Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 6226 ggr
sussie
0

Insulinvärde?

Jag harefter envist tjatande äntligen fått mitt fasteinsulinvärde mätt. Nu har jag fått svaret men inga referensvärden! Här bland alla duktiga människor får jag säkert svaret snabbare än om jag börjar leta runt. Ingen ide att fråga min Dr då hon givit mig svaret skriftligt utan referens…… orkar inte tjata mer.

NancyAlke
0

Här hittar du all information du behöver för att tolka svaret, för du menar fasteblodsocker va? Dr Andreas bygger upp sin sida bl a för att hjälpa oss att tolka allt som doktorn pratar om.

Skaldeman
0

Jag kan ingenting om referensvärden men jag har träffat folk som har 100 i insulin och det lär vara riktigt dåligt. I går träffade jag en kille som hade 60. Själv har jag 10 och jag är inte nöjd med det.

/SSS

NancyAlke
0

Men om du inte är nöjd med 10 Sten Sture, då måste du väl ha någon sorts referensvärde i alla fall?

Förlåt som jag svamlade Sussie, visste faktiskt inte att det fanns något som hette fasteinsulinvärde… vad visar det egentligen?

Pasi
0

Man bör nog komma under typ 5 om det skall vara riktigt bra…..>8-10 tyder tyder troligen på insulinresistens eller höga kortisolvärden.

Obs Jag är ingen expert i frågan!Flört

sussie
0

Tack alla snälla! Insulinresistens är det säkert då har 36,7.      C-peptid värdet är innom referensvärdet vilket ändå borde vara lite bra. En sak till som förbryllar är att LDL stiger är markerat med fin * HDL sjunker men är ännu innom referensvärdet triglyseriderna är och har hela tiden varit OK.  Har ätit LCHF sedan sept-05

Förlåt att jag inte tog allt på en gång…..

Doc
0

Hej!

Jag lade till lite på denna sidan, det finns nu ett appendix om insulivärden längst ner. Kan även rekommendera att kika på kurvan mitt på sidan, klicka på den för förstoring inkl insulinkurva på normalkost och lågkolhydratskost.

Ang insulinvärden finns det två sätt skriva dem vilket kanske förvirrar här.

Fasteinsulinvärdet bör vara under 25 mIE/L. Ofta skrivs värdet isället i pmol/L. En IE är  = 6,00 nmol (*10E-9). 1 mIE/L är alltså = 6 pmol/L. Och rekommendationen blir då <150 pmol/L.

Än lägre är säkert än bättre.

Pasi
0

Hmmm, undrar vilken skala etc Calle Carlsson använde för sina värden ….hans intervall för normalt fastevärde låg nog mellan 0,5 och 6, har jag för mig…eller var det TSH!?Fundersam
Margareta, SSS eller nån annan…har ni era provpapper i närheten?

Skaldeman
0

Jag frågade Anita Carlsson. Man använder 3-8 som referensvärden. Har man under 3 så kan det vara andra problem så det är inte heller bra. Då får jag väl sikta på att ta mig ner till 5,5. Det blir nog inte helt enkelt.

/SSS

sussie
0

Nu är det massa konstiga siffror bara. Tala gärna om vilket norma värde siffrorna beskriver, jag förstår intee längre. Tack också till Doc_ hade läst om diabetes men inte sett slutklämmen om insulinvärden.

Doc
0

3-8 låter konstigt, det måste vara med ytterligare någon annan enhet gissar jag, vet du vilken Skaldeman?

Margareta
0

Jag har mina papper här -vad skall jag kolla?

Numer pensionär i Nynäshamn

Doc
0

Vad står det för bokstäver efter siffran, enheten alltså. mIE/L eller pmol/L? Och när du ändå håller på, vad är det angivna referensvärdet (x-y). Och vad hade du?

Skaldeman
0

Jag hittade min frus papper. Där anges att normalvärdet är 3-8 µU/ml. Jag ser nu att frugan hade 2,7. Det var naturligtvis därför som jag ville ha ner mitt värde…

/SSS

Margareta
0

Nu först är jag tillbaka - det vart lite rörigt ett tag:

Är det insulin vi pratar?

På mina Calle-papper står det 3.0-8.0 utan enhet efter
Själv hade jag 8,6 just då

Doc
0

µU/ml borde väl vara samma som mIE/L eller? Då tycker jag referensvärdet var lite väl annolunda mot vad jag hört. Men det kanske är andra U (units) jämfört med IE (internationella enheter)…

Krångligt. Men sen hittade jag www.halsovardshemmet.se/metabola_syndromet.ppt

Och det verkar just som att det är samma värde vi pratar om dvs µU/ml = mIE/L

Då får man helt enkelt säga att 3-8 är väldigt lågt, och 10 som du hade Skaldeman, får ses som klart bra. Det referensvärde jag sett som sagt, är <25. Vilket väl betyder något i stil med att 95% av alla chips- och godisätande Svenssons har det. De som har över är väl då de riktigt metabola/tidiga diabetiker typ 2.

En numera symptomfri diabetiker jag känner till har 12 på lchf-kost. 3-8? Det kanske är mer "optimala" nivåer. Intressant!

Så det är vad Calle Carlsson rekommenderar?

Margareta
0

Det står så - jag hade som sagt 8,6 och hans förslag var i slutänden "lite hårdare kostråd".

Jag har siffor från VC också - skall kolla dem…

Margareta
0

Min läkare på VC fattade inte vad jag ville ha siffrorna till.

Hos Calle hade jag 8,6 i juni - på VC hade jag 13 mU/L men där står ingen referens alls - jag har aldrig vetat om värdena är jämförbara eller hur mycket de varierar under en dag.

Båda är fastevärde - men VC på morgonen och Calle vid lunchtid.

[Saiva]
0

EDIT

Näe, det var inget… Generad

Pasi
0

Milli är till och med 1000ggr större än micro (Flåt Saiva Generad…jag är lite petig ibland)…så det stämmer om 1000U=1IE om inte min hjärna är för trött

[Saiva]
0

Hoppsan, tack Pasi! *sitter och pluggar till fysiktentan* :o)

Pasi
0

Vad kul!Räcka ut tungan
Vill oxå ha fysiktentor!!!!

[Saiva]
0

Du kan få göra min. Skrattande

Pasi
0

Ja, skulle vara roligt (räkna med dåligt betyg!)…på distans?Flört

[Saiva]
0

På distans går utmärkt! Skrattande Hm, men tror du tentavakten går på att du är jag? Flört

Pasi
0

Vadå, han kan väl inte se mig!?Generad

[Saiva]
0

Tyvärr måste vederbörande sitta i samma rum som dig under hela skrivningen. Cool

Pasi
0

Och du anser att "vederbörande" eventuellt kan se skillnad på oss!?Hemlis
Då förstår jag svårigheten!

[Saiva]
0

_Och du anser att "vederbörande" eventuellt kan se skillnad på oss!?Hemlis

_Risken finns ju… Förvånad

Skaldeman
0

Doc,

jag gicköver till Calle och frågade. 3-8 är vad som gäller för människor som äter "människomat". De som äter västerländsk skräpkost ligger av naturliga skäl högre. Men vi är inte avsedda att ligga så högt. I sammanfattning.

/SSS

Doc
0

SSS, det låter rimligt tycker jag! Måste kolla mitt värde vid tillfälle. Lite läskigt att de typ 2 diabetiker i studien jag har med här(klicka på kurvan mitt på sidan), hade ett värde på i snitt cirka 37… (220, men man får dela m 6 eftersom det är en annan enhet).

Och så säger man att typ 2or också har insulinbrist, om är relativ. Brist? De kan alltså tänkas ligga runt femdubbelt högre än en rekommendation på optimalt värde för friska!

Anders_E
0

Hej!

Hur mäter man fasteinsulin har jag alltid undrat över. Vid mina kontroller hos diabetes sköterskan siktar man bara in sig på faste blodsocker och HBA1c, vikt och sådant.

Margareta
0

Hej Anders_E!

Jag har mätt mitt fasteinsulin hos Calle Carlsson och på VC - det är vanligt blodprov.

Läkaren på VC förstod inte vitsen - men gick med på det då jag sa att min viktminskning var beroende av det och jag låg mycket riktigt i överkant.

Doc
0

Fasteinsulin brukar man ej kontrollera rutinmässigt. Från min vårdcentral fick man skicka det till Uppsala för analys till exempel…