Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-osträtter-och-fett
Läst 474 ggr
MaMaMade
0

UFO-soppa

Eller Tefatssoppa, som de kallade den i Västerbottens-Kuriren där receptet var infört för flera år sedan.

UFO-soppa (4 pers):

2 purjolökar
3 paprikor i olika färger
2 dl vatten
3 köttbuljongtärningar
3 dl kaffegrädde
3 dl vitt vin
3½ hg grönmögelost (jag kör gorgonzola)
2 vitlöksklyftor

Hacka purjolök o paprika i små bitar. Låt fräsa i en gryta tills de blivit upplösta.
Mosa försiktigt i osten o späd m buljong + grädde.
Pressa i vitlöken o låt puttra en stund.
Slå i vinet o värm upp soppan igen.

Min tanke är att minska på grönsakerna till 1 purjolök o 1 paprika. Vitt vin är ju inte så bra men ger soppan en god touche…kanske minska till hälften i början o så dra ner mer o mer? Den som vill vara strikt tar naturligtvis inget vin.

Margareta
0

Det låter gott och vitt vin i en soppa är nog ok för de flesta.

Däremot skulle jag i så fall byta kaffegrädden mot vispgrädde.

Numer pensionär i Nynäshamn

MaMaMade
0

Har alltid trott att det var samma sak!

Soppan är verkligen Utomjordiskt God! Skrattande

Margareta
0

Arla Vispgrädde har 40% fett medan Kelda kaffegrädde bara har 12% det är ganska stor skillnad.

NancyAlke
0

Ser jättegott ut! Vitt vin är väl ok att ha i, jag är mera bekymrad över buljongtärningarna, de har jag slutat äta pga all glutamat… men det går säkert att plocka bort dem och salta lite extra kanske.

Margareta
0

Det finns glutamatfri buljong på hälsokosten

NancyAlke
0

Ja, justja Margareta, det har jag ju läst någon stans. Får kanske ta och skaffa lite då, för den där soppan lät rejält god.

Arnedanc
0

Jag såg några Knorr buljontärningar i dag i en anna förpackning än den gula (grön) och på dom sto det inget om Glutamat.

Enligt Knorrs hemsida är dom baserat på:
Nu finns även buljong med havssalt och jungfruolivolja, prova Vegetable, Beef eller Chicken.

Wildrat
0

Det var ju flera av buljongproducenterna som skulle ta bort glutamaten efter nyåret, kanske dax att botanisera i hyllorna…

grona-marie
0

Låter gott, utom paprikan som ger mig magknip(mm). Men utan paprika mindre kolisar så dt gör väl inget.

Sagittaria
0

# 7. Själv är jag mycket skeptisk till Knorr. För mig är det företaget synonymt med glutamat. Det står heller ingenting om att de (nya?) buljongerna endast innehåller de där sakerna de räknar upp på hemsidan. Jag skulle lusläsa innehållsförteckningen och se om de inte har dolt något "glutamatiskt" under någon annan benämning. Men det är ju jag, det…

MaMaMade
0

grona_marie; jag får också *jätteont* i magen av rå paprika men lite tillagad går bra, spec mixad. Tror att den är för hårdsmält för mig. Tråkigt när det är så *gott*!

Ang buljong så kan man ju koka sin egen. Jag har börjat köpa hel lax o filéar själv (ja, Guben sölar), för det skiljer 30-40 kr/kg på hel o filé. Kokar buljong på skrovet.

andreas0
0

Buljongtärningarna är i stort sett bara salt och smakförstärkare, salta på lite extra själv, smakförstärkare är ju gott, men inte särskilt bra för hälsan.

Hemmagjord buljong smakar däremot gudomligt, och är extremt nyttigt. koka bort större delen av vätskan i buljongen och frys in resten som iskuber så har ni hemmagjorda buljongtärningar med en helt otrolig smak.

Ulf-S
0

En liten fråga bara: varför heter den UFO-/Tefatssoppa…?

MaMaMade
0

Tidningen kallade den för Tefatssoppa; en Utomjordiskt God Soppa…för mig bidde det UFO-soppa. Skrattande

HelenBergstrom
0

#6 På hälsokosten i Kärnan finns det grösaksbuljong utan glutamat…..

Margareta
0

#14 Kul namn!

Ulf-S
0

#14: Herre min je… Jag tänkte lägga till att det kanske var för att den var utomjordiskt god, men tyckte det lät för cheesy.

Skrattande

MaMaMade
0

Skrattande

Karin20
0

Låter underbart gott, ska absolut prova. Kan man äta den kall? Jag behöver lunchproviant eftersom jag kör bil hela dagarna och vill inte/har inte råd att springa runt på restauranger varje dag.

//Karin

MaMaMade
0

Har aldrig provat men vi ska äta den imorgon så jag testar väl en kall slurk på tisdag. Glad