Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 7127 ggr
ullna
0

Svar från Ica om köttfärsen

Hej!

Tack för att du har hört av dig till oss.

Det som skett är fullständigt oacceptabelt och ICA ser mycket allvarligt på det. Reglerna för datummärkning är klara och tydliga. Bäst-före-datum och sista-förbruknings-dag får inte flyttas fram.

ICA reagerade omedelbart när vi fick uppgifter om att detta hade skett. ICAs kvalitetsansvarige har talat med de berörda handlarna och markerat att detta är oacceptabelt. Vi skickade omedelbart ut information om gällande regler internt över hela
  koncernen. Vi har anmält vad som skett till berörda miljö- och hälsovårdsmyndigheter och till Livsmedelsverket. Vi ska nu också trappa upp vårt interna utbildningsprogram.

Med anledning av det som har inträffat kommer vi också att med en certifiering säkerställa att samtliga butiker i Sverige har genomgått den interna utbildning som redan finns inom kvalitetsfrågor senast den sista januari. Dessutom har ICA fattat
  beslut om att genomföra en tredjepartsrevision av ICA-butikernas egenkontrollprogram.

Utöver detta har vi också informerat Livsmedelsverket om det som inträffat och även underrättat miljö- och hälsoskyddsförvaltningarna i de respektive kommuner där de utpekade butikerna är verksamma.

ICA har 1400 butiker i Sverige, tiotusentals anställda, 67 miljarder i omsättning i koncernen. I en så stor organisation kan det ske fel. ICA har ett system som innebär frihet under ansvar. Det är ett bra system men här har friheten missbrukats,
  och det är vi ledsna för. Den enskilde handlaren har ett ansvar att förvalta ICAs varumärke och framför allt har varje enskild handlare ett ansvar mot sina kunder.

Alla ICA-handlare är egna företagare och äger sina butiker. Därför har vi centralt inga sanktionsmöjligheter, men det är något vi nu kommer att diskutera.

ICAs hela idé bygger på bra pålitlig, kvalitet och en öppenhet som gör att vi har mycket starkt förtroende bland kunderna. För ICA är det helt avgörande att kunderna litar på oss och vet att våra produkter är bra. Bara misstanken om att vi på något
  sätt fuskar eller slarvar med kvaliteten är skadlig och gör att vi måste agera. Därför reagerade vi omedelbart när de här uppgifterna kom.

Har du fler frågor eller synpunkter är du välkommen att höra av dig till oss igen. Vi hjälper gärna till!

Med vänliga hälsningar
  ICA Kundkontakt
  Karin Svensson

Tel ICA Kundkontakt   020 - 83 33 33
  Fax ICA Kundkontakt   020 - 83 33 30
  E-post ICA Kundkontakt      kundkontakt@ICA.se
  Webbplats ICA   www.ICA.se

venuseva
0

Låt oss hoppas att man lever upp till sina visioner, ullna.  Så vi kunder får vad vi betalar för. Och inte gammal mat ompaketerad i nytt. 

Precis som vi människor genomgår förändring bit för bit, och inte bara lägger på ett lager färg, utan förändras, så krävs att samhället i övrigt gör samma resa.

ullna
0

venuseva. Jag är hel desillusionerad. Jag tror inte att matfusk är nytt eller att det kommer att upphöra.

Men jag är upprymd över att jag fick ett svar och jättesnabbt därtill. ICA är klart skakat, och det blev ju en jättefläck på varumärket.

Vad dessa 3 ICAMAXI handlare kommer att kosta ICA i pengar går nog inte att uppskatta, men säkert är det mer än de samlade förmögenheter de fuskat på sig, och att de numer är helt ärelösa där i sina kåkar. Undrar om det tycker det var värt priset idag???

Skaldeman
0

I min civila verksamhet har jag jobbat för stora delar av den svenska livsmedelsnäringen. Det som nu avslöjats är inte några olycksfall i arbetet. ICA tillhör tvärtom de bättre aktörerna.

Sten Sture

sussie
0

Det är över 20 år sedan jag via en kompis kusin fick höra att varor där datum gått ut packades upp och såldes i delikatessen i stället!

Ulf-S
0

Ja, fusk är inget nytt…

Men så länge kött och annat är fräscht tycker jag att det ska säljas, det vore ett enormt slöseri att bara kasta varorna!

Däremot tycker jag förstås inte att det är OK att lura kunderna genom att märka om. De borde säljas till halva priset. Eller kanske användas i butikens färdigrätter, innan varorna har blivit gamla och äckliga, om de lagar mat.

Det måste ju gå att hitta på andra sätt att ta till vara och tjäna pengar på mat som håller på att gå ut, eller hur? Att märka om mat är bara fantasilöst och lumpet.

Karin20
0

Å jag tycker att om varorna är fräscha och användbara trots att de av någon anledning inte kan säljas finns det överallt behövande som kan få. I Stockholm t ex Stockholmsmissionen. Vi vet väl alla att exempelvis datummärkningen på mejerivaror är kortare än varan inuti, i oöppnad förpackning förstås!

Det bröd som inte går åt vid hotellfrukostarna, vad gör man med det? Inte lägger man väl fram samma bröd dagen efter?

Och hur gör ni som bor på landet och jagar eller har eget kött, sitter ni och datummärker med sista förbrukningsdag? Eller var man jättesjuka jämt på den tiden vi inte hade sista förbrukningsdag?

När jag jobbade i restaurang en sommar tog vi vara på det som inte gick åt, skar i småbitar och frös in. Sedan när det var tillräckligt mycket gjorde vi världens godaste pyttipanna till våra kunder! Den innehöll både det ena och det andra och prisades högt. Och när det finns "skarvbitar" från delikatessdisken i butiken köper jag gärna det.  

Men jag håller med, att luras är inte rätt. Berätta istället. Åsså tycker jag att det är konstigt att man gör uppehåll med sina reklamfilmer för att ICA-Stig har uttalat sig kritiskt. Det är att lägga munkavle på folk!

//Karin

mizztlur
0

Jag håller med dig Karin20. Sista dag är ju en rekomendation inte något precist. Däremot att plocka upp köttbitar som legat på golvet och köra dessa i kvarnen är däremot oetiskt!

..fast köttfärs är ju lite speciellt!

Jag har konstaterat att oöppnad KRAV-mjölk ofta står sig en vecka efter Bäst-Före -Datum! Och luktrar den inte illa så är det heller inget fel på varan.

maxiq
0

På den restaurang jag jobbade på serverade vi nästan varje fredag Pastagratäng som dagens lunch. Vi kallade den "Hänt i veckan" internt…

Generad

hemul
0

"Utbildning"? Det är väl inget svar. Det var väl knappast brist på utbildning som fick dem att packa om färsen. Eller ska de utbildas i moral och etik kanske? Förvånad

Blev inte de där Stockholmshandlarna polisanmälda förresten? Har det hänt något med det än? Yrkesförbud bode vara ett lämpligt straff.

korseett
0

#6 ja här kan det finnas älgstekar som är ett år gammalt i frysen och griskött i säkert ett halvår. Rent späck däremot brukar vara lätthärsket i frysen så det försvinner till fåglarna

venuseva
0

Tror också att de små handlarna har haft det ännu kämpigare med att hitta kreativa lösningar för att bli av med sina varor, än de större aktörerna.

Bit för bit skalas allt som skall bort, bort. Snart är det rent rakt igen i bransch efter bransch.

hemul
0

#6 Men hur länge man spar egenslaktat kött är ju en helt annan sak. Då vet man ju att det är färskt från början. Om jag inte kan lita på att affärernas kött är färskt, hur ska jag då veta hur länge jag kan räkna med att spara det i kylen? Kött är för dyrt för att man ska köpa en stek och "hoppas" att den inte ska lukta surt innan helgen.

Ännu värre med färs. Den håller sig nog fräsch några dagar. Men om den redan är några dagar när jag köper den och så sparar jag den någon dag till, hur går det då?

Man ska väl inte behöva rusa hem och genast sluka köttet man köpt för att inte riskera att det blir skämt. Ledsen

Att rea ut köttet när det är på upphällningen, det är jag inte emot. Då vet man ju vad man köper och att man bör tillaga det snarast.

venuseva
0

Det får väl bli som i Indien, man får krydda med cayenne och curry så att det går snabbt igenom kroppen.

hemul
0

Skrattande

PiKaWe
0

Jag mailade ju till mitt lokala Ica Maxi som var ett av de som figurerade i reportaget, och fick också snabbt svar. Dock blev jag inte lika imponerad då jag senare på dan fick ett postutskick med exakt samma ordagranna text som i mailet.

Det var som att de förberett ett halvlamt försvarstal att bemöta oss upprörda kunder med efter Uppdrag granskning sänts. När jag skrev ett nytt mail som svar på det första svaret fick jag INTE svar, då blev det helt plötsligt knäpptyst.

Dessutom försökte dom dribbla bort sakfrågorna genom att enbart fokusera på att köttfärsen som enligt dom "malts på kvällen med ett datum har sedan märkts om morgonen efter med nytt datum för att säljas under de första timmarna på förmiddagen", och det var ju långt ifrån den enda bristen i kötthanteringen som togs upp i programmet, där pratades det om ompackad fläskfilé som helt plötsligt bytt ursprungsland, skämt kött som maldes ner i köttfärs, gammalt kött som kryddas och grillas i butiken osv osv.

Om detta andades det icke ett ord……skämmes, säger jag!

Pasi
0

När en snattare tar nåt i en butik så blir det polisanmälan direkt, och böter…undrar hur det går när en affärs giriga chef lurar sina kunder, det är ju knappast mer etiskt?Fundersam

maxiq
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår lokala blaska Dagbladet hade denna serie publicerad idag. En slump eller?

Skrattande

ullna
0

Ha Ha Skrattande Perfekt tajming

Mervi
0

SkrattandeSkrattande

anki1
0

I kväll har gubben och jag varit till vårt "lokala" Ica Maxi (Nacka) och det var lite tomt på parkeringen och inne i butiken. Konstigt.. Men jag tror att det blåser över. Stormen blåser snart över. Jag tror ju inte att Ica Maxi butikerna som berördes var ensamma i fusket, det förekommer nog i andra butiker occh kedjor oxå. Men att det blev påkommet.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

maxiq
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aftonbladet har en enkät idag om förtroendet för ICA och nästan 80% säger att det har försämrats.

AnnaCathrina
0

Jag fick en rabattkupong av min lokala ICA butik, 50 kr rabatt på - köttfärs! Glad Nu säljer de ut den billigt!

andreas0
0

#22, ICA brukar ju ha högre fetthalt i sin köttfärs än t.ex. coop, så det är bara att passa på. Ommärkning lär det väl inte vara några problem med nu, just nu passar dom sig nog väldigt noga för sådant, medans det fortfarande är uppmärksammat.

maxiq
0

De kan ju prova att kalla det för Köttfärsk

Räcka ut tungan

ullna
0

Skrattande

Karin20
0

Som jag tänker finns det nu den allra finaste, bäst behandlade och fräschaste köttfärsen just på ICA. De skulle inte våga annat!

//Karin

Mervi
0

Ett tag i alla fall….

WiktZac
0

En fruktansvärt tung detalj är att mathelgen nr1 stundar… några få procents tapp under denna tid tar månadsvis att återhämta. ICA har nog gått runt internt med hur man skall bemöta kunder, media etc. Damagecontrol som en del kallar det.

Det finns en del saker man ta mig sjutton inte får fuska med, mat är nog en av de viktigare. Men å andra sidan se hur sortimentet har förändrats över tid - eller efterfrågan om man skall vara självkritisk. Det är betydligt mer halv-/helfärdig mat idag än vad det är råvaror i butiken. Och dessa halv-/helkonserver har man mycket litet insyn i. Och till detta med risk för gamla varor så kommer det till all kemikalietillsättande - inte aptitligt direkt.

I USA så är en av de starkare strömningarna att man håller på lokalt odlad/framställd mat - hoppas verkligen det kommer hit! Jag väljer med mycket få undantag bort lokalt odlad mat hemma i min butik - även om de importerade äpplena ser så mycket större och blankare ut… ;o)

//Zac, som får sprida sin visdom annorstädes än i kost.ifokus, då jag stängts av där… :o)  

maxiq
0

Känn dig varmt välkommen hit, Zac! :-D

40% av Aftonbladets läsare har ju sagt att de har slutat handla på ICA så visst kommer det att svida. En oönskad effekt av hela skandalen blir nu att ICA bara kommer att sälja förpackat kött från sitt stora centrallager i Västerås och inte från lokala slakterier. Det innebär att det bli mer transporter fast å andra sidan med 40% färre kunder (säkert ännu färre köttkunder) så borde de totala transporterna minska.

ICA påstår dessutom att centralt packat kött inte kan packas om av de lokala handlarna. Hur menar de då? Har de plomberat förpackningarna?

Fundersam

dufva
0

Hur var detFundersam?

skulle dom döpa om "ICA MAXI" till "ICA MASK I"Flört nu??

ullna
0

Fniss!  Men "skämt!" åsido, vad de här 3 MAXI-killarnas arrogans har kostat sin koncern är nog svårt att föreställa sig.

Såg på nyheterna igår att Ica-handlarna hade krismöte. Såg att lokala köttleverantörer kanske får slå igen, och det är ju kontraproduktivt till vad vi som konsumenter önskar. Vi vill ju ha närproducerat och FÄRSKT. Och vad säger att inte centralpackat kött paketeras om i nya tråg? Nä, det här är en tragedi för branschen varken mer eller mindre.

Janne Josefsson skulle slutrapportera idag på Uppdrag granskning.

maxiq
0

De får börja med fler datum på förpackningarna:

• Paketerat
  • Bäst före
  • Ompaketerat
  • Släng före
hans_k
0

Jag köper aldrig vanlig (kraftfoderuppfödd) svensk köttförs.
Jag köper irländsk istället. 
Ibland har ICA centralpackad sådan, 
men Vi MatDax i Hökarängen/Högdalen brukar oftast ha, hemmamald. 
Jag har kollat med MatDax att deras köttfärs kommer från 
gräsuppfödda djur. 
För några år sedan hade Råd&Rön en artikel om importkött från Irland. Det kommer oftast från små besättningar (ca 60 djur) som betar ute 9 månader, resten av tiden får dom ensilage.

ullna
0

Maxiq, du är oslagbar Skrattande

grona-marie
0

Coop hade i sin reklam igår att deras köttfärs var förpackad i skyddad miljö av en maskin utan människor i närheten. Känner mig litet skeptisk till köttfärs överhuvudtaget just nu. Den som man köper fryst, är den frusen färsk eller har den legat framme ett par dagar först? 

Lidl lär ha frusen köttfärs med litet högre fetthalt. Det kan kanske va nåt.

hemul
0

#33 Och lite köttmjöl då. Annars skulle de ju inte få galna ko.

Förresten slutgöds de säkert med kraftfoder. Man hittar ett och annat om man googlar runt. Bla.a. hittade jag ett uttalande från en irländsk lokalpolitiker som var glad över att köttmjöl var tillåtet igen, för kalvarna behövde ju få i sig lite protein.Förvånad

Margareta
0

Fast galna ko var väl inte Irland - var inte det England?

Numer pensionär i Nynäshamn

hemul
0

Irland också. Jag minns att vi pratade om det för något år sedan och många trodde inte de hade galna ko. Jag blev så glad och bunkrade irländsk färs. Men Google sa tyvärr annorlunda.

bluegoose
0

Idag ska jag åka och hämta ut en 10-kilos låda kravmärkt naturbeteskött - gud vad lyxigt det känns! Köttet är mycket godare än snabbköpsköttet och priset ligger på ca. 80:- kilot. Helt ok!

hemul
0

Ah, nu hittade jag rätt tråd! Här är en länk om BSE på Irland.
http://www.agriculture.gov.ie/index.jsp?file=areasofi/bse/bse_confirmations.xml

Brynhilde
0

#39 Lyckliga du! Jag vet ju inte vad det brukar kosta att köpa sånt i låda men det låter inte dyrt. Tittade på Ängavallens hemsida och dom skulle ha runt 170 kr/kg för färs.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Margareta
0

Bra att Du hittade den hemul - jag sökte på Irland och hittade den direkt… men Du hann före

Numer pensionär i Nynäshamn

PiKaWe
0

Haha, blev så full i skratt idag på "mitt" Ica Maxi, dom hade ställt upp en stoooor plasma-tv vid köttdisken, som visade hur köttfärsen paketeras "utan att vidröras av människohänder" på ett löpande band i Västerås, för att sen skickas ut till butikerna.

Tycker nästan synd om dom…..Glad

anki1
0

Det blir mer synd om dom, för idag stod det i Af att de packar och märker om fisk oxå!!! Skall det aldrig ta slut?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mervi
0

Det finns nog mycket fusk och snusk i affärerna, tyvärr.

Sockerkompis
0

ICA SÄNDER EXAKT LIKA BREV TILL ALLA SOM KLAGAT….

Kollektivt svar alltså.

Jag har fått sådana svar.

Jag bad våran lokaltidning att dom skulle följa upp det här och höra sig för hur vårat IcaMaxi gjort och gör…

Men det vill dom inte,…..Tror det har att göra med att dom år så beroende av Ica´s  annonser.

Så svagt säger jag.

Öppnade ett paket Köttfärs, taget ur frysen….Som är inhandlat  på Maxi för ett par veckor sedan……Undre skicket var grått och slaskigt och övre var rött och fräscht….

Det känns, kan jag säga!!

Wildrat
0

#46 Att köttfärsen hade olika färg beror på att det grå inte kommit i kontakt med syre, det har det röda. När det gäller köttfärsen, lita på din näsa! Luktar den illa; ät inte. Luktar den inte illa så är det inget fel.

Och ALLA affärer fuskar, på ett eller annat sätt. Mat är profit och alla vill tjäna mer pengar. ICA är inte unikt på något sätt…

maxiq
0

Pengar luktar inte men det gör dålig mat!

andreas0
0

#46, grå köttfärs är inte farligt, det blir så med det understa lagret bara, även om det är färskt och helt okej, på grund av att det inte får lika mycket kontakt med luften. Låter du den ligga framme en stund med den andra sidan upp så ser den snart röd och fin ut igen.

blodtopp
0

Petar upp den här tråden då jag på ett annat forum där samma diskussion varit uppe för snack ett tag fått reda på lite mer om detta snusk. Tänkte att det skulle intressera er lite.

Jag har kopierat hennes text efter förfrågan om jag fick det, och har inte ändrat på något:

"Har själv jobbat på en av de utsatta butikerna i Sthlm. Kött är upp till var och en handlare att bestämma kvantitet på själv och ingenting som huvudkontoret bestämmer.
Nu ska jag berätta hur detta har gått till och sedan är det upp till var och en att bedöma.
Vi maler köttfärs på kvällen. Vi packade i tråg och lade ut (vi i det här fallet är inte jag för jag jobbar inte med kött) det i disken för försäljning. Morgonen efter så gör man alltid en okulärbesiktning av kött för att lukta och se att det inte är något fel på köttet /färsen. Tisdagar och torsdagar görs detta.
  Här gjorde vi fel att vi lade ut köttfärsen packeterad i disken. Det strider mot livsmedelslagen.
Hade vi istället malt färsen och ställt in den i stora kylen utan plast runtom så är det helt lagligt att packa ut i disken morgonen efter.
Den köttfärs som alla pratar om är således aldrig mer än 12 timmar gammal.
  D som har varit anställd hos oss och som filmade har inte jobbat med kött (ev stundtals) utan arbetade i vår fiskdisk. Kanske det säger en del. Han ville ha mer timmar att jobba men vi kunde inte erbjuda honom det. Då valde han att säga upp sig och nu är det kanske lagom att a-kassan börjar sina……..vad vet jag?????? Åren vi pratar om som D hänvisar till är 2004-2005.
  Att det var en anställd som tappade kött på golvet skall tydligen också vara "uppgjort" men tyvärr inget som jag med säkerhet kan säga. Vad jag däremot med säkerhet kan säga är att detta inte är något vanligt förekommande och det tror jag att alla som har egen familj och handlar i affär förstår. Det kan man ju bara se på "tipsarens" min när han sitter och hånler när detta inslag visas.

Sedan så stod det i uppslaget att vi hade försökt sälja 2 ton kött dagen efter och varför? Jo för att vi inte fick mala köttfärs mer såklart. Det var en tradingfirma som köpte detta av oss och åkte till en annan handlare och skulle köpa upp det. Utav dessa 2 ton kött så var det 70 kg kalvfärs som hade kort datum. Då valde den handlaren att ringa media och tala om att vi försökt sälja gammalt kött till honom för att rädda sitt anlete såklart. Duktiga "den"-kedjan….. Rolling Eyes

Vad som inte framgick i media var att dessa två ton kött var det en annan handlare som köpte och han valde att inte handla dessa 70 kg kalvfärs utan tog resten av partiet som det inte var kort datum på. Detta skrevs det aldrig om i media utan det är bara det smaskigaste som man spinner vidare på………
  Sist men inte minst så kan jag berätta att innan "herrn" arbetade hos oss så arbetade han på en fiskgrossist. Det han gick ut med i aftonbladet och som man naturligtvis läste det till så var det hos oss också och inte på denna fiskgrossist som man packade om och tvättade gammal fisk…
men hallå…fisk som är gammal luktar och kan inte säljas det fattar ju alla. Alltså kontentan av detta är att från att inte ha sålt "gammal" köttfärs så har nu min chef avgått för att det går inte att värja sig från media eller folk som bara vet en sida av saken.
  Jag har köpt köttfärs och kött på affärn sedan 1996 och det kommer jag att fortsätta med. Dock inte köttfärsen som nu helt plötsligt från centrallagret har en hållbahetstid på 5 dygn……DET är äckligt däremot.
Ja ….det vara bara det jag ville säga."

Mervi
0

Allt har två sidor även detta med köttfärs.

MillisB
0

Även om det är ett par veckor sedan, så är det intressant information från den anonyma ICA-anställda.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)