Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 13720 ggr
ButterflyEffect
0

Om ägg i micro

Jag vet att man inte kan koka ägg i micron utan att göra ett litet hål i toppen först, men hur är det med redan stekta ägg? Kan jag värma dem utan risk?

[linda-pinda]
0

Jag har värmt kokta, skalade ägg i micron… de exploderade. Även när jag delar sönder dem med gaffel. Stekta ägg vet jag inte.

starhawk
0

Det hänger visst på gulan, jag brukade microsteka ägg och då fick man först ta hål på gulan så dom blev liksom vändstekta, fast dom är fortfarande lite av explosiv vara då, men dom håller sig innanför faten. Så jag skulle tippa på att om du försöker värma ett icke vändstekt ägg så smäller det!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Jennix
0

Ägg är svårt i mikron. Det går att göra äggröra men när det blir för varmt så exploderar det. Om man har plastlock över så behöver man inte tvätta hela ugnen. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Besika
0
Margareta
0

Det finns små äggkoppar i plast för micro - man knäcker i ett helt ägg - sticker hål på gulan och micrar. Det händer att jag gör så på jobbet. Det blir som kokt ägg - fast ändå inte - skumt men ätbart om man inte har en el-platta till hands.

Numer pensionär i Nynäshamn

arcus
0

Använder ni verkligen mikron till ägg?????
Läs här:
http://www.alternativahalsokliniken.se/Mikro.PDF

Eller här:
http://www.klokast.se/Nyhet/Mikro0302.html

Effie
0

Förr använde jag mikron väldigt mycket. På senaste tiden har den haft en huvudsaklig funktion: äggklocka. Det kanske börjar bli dags att slänga ut den?

#5 Jag har också testat de där plastgrunkorna; det blir någon sorts hårdkokta ägg fast med skum konsistens. Sitter och funderar på om jag inte hellre skulle äta ägget rått, blandat med något.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Margareta
0

#6 för min del är det några gånger per termin - när jag inte har något annat att äta.

maxiq
1

Mikrade ägg får en väldigt plastig konsistens så det brukar jag undvika. Däremot när jag gör omelett så knäcker jag ägg i en tallrik, river i ost och strör i kokosflingor (jättegott!). Sedan kör jag det 30 sek i mikron, dels för att osten ska smälta men även för att inte stekpannan ska kylas ned av den kylskåpskalla blandningen. Det blir en mycket bättre konsistens på omeletten då.

Jag har berättat tidigare om att man kan göra "storkok" på ägg och köra dem på låg effekt under noga utprovad tid i mikron för att få dem nykokevarma när man ska äta dem.

Jag är inte rädd för att mikra mat. Hade det varit farligt så hade jag varit självlysande vid det här laget. Jag fick en mikro av mamsen när jag flyttade hemifrån. "Annars får du väl aldrig i dig nån varm mat". Det är först sedan jag började med LCHF som jag börjat laga mat. Åtminstone i stekpanna eftersom jag inte har någon vanlig ugn. :-(

ullna
0

Gör mig verkligt betänksam…. Lagar aldrig mat i mikron men värmer överbliven.

[linda-pinda]
0

Jag micrar mat varje dag: inte för att jag tror att det är bra (snarare tvärtom) men på jobbet finns inga andra möjligheter. Då skulle jag få äta kall mat till lunch och det står jag inte ut med.

Ägg tycker jag är lite probelmatiskt, eftersom jag gärna vill koka många på en gång för att ha färdigt, men jag gilalr verkligen inte att äta kalla ägg. Och att värma dem funkar som sagt så där bra…

MariaFia
0

Intressant länk och en väldigt rolig hemsida att kolla in på när man får kedjebrev som verkar "skumma" eller när man hör om metoder och historier som verkar vara för bra för att vara sanna. 

http://www.snopes.com/science/microwave/plants.asp

Längst ner står om sjuksköterska som värmde blod i micron.

maxiq
1

linda-pinda: Lägg in ett ägg åt gången utan lock och direkt på glasplattan. Du  kan spräcka skalet innan om du vill. Ställ mikron på näst lägsta effekten och kör 15 sek. Känn på ägget och om det är iskallt så kan du prova 30 sek nästa gång, men är det ljummet så får du ta ett ntt kallt ägg och öka med 5 sek varje gång. Tänk på att de alltid måste vara lika (kyskåps)kalla och ungefär lika stora varje gång när du väl har hittat en bra tid.

arcus
0

9# Jag tycker det är märkligt att vi på denna sajt som vill leva så naturligt som möjligt: Äta gräskött, mat utan tillsatser, lite kolhydrater etc, för att vi är rädda om våra kroppar, ändå negligerar detta med mikrougnens nackdelar, bekvämlighetsskäl????
Enligt ditt resonemang skulle jag kunna säga: "Hade kolhydrater och livsmedelstillsatser varit farliga så hade jag varit jättesjuk nu"
Vi vet ju att det inte är bra, även om inte alla är sjuka eller "självlysande"
Jag tycker mest synd om alla små som får sin välling och barnmat värmda i mikron.

Besika
0

Jag tycker att man bör läsa alla de länkar som gavs här och sedan ta sig en rejäl funderare. Vi vet ju verkligen hur lurade "alla" har blivit av kostråden, så varför inte om microvågsugnen??

Jag vill slänga ut min!

Margareta
1

arcus:

Vi är 2000 medlemmar på det här forumet - några lever som du säger med gräskött och mat utan tillsatser - men LÅNGT IFRÅN alla.

Var och en fattar sina egna beslut utifrån sina förutsättningar - det är inte mycket att förfasa sig över.

Det vi däremot har gemensamt allihopa - är att vi försöker kolhydratreducera vår kost i någon mån - det är väldigt olika hur vi gör där också.

maxiq
1

Jag vet inte tillräckligt för att ge mig in i den debatten. Jag vet bara att mikrovågorna sätter fart på vatten- och fettmolekylerna och värme uppstår. Vågor av alla storlekar har vi runt omkring oss hela tiden och då tror jag att alla radiovågor från mobiltelefonsystem är en större källa till oro. Sedan använder jag mikron högst en minut om dan och kommer att fortsätta med det. Det är iaf miljövänligare än att värma upp spisen och behöva diska en kastrull extra.

starhawk
0

Skrämmande läsning dom där artiklarna, förr mikrade jag mat flitigt, numera mikrar jag bara svamp och tomat i tre minuter och i brist på alternativ får jag väl fortsätta med det, men jag mikrar också lax och då blir det hela 9 minuter med upptiningen inräknad, får försöka hitta något alternativ till det, ugnen?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[linda-pinda]
0

Maxiq: tack för tipset! Skall testa det nästa gång!

Gittanglad
1

För en tid sedan värmde jag ett skalat, kokt ägg i mikron, men när jag bet i ägget så exploderade det i munnen. Det gjorde ont!

arcus
0

Naturligtvis fattar alla sina egna beslut inom alla områden.

Jag har uppfattat att här kan vi alla väcka debatt inom olika områden, speciellt om det vi äter.

Jag trodde att det var OK att förmedla, när man hittar sådan information. Det tycker jag att många andra också gör inom olika områden.

Jag har aldrig bestämt att alla skall göra som jag, men de kan väl vara bra information, det kanske finns några som inte visste om detta.

Margareta
0

Absolut Arcus - men tonen kändes lite spetsig - det var därför jag reagerade.

ullna
1

Jag tror i och för sig att mobiltelefonerna är ett större problem, och jag tror att micron är tveksam, och trots det använder jag båda, men sparsamt. Datorn är säkert inte ofarlig heller och här tillbringar jag många goa timmar.

Vissa röker t o m för att inte tala om hur mycket fetma det finns i den rika världen. Det är klart farligt att leva, och leva måste vi.

Margareta
1

Jo så är det ullna och var och en får fatta sina egna beslut utifrån egen riskanalys.

Jag tycker det är viktigt att få fram olika risker - men det får inte bli så att alla på forumet förväntas hålla minirisk på precis allt.

Vi har glutamat och vi har transfetter och mycket annat också.

Forumet är ju inte i första hand "minimera-alla-risker-som-finns-forum" utan ett forum för kolhydratreducerad kost. Resten är bara nyttig kuriosa för den som är intresserad.

Det kan bli för mycket pekpinnar och för lite "så här gör jag -därför att" ibland. Det blir väldigt svårt att följa - för den som nyss kommit på att avstå från kolhydrater.

Gronstedt
0

Maxiq, var du grön innan du började mikra äggen FörvånadSkrattandeFundersam?

Jag gör ofta storkok på ägg, men de får ligga framme tills de blir ätna, för kylskåpskalla gillar jag inte. En dag eller tre på köksbänken klarar de. I alla fall mina, men de är sällan älde än en vecka när jag kokar dem. Butiksköpeägg kan nog vara äldre, jag har hört ryktas att de kan vara tre veckor gamla när man köper dem.

Bjorne
1

Att äggen exploderar i micron beror på att ägget (vitan) stelnar på ytan först och lägger sig som ett skal runtom. när sedan det inre av ägget börjar koka så är snart explosionen ett faktum.
Lösningen är enkel. häll ägget i en kopp eller på ett tefat. kör micron i ca 15 sekunder så att ägget börjar stelna lite grann. pricka sedan ägget med en gaffel några gånger. På så sätt bildas kanaler som släpper ut ångtrycket. Det tar ungefär en dryg minut att få ett hårdkokt ägg på detta sätt. Jag tycker det smakar precis lika bra som ägg tillagade på normalt sätt. Ett annat sätt är att blanda ägget med smält smör först. det verkar också kunna förhindra explosionen. kanske för att äggets yta inte blir lika stark då.
Huruvida  mirovågstillagning i övrigt skulle vara hälsovådligt eller ej undandrar sig mitt bedömande, men nog låter det misstänkt likt en vandringssägen, men man skall aldrig säga aldrig.

hemul
0

Varför tycker jag det låter mycket enklara att använda en kastrull? Räcka ut tungan

Bookjones
0

Jag slängde ut micron av flera anledningar. Jag gillar helt enkelt inte micrad mat. Smakar konstigt på något sätt. Kom på att jag bara använde den som matklocka och grabbarna brukade använda den för att värma frusna burritos o.dyl. på tiden då jag köpte hem sånt.

Saknar jag den? Njaa, nån gång kan det kännas jobbigt att släpa fram en kastrull och koka vatten på spisen när man vill ha lite the men det är mest min lathet..

För att värma mat har jag en liten s.k. toaster oven. Vet inte vad de kallas på svenska. Får precis plats med en tallriksstor behållare, typ pajpanna. Man behöver inte värma upp hela storugnen och det går fort med. Använder min foreman grill till att steka halvtinade biffar o.s.v.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om farligheten med micron men jag tyckte att det var nog mycket information om eventuella risker att jag bestämde mig för att "err on the side of caution".

BarbroE
0

Ägg kan explodera i kastrull också, iaf om man gör som jag gjorde en gång för många år sen.

Jag satte på en kastrull med ägg och i väntan på att vattnet skulle koka upp gick jag upp på övervåningen i ett kort ärende. Där blev jag kvar - länge… Jag satt i godan ro i syrummet när det small nere. Det lät som pistolskott. Pannrummet var min första tanke, rusade ner medan det smällde igen och igen. Det var ingen vacker syn som mötte mej i köket. Det satt gulvita tussar överallt! Fläkten, taket och golvet var täckta av en gegga som påminde om gullfiber.

Jag har aldrig gjort om det. Än så länge iaf. Generad

Jennix
0

Själv tycker jag micron är enkel om man vill värma mat eller tina upp saker. Andra får göra som dom vill, jag har valt att göra så här.

Sen får man gärna starta nya trådar om man vill diskutera sånt som kanske inte riktigt har med själva ursprungsfrågan att göra. Glad

Jag tror det har varit flera trådar på senaste tiden där vi alla svävar ut lite från själva ursprunget och jag vet att jag själv gjort det och tänker skärpa mig. Glad

Nåt som jag verkligen gillar med detta forumet är att man får och uppmuntras till att skapa nya trådar om det man vill diskutera. Vi vill ju ha ett levande forum, eller hur? Så sätt igång och diskutera, skapa nya trådar, men att vi kanske tillsammans kan följa det som tråden skapades för? Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Brynhilde
0

Jag gör storkok på ägg som jag sen förvarar i kylen. Butiksköpta ägg vågar jag inte ha i rumstemperatur längre än 1 dygn. Har råkat ut för dåliga ägg när de har stått i köket längre tid.

Jag brukar lägga kylskåpskalla ägg i hett vatten ca 15 min. De blir rumstempererade då.

#28 Vattenkokare är bra att använda till thé och liknande.

#29 Du är inte ensam. Jag har gjort likadant. Generad Glömde äggen på spisen och allt exploderade. Äggfragment över hela köket och botten på min traktörpanna hade blivit konformad. Bara att slänga. *suck*

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Mervi
0

Jag kokar mina ägg på vanligt sätt, oftast bara några åt gången. Gillar inte heller kalla ägg.

ButterflyEffect
0

Oj, vilken debatt det blev. Kul! Själv tror jag att jag avstår från att värma ägg i mikron, det verkar säkrast så. Idag åt jag vanliga kokta ägg på en tonfisksallad med räkor. Smaskens!

hemul
0

#28 Håller med dig. Det smakar konstigt, men jag kan inte sätta tummen på hur. Minns när micro blev vanligt och de började använda dem på pubar och andra enklare hak. Jag kände direkt om maten var micrad.

arcus
0

Vi har ju på denna sajt diskuterat många olika aspekter på vår föda.
Bl a. olika fetter, margariner, sötningsmedel, böcker i ämnet, e-nummer och andra tillsatser, ja en hel del som inte varit specifikt för just kolhydrater, men jag har tacksamt lärt mig mycket av det.
Därför trodde jag att man kunde få förmedla en åsikt, när man tror att något kan göra maten mindre hälsosam, (samt hänvisa till källor), som i detta fall angående mikrovågsugnar, utan att uppfattas som att jag vill bestämma vad andra skall äta, eller som spetsig.
Jag blir mycket förvånad och ledsen över att så inte är fallet, då jag verkligen älskat denna sajt och tycker att vi haft så härliga, lärorika och roliga diskussioner här.
Men jag fattar budskapet och får väl försöka hålla mig strikt till enbart kolhydratsdiskussioner i fortsättningen och hålla tillbaka mina åsikter i andra frågor.

Wildrat
0

#35 Du får gärna komma med en åsikt men det är bra om du anger att det är din åsikt och inte en sanning.

Margareta vill bara att alla åsikter och tankar ska vara lika värda, ingen ska känna sig påhoppad, inte du heller. Vissa gillar inte micro, fine, men andra tycker den är bra vilket de som är emot måste acceptera.

Rita-S
0

Själv har jag den rama lyxen med äggkokare, så jag kokar äggen i den framför micron. Jag erkänner öppet att jag har micro i huset, och jag brukar tillaga frusengrönsaker eller värmer upp min "micromiddag (middagsräster om det enbart är till mig) i den, men i flesta fall använder vi ugnen för tillagningen iaf. Färska grönsaker micrar jag inte, jag tycker inte resultatet blir bra eller GOTT för den saks skuld, och jag är smått mistenksam mot micro, dock inte mer enn att jag värmer upp mat innimellan.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Margareta
0

arcus - nu har du missuppfattat mig - det var inte så jag menade. Du är väldigt välkommen att skriva både om kolhydrater och allt annat. Starta gärna en tråd om mikro och diskutera den i ett sammanhang där det hör hemma.

Det jag reagerade på EXAKT var detta:
vi på denna sajt som vill leva så naturligt som möjligt: Äta gräskött, mat utan tillsatser…

Vilka "vi" talar du då för? Alla 2000 eller?
Hade Du skrivit "Jag och några till har valt" eller bara "jag" - hade det inte blivit någon debatt om det alls.

Jag tolkade ditt inlägg som att "vi" på detta forum hade kommit överens om att inte använda mikro - äta gräskött, mat utan tillsatser osv.

För den som är ny eller bara läser tillfälligt kan det uppfattas så.

Både Wildrat och Jennix har perfekt förklarat hur jag menar!

arcus
0

Ber om ursäkt att jag inte är så kunnig på ordval, ber också om ursäkt för att jag tog upp detta om mikrovågsugnar överhuvudtaget, skall försöka ta lärdom av Wildrat och Jennix som perfekt förklarat hur du menar.

Margareta
0

Det är helt ok arcus och ingen fara alls. Glad

Vi måste vara lite försiktiga med varandra bara - så vi inte lägger för tunga präktighetsbördor på varandra. För många är de svårt nog att bara ta bort de vanligaste kolhydraterna och att få vardagen att fungera (med tex mikro).

Besika
0

kan inte någon kolla om det är sant. Borde finnas folk med tillgång till mikroskåp här som kan kolla hur blodet ser ut före och efter intag av micrad mat….

Rika73
0

När jag fixar mina ägg i micron gör jag så här:

Tag en djup tallrik eller helst en mindre skål.

Häll i ca 2 dl vatten och lite buljongpulver.

Värm upp i micron i ca 1 min.

Knäck i 2 ägg och micra i 2-3 min (vet inte exakt tid - beror på hur stark micro samt hur ni vill ha äggen..)

Klart!!

Rika73
0

Glömde skriva att det är gott att äta dom i skålen med buljong och en rejäl klick smör.

Puss på er!!

venuseva
0

Micron på vinden och kokar ett ägg när jag skall äta det. Kokar i 2-3 minuter. Går jättefort och är gott med varmt ägg med mosat smör. Hver gang!

Baglady
0

Efter att ha läst alla inlägg gjorde jag en djupdykning i mina köksskåp. Längst inne hittade jag min gamla äggkokare. Tänk att jag hade glömt den helt. Nu är den avdammad och står och väntar på att fyllas med ägg. Micron funderar jag däremot på att ställa undan ett tag för att se om jag saknar den. Jag använder den egentligen enbart till att tina mat i.

Jag hittade lite annat smått och gott när jag var i farten och röjde såsom: smörgåsjärn, elektrisk burköppnare. elektrisk knivslip, skärmaskin, pastamaskin och en stor brödrost. Tillsammans med alla kakformar, kakspritsar  och annat onödigt blev det en rejäl hög och i mina skåp ekar det  (nästan) nu.

Nu halkade jag visst bort från ämnet alldeles. Bäst att tacka för sig och dra sig tillbaka för i kväll. I morgon ska jag försöka att bli av med min prylhög, men först ska jag koka mig ett gäng ägg.

Anders-S
0

För väldigt längesedan brukade vi värma hel rökt makrill i mikron och undrade lite över två knallar som alltid hördes.  Till slut kom vi på att ljudet uppstod när fiskens ögon exploderade och sköts loss från huvudet.  Då övergick vi till vanlig ugn.

#28 Jag har också en miniugn eller bordsugn sedan flera år. Använder den till allt. Mycket snabbare! Använder aldrig vare sig den stora ugnen eller mikron längre. Kostade bara några hundralappar. Formatet på plåtar och galler gör att man lätt får in dem i diskmaskinen vilket också underlättar. 

Annars är vattenkokaren praktiskt när man har bråttom. Jag har t.ex. stått på båtbryggan och kokat korv i vattenkokaren med korven i ugnsplastpåse för att inte nudda elementen. Vore praktiskt om man konstruerade någon slags insats för "vattenbad" i vattenkokaren. En pryl som annars står på önskelistan är en elektrisk ångkokare.

Förvärmer ofta vatten till ägg och grönsaker i vattenkokaren medan jag plockar fram och spisplattan blir varm.

#45 Om du steker billigt nötkött som har lite mer senor och fett i ugnen som rostbiff är skärmaskinen utmärkt för att göra tunna skivor av den kalla steken istället för färdigköpt pålägg.  Gäller också för helstekt lever i ugn eller bogfläsk/skinkstek.

Margareta
0

Skärmaskin skulle jag inte göra mig av med - jag har precis köpt en. Vi äter mycket mer helstekt kött nu (nu sist var det kalkon och julskinkan).

Mona-Stina
0

En skärmaskin skulle jag också vilja ha.

maxiq
0

Hellre en skärmaskin än en skär maskin! Skrattande

Wildrat
0

Rosa hushållsapparater är väl piffigt!

Mona-Stina
0

Den skära maskinen skulle skära sig mot din gröna nuna. Lol

maxiq
0

En sån skulle nog inte rosa marknaden… :-|

Baglady
0

Visst är skärmaskin bra , men efter att ha skurit mig ganska ordentligt i fingret åkte den in i ett skåp. Där har den stått rätt länge nu. Ska jag vara ärlig har jag kännt ett visst motstånd mot att skiva något mer på den, men jag ska göra ett försök till. Jag har en halv stenhård ungersk salami i kylen.  Känns det ok. med maskinen så får den vara kvar, annars blir det vassa kniven och muskelkraft som gäller igen.

maxiq
0

Jag hörde att de hade skurit ned på personalen på Scan!

Förvånad

Brynhilde
0

Jag har alltid tyckt att skärmaskiner för vanliga hushåll inte verkat hålla så bra kvalite, men jag är kanske fel ute där. Eftersom jag jobbat huvuddelen av mitt yrkesverksamma liv på restaurang så jämför jag automatiskt med proffessionella maskiner.

Nån här som kan rekommendera en bra skärmaskin????

Margareta
0

Min är den billigaste plastigaste tänkbara från Ellos - det var allt vi hittade - proffsmaskinerna är för dyra.

När jag var barn hade mamma en bra från Nilsjohan - de verkar inte finnas längre.

Brynhilde
0

Margareta, det jag mest undrar över är hur bra det går att skiva kött på en vanlig "konsumentmaskin". Om klingan är tillräckligt vass för att det ska bli en fin och slät snittyta. Det plastiga kan jag leva med.

Margareta
0

Jag tycker största problemet är att den är långsam - men det tycker min man är bra eftersom han ser så dåligt - då hinner han med. Han är nästan blind (ser bara lite på ett öga) och är den som hanterar maskinen. Det blir jättebra tunna skivor som han absolut inte (och inte jag heller) klarar med kniv. Jag är ganska kräsen och vill ha tunt - därför letade vi maskin.

Om Du sen har extremt höga krav från chark - så kanske du blir besviken - det kan jag inte svara på.

Brynhilde
0

Jag vill också ha tunt skivat och numera klarar jag dåligt av att hantera en kniv på det viset som krävs pga fibromyalgi.

Jag tycker nog att det kan vara lönt att prova en sån maskin. Speciellt som jag har slutat äta charkprodukter förutom parma/serrano-skinka.