Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 11308 ggr
AnnaCathrina
9

Citron

Hur är det med citron i vattnet eller på maten? Bra eller dåligt ur viktminskningssynpunkt?

Margareta
1

Citron innehåller 7% kolhydrater - dvs väldigt lite.

De gånger jag vill ha citron på maten droppar jag över det utan att fundera. 100g blir det aldrig och inte 50g heller - så mängden är försvinnande liten.

Jaga hellre elefanter - citron måste tillhöra myggsläktet.

Jag pressar ofta citron i vårt dricksvatten på sommaren och lägger i is. Det blir kanske 50g citron på 1½ liter vatten vilket är försumbart kolhydratmässigt

Numer pensionär i Nynäshamn

CarolineJ
0

oh va bra, jag letar nämligen efter något att ersätta min cola light med. citronvaten blir mycket godare än vanligt. innan jag började lchf (1/1-08) så drack jag tre liter cola light om dagen men nu har jag gått ner till 1 1/2 liter per dag. och på bara en vecka måste det va bra. har ju haft lite huvudverk men jaja. så jag hoppas att kunna slippa cola lighten inom en-två månader.

Margareta
0

Citronvatten är klart mycket bättre än cola light Cemma - du kan varva med lime om du vill ha variation. Vi ställer en kanna i kylen med isbitar i - det blir jättegott.

AnnaCathrina
0

Nånstans har jag hört att syrliga saker kan vara bra för viktminskning, men citron kanske inte hör dit? Eller så kanske jag har missförstått.

Jag är inte så orolig för mängden kolhydrater. Svårt att få i sig så mycket av just citron Glad

Margareta
0

Enligt GI så sänker syran GI och det ska ju tvärtom vara bra…

Wildrat
1

Jag kan sitta o äta upp citronen som blir över när man använt lite till fisk, så jag kan nog lätt få i mig för mycket kolisar Skrattande. Surt men gott!

Jennix
0

Jag har citron ibland när jag tycker maten blivit för salt. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

hemul
0

Närå, Wildrat. Räds icke! Flört

Citron innehåller inte 7% kolhydrater. Fruktköttet innehåller 2.2% kolisar. Väger man med skal blir siffran 1.4. SLVs värden är fortfarande missvisanade vad gäller kolhydrater, speciellt i saker som också innehåller syra. Ägg innehåller inte heller på långa vägar de mängder som oftast citeras.

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11048&lang=sv

Wildrat
0

Va bra, då kan jag fortsätta äta upp citronen.

Bamze77
0

Citron ÄR bra för viktnedgång,  mest, tror jag för att det sänker blodsockerhalten,  det fungerar ungefär som vinäger.. Under min första tid då ja rasade i vikt drack jag ett glas vatten med nån matsked citron i en kvart innan maten.  Dessutom sägs det att citron drar ihop magsäcken !?

Wildrat
0

Det ska även göra kroppen basisk (!) enligt syra-bas teorin…

Mervi
0

Jag använder ofta citron i salladen. Gillar den syrliga smaken.

Pasi
0

Svårt för citron att sänka GI på min mat då det knappast innehåller nån mängd kolhydrater!?Skrattande
(Förtydligande - jag äter LCHF!)Flört

Margareta
0

Pasi - om GI redan är noll är det ju svårt att sänka…Hemlis

gamlingen
0

Finns nå,n som vet om äppelcidervinäger?

AnnaCathrina
0

#10 Intressant, kanske ska prova det

hemul
0

#15 Vad då? Om det sänker GI? Allt som är surt gör det.

CarolineJ
0

men lime är väl inte lika bra eller?

Bamze77
0

Lime borde nog fungera på satta sätt, men är inte säker. Vinäger har ju samma egenskaper som citron, alltså blodsockersänkande..  OM man nu äter nåt som ökar sockret i blodet… ;)