Koffein i te?
Är det någon som vet om alla teer innehåller koffein?
Min sambo ska göra en hjärtundersökning till veckan och får inte dricka något med koffein i 24 timmar innan undersökningen.
Örtteer och rött te innehåller INTE koffein.

Svart te innehåller mest, grönt te en hel del och vitt te lite koffein.
Att rött te inte innehåller koffein beror på att det är ett örtte det också ;o)
Efter vad man sade mig vid en teprovning innehåller allt te koffein, cirka 1/6 av vad som finns i kaffe, men tanninerna i teet gör att man tar upp det mindre bra. Det finns mest tannin i vitt te och minst i svart, det är därför man in praktiken får mer koffein av svart te.
Roiboos innehåller inget koffein, men andra ämnen som kan verka uppgiggande och stimulerande (har jag läst, men kommer förstås inte ihåg vad) .
Riktigt te från tebusken (camila sinensis) innehåller alltid koffein. Brygder gjorda från en del andra buskar kallas ibland också för te, men är inte det egentligen. Exempel är ört-teer, rött te, osv. Dom behöver inte innehålla koffein.

Vad med Liptons Nypon/Hibiscus te (i pyramidpåsar)?
Liptons te är per definition inte te ;)
Skämt och sidor så vet jag tyvärr inte riktigt men de flesta smaksatta teer är ju svart te med extra "tillsattser". Om det gäller den du undra om vet jag dock inte.
Där finns koffeinfritt te även som det finns koffeinfritt kaffe. jag köper Friggs Kvällsro/kvällsurtete, den är vad jag vet koffeinfri. Iaf springer inte jag och pinkar som en tok som jag gjör på allt annat te och vanlig kaffe ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Är man rädd för koffeinet i teet så kan man slå av första vattnet efter några sekunder och fylla på nytt. Det lär försvaga halten av koffen, men inte så mycket av smaken.
//Zac
Är man rädd för koffeinet dricker man rött te och andra örtteer. Det är enda garantierna för koffeinfritt.
#9 jag har druckit rött te som har koffein i sig, så det finns det med..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Då var det inte Roiboos du drack för det innehåller inte koffein. Eller så var det blandat med svart, grönt eller vitt te.
Är man osäker och absolut inte vill ha koffein får man väl dricka örtteerna istället. Friggs pepparmyntte är gott (och nyttigt).

En legend säger att det var en munk som vägrade sova - han mediterade istället - och när sömnen väl ändå kom över honom så blev han så bottenlöst besviken att han skar ögonlocken av sig och slängde dem på marken. Då växte det upp en tebuske där och när han tuggade några blad så blev han piggare… Teblad har ju (som nästan alla andra blad) formen som ögonlock.
Dessa handlar jag av - Gröna Teimporten. Bra priser, suvverän service och inte minst - goda teer! :o)
//Zac
Inför operation så kan man väl avstå från te i ett par dagar helt enkelt.
Men grönt te som ju är väldigt gott om det är bryggt på rätt sätt har rätt små mängder, det känner nog inte många av. ca 15 mg i en mugg på 2.5 dl. För att jämföra har kaffe ca 100-150 mg i samma mängd dryck, svart te ca 60, coca cola ca 30, och koffeinfritt kaffe ca 3-5.