eller oja sig angående hur jag äter.

fettbramat
0

MaMaMade! Jag fortsätter spinna på vad navarro skrivit. Gå också in på kostdoktorn.se  där Doc_ skrivit om just detta och lite till. Artikeln heter Frukten och viktnedgången. Jättespännande läsning.

MaMaMade
0

Oki, kommer att få mer datortid när vi fått upp sonens dator på hans rum. Då kan jag surfa även om Guben är hemma o ska jobba vid sin (den här) datorn. Tack för alla tips! Glad