Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 11239 ggr
hemul
9

Kokt fläderblomssaft?

Hoppas jag la det här i någotsånär rätt grupp.

Jag älskar fläderblomssaft att göra drink på. Normalt låter man ju blommorna ligga och dra några dar i sockerlag. Det är ju lite svårt nu då. För länge sedan såg jag ett recept på kokt flöderblomssaft men jag hittar inget sånt nu. Någon som har ett eller vet hur man gör på ett ungefär?

Jag antar att man bara kokar blommorna i vatten + socker (/stevia) + citron/citronsyra, men det vore bra att veta lite proportioner. Glad

Mervi
0

Jag minns inte hur man gjorde, det är så länge sedan, men jag har för mig att man hällde kokthett vatten över blommorna och så fick de dra. Jag skall försöka hitta receptet, har det säkert någonstans.

Jag hittade detta recept 

hemul
0

Tror du att man kan göra så utan socker alltså? Ja tack. Leta, leta!Kyss

Mervi
0

Det går säkert göra det med sötningsmedel eller utan, men den kanske håller ännu kortare tid, men i frysen går det säkert.

Förr så frös vi saften i iskuber och hade i drickarna, jätte gott blev det.

hemul
0

Jo, men jag menar själva urlakningsprocessen. Verkar inte så fräscht att ha blommorna i bara vatten flera dagar och jag undrar om smaken dras ur då. Det är därför jag funderar på att koka.

Det är klart, man skulle ju antagligen kunna lägga blommorna i sprit direkt men det kan ju hända att man vill ha bara saft nån gång också. Räcka ut tungan

Mervi
0

Jag vet inte om smak/arom löser sig i bara vatten, har aldrig provat.

Pasi
0

Synd att koka blommor då många aromämnen är flyktiga. Kallt vatten ett par dagar, tror jag är bäst.
Jag tror proportionerna - 10kg blommor och 480 liter vatten är ganska bra. Men det går åt en himla massa sprit för att späda saften!Skrattande

magma
0

Man har ju citron i också när blommorna står och drar, jag undrar om inte sockret brukar tillsättas först när man kokar upp "avsilet"?

---

Nähäpp, nu har jag googlat. Tydligen är det vanligast att koka upp socker+vatten och sedan har man i citronsyra. Detta häller man över sköljda blomklasar som varvats med skivade citroner och sedan får det stå (svalt?) i 3-7 dygn. (Stor variation i recepten om hur många dygn!)

Om man vill använda sötningsmedel/Stevia så kan man ju testa sig fram, kanske tillsätta sötningsmedlet efter att vattnet kokat upp? I recepten jag kollade i så stod det 2 kg socker (!) till 2 liter vatten och 40 blomklasar + 2-3 citroner samt 50-60 gram citronsyra. Om man vill ha i konserveringsmedel så har man i 2 krm natriumbensoat som man löser i het vätska, annars så kan man ju frysa saften i tomma pet-flaskor bara man inte fyller ända upp och inte skruvar på korken helt förrän det frusit.

Mervi
0

magma det är väl samma recept som jag länkat till.

hemul
0

Jo, precis. Man brukar ha med sockret från början. Jag tror alltså att sockret hjälper till att dra ur det gottiga.

Man kan ju förstås plocka bara lite precis när flädern börjar blomma och göra några små test. Men det är ju bekvämare om någon annan redan har gjort det. Glad

magma
0

Förlåt Mervi, jag såg inte din länk! Sitter med deklarationen såhär i sista stund och stal till mig några minuter på KiF, så jag var aningens stressad… Generad

Mervi
0

Du behöver inte be om ursäkt, ingen fara. Det händer  att man är snabb att svara och så  händer det att någon annan varit framme.Glad

Pasi
1

Hemul - Sockret hjälper inte till med "utdragandet" däremot har det konserverande effekt i högre koncetrationer.

hemul
0

Hur vet du det? Brukar du laka ur blommor i vatten?

magma
0

Hur det ligger till med urlakandet vet jag inte, men däremot vet jag att socker har en viss konserverande effekt. Annars så kan jag tänka mig att en viktig del i urlakningen är att vätskan är het när man häller den över blommorna?

Pasi
0

hemul - Är ämnet lösligt i socker så är det också det i vatten.
Jag är ganska påläst i ämnet alkohol….alltså vin- och spritsmaksättning. *Vickar på ögonbrynet*

Margareta
0

Pasi… den vickningen skulle jag vilja se… borde du inte ha en animerad Avatar?

Numer pensionär i Nynäshamn

Vira
0

Jag har gjort fläderblomssaft med hälften socker hälften flytande Hermesetas. Men det går säkert bra med vilken sorts sötningsmedel som helst. Bara vara noga med omräkningen av sötningsgraden. För övrigt tillreda saften som det står i reseptet.

Hälsningar Vira.

mammam
0

Jag tycker du ska "laka" ur dem direkt i spriten.

Sen kan du väl göra en alkoholfri variant också med vatten.

parsley
0

Så här står det i Vår kokbok om fläderblomsaft

ca 3 liter

ca 40 blomklasar, 3 citroner, 50 g citronsyra, 2 liter vatten, 2 kg socker, 2 krm natriumbensonat.
Lägg de sköljda blomklasarna i en kruka. Dela citronerna i små bitar och lägg dem och citronsyran i bunken. Koka upp vatten och socker och häll det kokande över blommorna i bunken. Täck över och ställ svalt i 5 dygn. Sila av saften, tillsätt natriumbensoat häll i flaskor som förvaras kallt eller frys in saften.

Även blommor kan frysas in och användas otinade.

Frågan är hur mycket av sockret som är smak och hur mycket som används för konservering i fläderblomsaft?

vår kokbok igen:

" När man saftar och syltar eller gör gelé och marmelad har sockret en trefaldig betydelse. Det bidrar till att höja aromen, ge rätt konsistens till sylt, gelé och marmelad och motverkar att konserverna jäser och möglar. Sockret verkar konserverande genom att dra till sig vatten och "torka ut mikroorganismerna. För att få denna effekt behövs ganska mycket socker. Vill man minska på sockret så får man tillsätta konserveringsmedel eller frysa in."

Min slutsats: Det bör gå att göra fläderblomsaft med stevia och  förvara den i frysen. Kanske läga att kolla på odla.nu eller någon liknande trädgårdssite?

MaMaMade
1

När jag gör svartvinbärsdricka häller jag kokande vatten över bären o låter stå kallt i 2 dygn. Sedan tillsätter jag socker. Som jag fattar det är sockret mest till för smak o hållbarhet. Jag undrar om sockermolekylerna går in i bären vis osmos? I så fall skulle det vara ett himla slöseri m socker.

Skulle tro att det går lika bra m fläderblom…men det ultimata utdraget får du nog om du lägger dem i sprit.

Jag ska prova att söta nästa omggn m stevia.

Pasi
1

Socker drar ur vätska ur bären om de fortfarande är hela….dock kan det heta vattnet över svartavinbär förstöra pectolaset (pektinförstörande enzymet) vilket då gör att man inte för ut lika mycket smak ur bären (petitesser, jag vet!Flört).
Ett sätt att göra slånbärslikör är att hälla sprit över de hela bären, låta stå i nån vecka. Sila och sedan hälla socker över bären…..på 1-2 dagar skrumpnar de ihop och man får ur det mesta ur dem. Sedan blandar man "sockerlagen" och den smaksatta spriten. Mums.

sandramaria
0

Jag har sötat fläderblomssaft med Stevia och fryste ner i plastmuggar så jag har haft och har nyttig och god saft hela vintern. Det gick jättebra.