Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 2520 ggr
korseett
0

OT-läskiga färgämnen

Har precis fått ny blodtrycksmedicin och döm om min förvåning när jag upptäcker att de små pillren är orangea! Kollade i innehållsförteckningen och det jag läste om färgämnet para-orange och reaktionerna på dessa och sedan vanliga biverkningar av medicinen blev jag rent ut sagt förbannad. Så nu har jag skrivit brev till GlaxoSmithKline AB och undrat vad det ämnet gör där.

Här kommer brevet, om jag nu får svar på det vill sägaFundersam

"Hej!

Jag har precis blivit ordinerad er medicin Trandate pga att den bör ge minst fosterpåverkan vid en eventuell graviditet. Jag har en fråga gällande innehållet i medicinen. Varför i hela friden används E 110 paraorange för att göra tabletten orange? Ni har ju redan "blekt" den med titandioxid E 171 vilket jag kan förstå för att få en mer "aptitlig" färg.

E 110 är ett färgämne som är vida känt att ge överkänslighetsreaktioner som astma, utslag, rinnande ögon och näsa. Även tros det ligga till grund för att orsaka hyperaktivitet hos barn. Döm om min förvåning när jag läser om vanliga biverkningar i Trandate´s bipacksedel där det framgår att just "överkänslighetsreaktioner såsom rodnad, klåda hudutslag och andnöd."

Jag drar paralleller här. Vad gör det här ämnet i er produkt? Jag ser den som fullständigt onödig!"

Babz
0

Mycket bra skrivet - hoppas du får svar!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Mona-Stina
0

Ja, på dom bara!

zeretki
0

Bra skrivet!

Mervi
0

Bra gjort korseett! Hoppas du får ett svar och effekt på ditt brev så det tar och ändrar innehållet i tabletten.

parsley
0

Så fantastiskt meningslöst. Medicinens färg lär ha en viss placeboeffekt, t ex att man blir lugn av rosa medicin. Men en orange tablett lär väl snarare höja blodtrycket än sänka det?

Glennart
0

Är det bevisat att blodtrycksmedicinen har någon skyddande effekt? 

Enligt Groves är de inte mycket att ha:

http://www.second-opinions.co.uk/salt-and-hypertension.html 

Anterrabae
0

Tack Glennart för en intressant artikel..

Korseett: Själv fick jag en tryckmed som heter Atenolol Sandoz (betablockerare) just med tanke på ev graviditet. SpecMVC tyckte den var ok.. Men de sa att man troligtvis får sluta med den eftersom trycket sjunker markant i början av grav,. 

De rekommendrar en hemsida med fakta om läkemedel som heter Janus den är visstmycket utförligare än fass..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

korseett
0

för egen del har jag märkt effekt bara efter ett par dagar, har egen blodtrycksmätare. Och det var efter samråd med gyn som läkaren skrev ut just dessa.

Om jag fattade rätt, Glennart, så ska man kolla tryck i båda armarna och även i benen? Ja jag kollar i båda armarna men inte i benen för en sådan storlek på manschett eller mätare har jag inte. Jag har fått ner blodtrycket på egen hand utan mediciner men det innebar rätt så mycket träning för min del som jag inte orka rmed just nu. Jag känner i kroppen att jag inte mår bra och att problemen släpper med lägre Blodtryck.

Orkade inte läsa precis allt utan skummade bara artikeln…

Förresten vad menade du med medicinens skyddande effekt? jag missade nog nåt väsentligt i artikeln verkar det som…

Amiechan
0

Fick du nånsin nått svar på ditt brev korseett?